Sådär. Nu kommer bilderna på projektet som inte belv så lyckat. Jag har idag beställt en helt ny subwoofer och ett golvstöd vänster Volvo original. Jag tror att ljudbilden blir en helt annan med volvos originalgrejer än med den pioneer har som lösning.
Som vanligt lite volvomanualsvarning på mina projekt.
För att ens veta om detta projektet var möjligt så var jag tungen att hämta viss typ av dokumentation över AUD-förstärkaren. Mer utförligt kan ses i andra proster i den här tråden.
AUD har ett kontaktstycke som är särskilt intressant.
Sagt o gjort åkte jag till några polare på Volvo och fick ett litet kompendie med scheman och siganlbeskr. Med det som referens har jag byggt egna kablage så likt original som möjligt.
Kablaget här ovan är ett helt rakt övergångskablage där alla signaler går rakt igenom och man kan sedan tappa ut de man vill ha utan att göra åverkan på kabelstammen i bilen. En kabel är skärmad och det är mikrofonen till telefonhandsfree.

Utöver det behövs detta som visas i en snygg satsbild.
Nu till det roliga. Riv Höger och vänster sida av bagagerumsklädseln enl instruktionerna från volvo i deras PDF Subwoofer.
Eftersom jag har skarpa misstankar om att volvo snart kommer ta bort den från sin hemsida så lägger jag upp den här istället.
http://www.webbplatser.com/~scanner/V50 ... fer-SE.pdf

Hela kabelstammen och alla ledningsmattor har skrammelskydd på sig. Till detta behövs en speciell tejp. Tejpen måste vara gjord med textilfiber. Det tog ett tag innan jag kom på var jag skulle hitta sådan tejp. Efter att ha letat på varenda billtillbehörsfirma i stan så kom jag på vart jag hade sett sådan tejp innan, på hockeyklubbor!! Åkte till intersport och införskaffade en rulle som kostade 40kr.

Efter att ha rivit klädseln är det tags att ta fram strömförsörjningskablen och tejpen.

På höger sida finns en matningspunkt på 40A som ska användas till dragkroksmodulen. Från denna tar jag strömmen till Subwoofer. Tänk på att pluspolen är omvänd mot övriga ledningsmattor i bilen. Koppla i en hona och tejpa runt den. Inegn ström finns på förrän den är uppsäkrad

Sedan är det dags för förbikopplingskablaget till AUD. Tejpa hela ladningsmattan noga.

Skruva ner AUD modulen med en 10a och lossa kontaktstycket i mitten. Anslutningen som är tom är en hörlursutgång och JA jag har lyssnat om det finns signal och det finns, dock fanns det inget ljud. Lyssnade enbart på utgång 1 och det finns 4st men ORKA!

Att hitta en sådan här hona var inte lätt. Jag kan meddela att den finns på V70 och S80 på höger sida under passagerarsätet på vissa bilar ,med viss utrustning.

Nu ser allt ut enl följande. På AUD kablaget satte jag två fyrpoliga kontakter så man lätt kan byta att ta signal från antingen fram eller bak.

Släpp på ström genom att sätta i en J-case säkring med lämpligt värde. Högst 40A på följande plats i säkringsdosan i motorrummet.

Nu är det dags att ta fram de resterande ledningsmattorna ur satsbilden. Avstörningskablaget tog jag med för att slippa få med brum in i subwoofern.

Den sista ledningsmattan ansluts till förbikopplingskablaget från AUD till RCA på subwoofer eller slutsteg om man nu vill har det.

Eftersom det nu finns ström på hela tiden måste subwoofern veta när den ska stänga av sig så att den inte suger ut batteriet. Därför behövs REMOTE kablen. Kablen finns framdragen på huvudkabelstammen till AUD. Den kan vara svår att se men finns där. Denna är 5A säkrad. ( Nån lyckades ju blåsa säkringen för mig så jag vet ) Ingen nämd...

Jag drog upp alla kablarna på följande vis och la dit bagagrumsgolvet.

Sedan var det bara att koppla in subwoofern. Passade perfekt enl mina mått. MEN den hörs bara som en viskning och gav inte alls det lyftet jag trodde. Ett mer brummande ljud än korta kvicka punchs som ljudet behöver. Efter lite depression så är det bara att börja om med planeringen igen.
NEXT!

Nu ska jag gå på en original subwoofer istället som jag tror sprider ljudet mycket bättre i bilen med den neråtriktade 8an.

Bilder jag har fått från USA visar hur det optiska steget ser ut innuti.

Dessutom skvallrar ettiketten om vem som har byggt steget. På bilden syns ett 4poligt kretskortsmonterat kontaktstycke.
2talspolar = 4 kablar :D . I fortsättningen av projektet så ska slutsteget ut och högtalaren drivas av ett pioneer mono block.
Fortsättning följer....