Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av __Marcus
Sitter här med en kondensator från GAS som jag vill koppla in på steget och det där, men har hört att det kan vara lite farligt ifall man gör fel...
Så till saken, kan någon förklara lite utförligt hur jag ska göra för att "handgranatsmetoden" ska undvikas, osv.. ?
av Addekarlsson
Gå till närmaste radiohandlare, ange vilken styrka du har på din kondensator, så får du ett motstånd att ladda upp kondensatorn med.

Alternativt så koppla inop allt så som det ska sitta, och anslut sedan strömmen på batteriet sist av allt.
Dagens kondensatorer har pysventil, så dom leker inte handgranat även om man chockladdar dom. :D

Mvh/ Adde
Användarvisningsbild
av Loner
Ett annat fultrick är att istället för motstånd använda en vanliga 12V 5W lampa.

/L
av __Marcus
Tack för svar!
av Hubben
Sitter själv med en kondensator på 1,5 farad som jag tänkte koppla in till helgen. Trodde jag va bombsäker på hur jag skulle göra, men blev osäker när ni började prata om motstånd, varför skall man ha det?
Användarvisningsbild
av Loner
Enkelt förklarat: Om kondingen är helt urladdad så kommer den att dra enorma mängder ström första gången, laddar man upp den via ett motstånd så undviker man detta.

/L
av __Marcus
Motståndet mellan pluskabeln och pluspolen på steget alltså?
Utgår från att jorden är på minuspolen..
Användarvisningsbild
av Loner
__Marcus skrev:Motståndet mellan pluskabeln och pluspolen på steget alltså?
Utgår från att jorden är på minuspolen..
Jorden till minus, sen plus från batteriet via motståndet till plus på kondingen. När väl kondingen är uppladdad skall du ersätta motståndet med en kabel.

Enklast är att ta kopplad lös pluspolen på batetriet,koppla all el, och sen ersätter du säkringen före kondingen med motståndet, kopplar tillbaka batteriet och laddar upp kondingen, tar bort motståndet och stoppar dit säkringen.

Blir den urladdad (typ slut på batteriet eller liknande, så är det samma förfarande igen)

/L

Vi har efterforskat nu. Bilen har inte enligt Volv[…]

Du får väl åka och känna p&a[…]

Har en Hybrid T5. Uttagen 2020 juli. Nu (bara va[…]

Dragkontakt *Uppdaterad*

Vissa saker är det problem med om prylarna &a[…]