Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av msjoho
Hej,

Funderar på att uppgradera ljudet lite i bilen. Det sitter en HU-850 nu men jag känner att det fortfarande saknas lite punsch.
Jag har inte riktigt tid att göra allt själv så kan någon ge tips på en bra firma i Stockholmsområdet som är duktiga på att uppgradera ljud i Volvobilar? Jag vill inte att det ska synas att man gjort något, allt skall vara snyggt, diskret och se original ut.

Jag kan tänka mig att lägga 3000-4000 kanske upp till 5000 kronor om det gör en stor skillnad. Självklart kan man inte byta ut alla högtalare och installera slutsteg, baslåda etc för den här pengen så vilka förändringar skulle ni rekommendera? Vad skulle ge best bang for the buck så att säga?

För de som gillar att mecka själva rekommenderar jag den här länken:
http://www.matthewsvolvosite.com/forums ... 33&t=43215

Tacksam för all respons!
av aldrigstanna
Hade satsat på feta högtalare fram, inklusive diskand, och ett bra slutsteg. Fadda ner bakhögtalarna och alltså mest använda fram systemet..
av Thimwikström
på en kompis s60 monterade vi,
-JVC dubbel din
-Infinity kappa 6.5" med lös diskant i fram dörrarna (diskanten passar att montera där org diskanten satt med dess monteringsdetaljer).
-infinity kappa med inbyggd diskant i bak dörrarna.
-Jbl 8" med diskant i hatthyllan.
-infinity steg på 8" resten fick stereon driva.

Blev ett kanonljud med riktigt fin bas, om man skulle ha drivit alla högtalare med steg så hade de blivit ännu bättre :)
av msjoho
Thimwikström skrev:på en kompis s60 monterade vi,
-JVC dubbel din
-Infinity kappa 6.5" med lös diskant i fram dörrarna (diskanten passar att montera där org diskanten satt med dess monteringsdetaljer).
-infinity kappa med inbyggd diskant i bak dörrarna.
-Jbl 8" med diskant i hatthyllan.
-infinity steg på 8" resten fick stereon driva.

Blev ett kanonljud med riktigt fin bas, om man skulle ha drivit alla högtalare med steg så hade de blivit ännu bättre :)

Misstänker att det gick loss på mer än 5000? :D
av aldrigstanna
Kollade på volvo igår vad det kostar med Premiium högtalare fram utan center och hatthyllan endast. Lite över 5000 rixdaler. Herregud....
Användarvisningsbild
av bjornw
De är både populära och ovanliga men ibland kan man hitta den på skroten till bättre pengar.
av msjoho
Tar upp tråden igen. Blev ingen uppgradering senast, men nu har ena högtalaren börjat låta riktigt illa så behöver åtminstone byta ut sidohögtalarna i framdörrarna. Eventuellt kan man passa på att installera en baslåda bak och slutsteg.

Tips på firma i Stockholm som kan göra detta på ett snyggt sätt?
Användarvisningsbild
av simonhalmstad
Det kan inte va nått glapp i högtalarn då? Kanske går att fixa utan att byta ut högtalarna till nya?
av JEriksson
PM-Shopen i Solna alternativt Backes Ljudbyggeri på Ekerö har varit med länge inom bilstereo, de kan garanterat hjälpa dig

Nu vet vi inte vad du har för nivå på ditt system, men då du skriver att du har HU-850 tror jag det är High Performance
Har du ett slutsteg monterat under passagerarstolen? Om det finns ett där skulle nog jag bara byta huvudenhet då du har High Performance. Volvo's högsta nivå är Premium och då har du även andra dörrsidor (ser ut som 2 öppningar för högtalare)

Om du har ett steg under stolen skulle jag som sagt byta HU'n mot en eftermarknadsradio med lågnivåer på minst 4 volt, koppla fram och bak mot originalsteget med RCA-adapters samt komplettera med ett monosteg i bak som driver en baslåda

Nackdel med att byta ut HU'n är dock OM man har backsensorer är att pipet går via radion, dock går det att sätta dit en liten box kopplat till Canbus för att få till detta mot en kostnad på ca 1000:-.
Har man inte backsensorer spelar det inte någon roll.

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]

Money talks. Med begränsade resurser så[…]