Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Loner
5:Min personlig åsikt är att det blev sämre, äldre bilar har diskant högre placerad och det ger ett "lyft" åt ljudet kan man säga.

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Du kan byta ut högtalarna till High Performance och dom kommer att passa i dina dörrsidor men du får dra en kabel mellan bas och diskant i framdörren.
Filtret sitter lödat på diskanten tror jag men det finns att köpa både diskanter och bas på Volvo skroten i Jönköping.

I bakdörrarna byter du också ut basarna men lämnar kvar diskanterna i bakluckans dörrsidor.

Slutsteget behöver du också för att det ska bli riktigt bra.
Användarvisningsbild
av Cimmen
För att sammanfatta:

1: Nej oftast inte.

2: Endast PA förstärkaren används

3: Ja

4: ??

5: I äldre årsmodeller sitetr det en diskant där, i nyare så är det bara en "dummy"

Med anledning av svaret på fråga 2 så orde man altså kunna ta stereons utgångar till att driva 1-2 mindre högtalare där centern ska sitta. för att lyfta ljudet lite.
av dkz
Cimmen skrev:Med anledning av svaret på fråga 2 så orde man altså kunna ta stereons utgångar till att driva 1-2 mindre högtalare där centern ska sitta. för att lyfta ljudet lite.
Är det någon som har gjort detta? Hur kopplade ni i så fall in "fake centern" till Radiodelen?
Användarvisningsbild
av frilins
Cimmen skrev: Med anledning av svaret på fråga 2 så orde man altså kunna ta stereons utgångar till att driva 1-2 mindre högtalare där centern ska sitta. för att lyfta ljudet lite.
Det var ingen dum idé men koppla då in er på de främre högtalarna så balansen mellan fram och bak fungerar som den ska.
Användarvisningsbild
av Cimmen
frilins skrev:
Cimmen skrev: Med anledning av svaret på fråga 2 så orde man altså kunna ta stereons utgångar till att driva 1-2 mindre högtalare där centern ska sitta. för att lyfta ljudet lite.
Det var ingen dum idé men koppla då in er på de främre högtalarna så balansen mellan fram och bak fungerar som den ska.
Naturligtvis de främre, är det någon som vet vilket stift som går till vilken högtalare, på stereon altså?
Användarvisningsbild
av songmaker
6: Är det någon som vet om det finns ett max monteringsdjup på 6.5" till dörrarna om det är så att man inte vill stoppa i volvos egna HP högtalare ? Så i någon tråd någon som monterat in andra än volvo orginal och då valt slimline (53 mm djup) någon som har kollat det ?

7: Vilket ohm tal ligger HP högtalarna på ?

8: När vi pratar 50/75/100 watt till högtalarna i dom olika systemen är det RMS värden ?

Tack för trevliga svar :)
Användarvisningsbild
av frilins
songmaker skrev:6: Är det någon som vet om det finns ett max monteringsdjup på 6.5" till dörrarna om det är så att man inte vill stoppa i volvos egna HP högtalare ? Så i någon tråd någon som monterat in andra än volvo orginal och då valt slimline (53 mm djup) någon som har kollat det ?

7: Vilket ohm tal ligger HP högtalarna på ?

8: När vi pratar 50/75/100 watt till högtalarna i dom olika systemen är det RMS värden ?

Tack för trevliga svar :)
Om du plockar av dina original högtalare så sitter dom i en plast "hållare/form" eller monteringssats...
Om du kan få av högtalarna och sätta dina nya i den ramen så kan du ha betydligt djupare högtalare och du behöver inte ta hänsyn till djupet.
Användarvisningsbild
av songmaker
Tack frilins för ditt svar.
Det gjorde ju att allt blev lite mer intressant och klurit ;)
Är det någon som har en bild eller liknande på en sån ram som högtalaren sitter i efter ni har monterat ut dom eller kanske tagit något mått på den ? Hade varit intressant att få reda på för då handlar det ju mer om att magnetens storlek och själva högtalarens chassi måste passa in i den ramen. Tittade runt lite på MDS med flera och det enda svaret som jag har hitta när det gäller vad det är för monteringsram om man vill sätta i annat märke, gissa vad det var ,,, Ingen uppgift :) hehe då blir man glad.
Användarvisningsbild
av Loner
Jag tror jag har ett gäng högtalare i källaren, skall kolla och isf kan jag fota av dem om du inte vill riva din egen dörrsida för att se IRL.

PMa och påminn mig ifall det faller i glömska... mycke nu...

/L
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Ok, så jag kan dra 300 kg mer jämf&ou[…]

Tyärr har du nog mer än ett fel. har du […]

Vilken packbox ?

Det är samma.

B200ft svårstartad