Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av NCR
Är det då nån som vet rakt av då hur många högtalare som sitter i min v70n -04 (tillverkad 2003-04 så jag tycker det borde räknas som en 03 men icke hos Volvo) med Additionpaktetet och HU-603?

Är det 6?

Eller har jag skrikare? :shock:
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev: Har du någon aning om hur jag ska ta reda på vad jag har?
Ett alteternativ kan vara att fråga på volvo, men dom brukar inte veta så mycket dom :roll:
Men har du inget slutsteg så är det med 99,9999% säkerhet att du har performance högtalarna.
Annars kan du ju riva dörrsidan och kolla artnr på högtalarna.
frilins skrev: Vet du vad High Performance högtalarna kostar att köpa nu?
Tyvärr inte, jag lurar på att köpa dom på skroten, eller om jag skall försöka få tag i dörrsidor och uppgradera ända till premium i dörrarna.
Nu vart det ju ett lyft med baslådan, men jag har ju ett PA300 som ligger så det är lika bra att stoppa i det oxå.

/L
Användarvisningsbild
av frilins
Har kollat lite på skroten via bildelsbasen men det framgår inte vilka högtalare som är vilka, jag kan iallafall inte utläsa det i texten. :(
Försökte använda de artikelnummer du angav men det hjälpte mig inte heller.
Volvo byter artikelnummer då och då antar jag, eller? :???:
Beställde ett slutsteg (PA300) med kabel från Jönköping, kostnad inkl postförskott 1150:-
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev:Har kollat lite på skroten via bildelsbasen men det framgår inte vilka högtalare som är vilka, jag kan iallafall inte utläsa det i texten. :(
Nä det är hellurigt tt hitta dom på skroten, sktorarna skirver oftast bara högtalare v70.
Det "fina" är att dom tarlika mycket för performance som high performance då dom inte vet att det skiljernått.

Ibland kan det stå 40W resp 75W i deras listor iaf..

/L
Användarvisningsbild
av ER
frilins skrev:Har kollat lite på skroten via bildelsbasen men det framgår inte vilka högtalare som är vilka, jag kan iallafall inte utläsa det i texten. :(
Försökte använda de artikelnummer du angav men det hjälpte mig inte heller.
Volvo byter artikelnummer då och då antar jag, eller? :???:
Beställde ett slutsteg (PA300) med kabel från Jönköping, kostnad inkl postförskott 1150:-
Det var billigt. Jag gav dryga 3000kr för ett PA 300 och ca 460kr för kabeln samt ca 400 någonting kr totalt för Programvara+nerladdning. Denna skall alltid laddas ner till bilen den monteras i oavsett om det suttit i en bil tidigare eller ej.
För att hitta rätt i djungeln med högtalare så får man leta lite vad det mer sitter i bilen i ljudväg, det var så jag hittade "Mitt" Premium sound system högtalarna till min bil då det inte framgick i texten att det var 8+1" eller 6,5" då fick jag gå bakvägen ock letade fram att det var en HU 803 samt ett PA 300 och centerhögtalare som suttit i samma bil från årgång 04. Då visste jag att det var vad jag letat efter. Nämligen komplett Premium Sound System. Som tur va slapp jag byta dörrsidor då bilen av någon konstig anledning byggdes för Premium Sound System men "bara" hade Performance när jag köpte den.
Och skall du byta högtalare så glöm inte att köpa dom specialstålpopnitar som behövs och finns hos Volvo. Man skall inte vara säker på att alunitar räcker.
Användarvisningsbild
av frilins
Du har köpt nytt antar jag, jag nöjde mig med ett begagnat, har redan köpt dragkrok, fjärrkontroll till ratten och ett extrasäte till lastutrymmet under de tre veckor jag haft bilen så jag tyckte det räckte med utgifter nu!
Men det kommer att bli vinterdäck också innan december!
Fjärrkontrollen var rätt kul faktiskt, gav 517:- på BilBengtsson i Sjöbo för en ny, en skrot ville ha 530:- för en begagnad...

