Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Gathor
nu är allt på plats, förutom 2 framhögtalare.

I dagens veva. Flyttat båda säkringarna till 20 cm från batteriet.
Vad tycks om denna koppling dåra? Bil elektriker, skulle denna gå igenom besikningen? eller vara godkänd för ifall något skulle börja brinna?
Bild

Dragit klart båda bakhögtalarna.

kopplat in allt vid båda slutstegen.

Problem som dök upp:
Brus från både högtalare och basen. Gissade först att det låg en stömkabel brevid högtalar/bas kabeln men hittade bara en kabel som korsade snabbt över, testade att lyfta upp den men hade fortfarande brus.

Testade koppla ur stereon från sluttegen men hade fortfarande brus. Någon som vet vad det kan vara?

Kollade också ifall man hade bra kontakt mellan Stömsladden och jorden, hade 12v där i mellan, och så hade jag väl 11V mellan stömsladden och Remote? kan det stämma?

Så jag kan inte hitta något som kan skapa bruset förutom själva slutsteget.
Senast redigerad av 1 Gathor, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Gathor skrev:nu är allt på plats, förutom 2 framhögtalare.

I dagens veva. Flyttat båda säkringarna till 20 cm från batteriet.
Vad tycks om denna koppling dåra? Bil elektriker, skulle denna gå igenom besikningen? eller vara godkänd för ifall något skulle börja brinna?
Bild

Dragit klart båda bakhögtalarna.

kopplat in allt vid båda slutstegen.

Problem som dök upp:
Brus från både högtalare och basen. Gissade först att det låg en stömkabel brevid högtalar/bas kabeln men hittade bara en kabel som korsade snabbt över, testade att lyfta upp den men hade fortfarande brus.

Testade koppla ur stereon från sluttegen men hade fortfarande brus. Någon som vet vad det kan vara?

Kollade också ifall man hade bra kontakt mellan Stömsladden och jorden, hade 12v där i mellan, och så hade jag väl 11V mellan stömsladden och Remote? kan det stämma?

Så jag kan inte hitta något som kan skapa bruset förutom själva slutsteget.

Video klipp med bruset.

[youtube]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="
name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="
&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/youtube]

"sockerbiten" = Big no no.. = byt mot en kabelskarv som du klämmer ihop.
Om du kopplar ur RCA-kabeln ur steget, har du brus då med? i så fall är det steget i sig som brusar så mycket.. (Det framgick inte om du dragit ur vid stereon eller vid steget, och kommer störningen via RCA:an så har det stor betydelse om i vilken ände du drar ur för att se om störningen kommer från kabeln eller stereon)
av Gathor
1: Löst vart ljudet kom ifrån, och det var när man hade igång en CD skiva i stereon.. Dock så vet jag inte hur jag lyckades få det att brusa när jag kopplade ur Stereon. :P kopplade ur den vid slutsteget.

2: Det finns 2 lampor på slutsteget, Grön och Röd. Röd lampa är Power on och Grön är Något fel lampa :P
Men allt verkar funka, men när man drar stereon över Volume 30 så blinkar den gröna lampan med musiken :P

Jag gissar på att det kan då vara kabeln som är förliten, men då blir det väl att försöka hitta en likadan snabb koppling som slutsteget hade, och koppla sina egna kablar.. eller kan det bero på något annat?

Sockerbitar används bara för att slippa koppla klippa kabeln, ifall man har gjort något fel någonstans. :P
Användarvisningsbild
av Variosboy
Den gröna lampan (om det nu är protectlampan) lyser när steget inte orkar med, är anslutningarna rätt gjorda på strömsidan så är det helt enkelt så att steget klipper, det orkar helt enkelt inte mer så, det kommer alltså inte att hjälpa med att byta strömkablar i så fall.

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Jag hade valt D3. D4 kan sticka iväg en ani[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]