Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus6
Angående dina problem med digitalmottagningen. Jag har också funderat på en iMIV och digitalmottagare nu när de analoga sändningarna stängs av.

Jag har kollat på en Blaupunkt digitalbox framförallt tänkt för att monteras i turistbussar men i 12-voltsutförande (Blaupunkt IVTV-05), men skall även kommit i en version med CA-modul.

(http://www.blaupunkt.com/se/7607003543_main.asp)

Vad jag har förstått så måste du ha dubbla antenner för att kunna ge dig en vettig mottagning, speciellt om fordonet rullar. Testa att sök lite på nätet efter "dvb-t diversity antennas" eller liknande.

Snyggt projekt !

// Nex
Användarvisningsbild
av eslund
Jepp.. Dubbla antenner är nästan ett krav.. Det sitter ju i Volvon (dock kan man få komplettera med antennförstärkare och kablar om man inte har TV som standard) , problemet är väl bara det att har man inte antennkablarna från C-stolpen så ville Volvo ha runt 1500:- st för dom.. :(
av Ozzy86an
Tjena! Stjäl tråden lite jag med!

Är det någon mer som är intresserad av Spelet Volvo:Drive for life?
Har hittat en som kan importera, till hyfsat pris!
PM eller skriv direkt i forumet för att visa att intresset finns!!
Användarvisningsbild
av eslund
:) Har en som jag inte tänker använda, så om du vill ha behöver du inte importera.. Är dock en NTSC version (vilket alla USA spel är..)

Blir ingen X-Box i kärran.. ;)
av Kaparn
Hej Eslund!

Intressant projekt med IMiv, men kan du ge lite info om en uppgradering från analog till marksänd digital tv, dvs ingen Ipod. Antennen från England för GBP 25 + frakt är noterat, se'n duger väl valfri DVB-T-box som har 12V matning? Behöver den ha SCART? Kablage? Och viktigast av allt, hur kopplar man grejorna? Försökte leja lokale Volvo-handlarn att göra detta vid 10k-milaservicen, men de tvärnobbade!
mvh
Kaparn :D
Användarvisningsbild
av eslund
Kaparn skrev:Hej Eslund!

Intressant projekt med IMiv, men kan du ge lite info om en uppgradering från analog till marksänd digital tv, dvs ingen Ipod. Antennen från England för GBP 25 + frakt är noterat, se'n duger väl valfri DVB-T-box som har 12V matning? Behöver den ha SCART? Kablage? Och viktigast av allt, hur kopplar man grejorna? Försökte leja lokale Volvo-handlarn att göra detta vid 10k-milaservicen, men de tvärnobbade!
mvh
Kaparn :D
Förstår att dom nobbade.. ;) Ska man ha någon chans att få det att funka så får man ha en digitalbox med dubbla antenningångar (kostar runt 3-4000:-).. Antennen från England var inte "Good enough".. Volvo's (som är förberedda för TV) har antenner i C-stolparna. Har man inte dom så går det att eftermontera. Antennförstärkarna finns hos JB's (runt 600:-/st), men kablaget måste man köpa hos Volvo, och det är dyrt som kvicksilver (runt 2000:-/paret tror jag det var).. Att koppla in Digitalboxen mot RTI utan IMiv är lite knepigare.. Där får man bygga en kabel (se tidigare i inlägget) för att få bild.. Har man dock byggt denna kabel så kan man använda IMiv´s DVD programvaror (inte bara CD som det står på deras hemsida). Med kabeln får du Video IN till RTI'n.. Ljudet får du nog ta via AUX i radion..
av carpe_nemo
väcker tråden lite! jag har en s80 oo:a med en hu-601 och vill koppla in min ipod troligen via en imiv då det är den enda som verkar vettig! vill även få bild i min rti enhet som är cd-baserad! kan man få detta utan att ha en tv-mottagre i bilen? funkar det med min hu-601 eller behöver jag en hu-801? (vet inte vilka stereo modeller jag kan koppla till bilen, dvs går det med 801,803,850 ?).
behövs det någon extra programvara till stereon så den vet om att det finns signal, ex så att jag kan välja "tv" i radions kontroll?
Användarvisningsbild
av eslund
Det funkar med en 601.. Imiven simulerar TV boxen.. Det enda du måste ha är den lödda kabel jag visade tidigare i tråden.. Annars bryter bilden i RTI vid 30km/h..
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]