Men varför nerladdning av mjukvara, slutsteget förstärker ju bara signalen?
Har också sett att några här säger tvärtom d.v.s. att det inte behövs?
Är du säker och om du är det, varför ska man?

Utfattig, men nöjd, Volvo ägare!
Användarvisningsbild
av Loner
frilins skrev: Men varför nerladdning av mjukvara, slutsteget förstärker ju bara signalen?
Nu är jag inte 100% säker, men det jag vet är att det finns en applikation som man kan lägga i bilen som just är till för PA200/PA300, finns volvonr för både iläsning och urläsning av applikationen.

Men vad själva applikationen gör är för mig okänt, hört ryktas om att den aktiverar steget och på så vis skulle ett begagnat steg funka på en gång medans ett nytt måste programmeras in. om nu inte steget gifter sig mot bilen, då behöver ju även ett begagnat programmeras.

Nån som eftermonterat steg borde ju veta :roll:

/L
Användarvisningsbild
av ER
frilins skrev:Du har köpt nytt antar jag, jag nöjde mig med ett begagnat, har redan köpt dragkrok, fjärrkontroll till ratten och ett extrasäte till lastutrymmet under de tre veckor jag haft bilen så jag tyckte det räckte med utgifter nu!
Men det kommer att bli vinterdäck också innan december!

Men varför nerladdning av mjukvara, slutsteget förstärker ju bara signalen?

Utfattig, men nöjd, Volvo ägare!
Ja jag köpte nytt, mest för att det inte fanns begagnade att få tag på vid den tidpunkten.
Loner skrev:
frilins skrev: Men varför nerladdning av mjukvara, slutsteget förstärker ju bara signalen?
Nu är jag inte 100% säker, men det jag vet är att det finns en applikation som man kan lägga i bilen som just är till för PA200/PA300, finns volvonr för både iläsning och urläsning av applikationen.

Men vad själva applikationen gör är för mig okänt, hört ryktas om att den aktiverar steget och på så vis skulle ett begagnat steg funka på en gång medans ett nytt måste programmeras in. om nu inte steget gifter sig mot bilen, då behöver ju även ett begagnat programmeras.

Nån som eftermonterat steg borde ju veta :roll:

/L
Mitt som var nytt ur kartong funkade direkt utan varan, dock kan det bli strul senare om man inte laddar ner. Exakt vad det gör är väl att det talar om för bilen att nu sitter det ett slutsteg här så jävlas inte med det för det hör till bilen. :lol: Hänger väl ihop med att verkligheten skall stämma med carconfig eller vad det heter. Men då spricker det direkt om man monterar extraljus för till det krävs ingen programvara alls.
Användarvisningsbild
av Loner
ER skrev: Exakt vad det gör är väl att det talar om för bilen att nu sitter det ett slutsteg här så jävlas inte med det för det hör till bilen. :lol: Hänger väl ihop med att verkligheten skall stämma med carconfig eller vad det heter. Men då spricker det direkt om man monterar extraljus för till det krävs ingen programvara alls.
Det är väl så att bilen redan har mjukvaruapplikation för extraljusen i sig, så den tror att det finns extraljus oavsett om man monterat knappen eller ej. :roll:

/L
Användarvisningsbild
av ER
Loner skrev:
ER skrev: Exakt vad det gör är väl att det talar om för bilen att nu sitter det ett slutsteg här så jävlas inte med det för det hör till bilen. :lol: Hänger väl ihop med att verkligheten skall stämma med carconfig eller vad det heter. Men då spricker det direkt om man monterar extraljus för till det krävs ingen programvara alls.
Det är väl så att bilen redan har mjukvaruapplikation för extraljusen i sig, så den tror att det finns extraljus oavsett om man monterat knappen eller ej. :roll:

/L
Mycket troligt då styrkablaget är fördraget på alla bilar :oops:

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]

Tipset är deras 15-20mm adapterplattor s&arin[…]

Skroten som finns här har inget självplo[…]