Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#294457
Sådär. Nu kommer bilderna på projektet som inte belv så lyckat. Jag har idag beställt en helt ny subwoofer och ett golvstöd vänster Volvo original. Jag tror att ljudbilden blir en helt annan med volvos originalgrejer än med den pioneer har som lösning.
Som vanligt lite volvomanualsvarning på mina projekt.

För att ens veta om detta projektet var möjligt så var jag tungen att hämta viss typ av dokumentation över AUD-förstärkaren. Mer utförligt kan ses i andra proster i den här tråden.
AUD har ett kontaktstycke som är särskilt intressant.
Sagt o gjort åkte jag till några polare på Volvo och fick ett litet kompendie med scheman och siganlbeskr. Med det som referens har jag byggt egna kablage så likt original som möjligt.
Bild

Kablaget här ovan är ett helt rakt övergångskablage där alla signaler går rakt igenom och man kan sedan tappa ut de man vill ha utan att göra åverkan på kabelstammen i bilen. En kabel är skärmad och det är mikrofonen till telefonhandsfree.

Bild
Utöver det behövs detta som visas i en snygg satsbild.

Nu till det roliga. Riv Höger och vänster sida av bagagerumsklädseln enl instruktionerna från volvo i deras PDF Subwoofer.
Eftersom jag har skarpa misstankar om att volvo snart kommer ta bort den från sin hemsida så lägger jag upp den här istället. http://www.webbplatser.com/~scanner/V50 ... fer-SE.pdf

Bild
Hela kabelstammen och alla ledningsmattor har skrammelskydd på sig. Till detta behövs en speciell tejp. Tejpen måste vara gjord med textilfiber. Det tog ett tag innan jag kom på var jag skulle hitta sådan tejp. Efter att ha letat på varenda billtillbehörsfirma i stan så kom jag på vart jag hade sett sådan tejp innan, på hockeyklubbor!! Åkte till intersport och införskaffade en rulle som kostade 40kr.

Bild
Efter att ha rivit klädseln är det tags att ta fram strömförsörjningskablen och tejpen.

Bild
På höger sida finns en matningspunkt på 40A som ska användas till dragkroksmodulen. Från denna tar jag strömmen till Subwoofer. Tänk på att pluspolen är omvänd mot övriga ledningsmattor i bilen. Koppla i en hona och tejpa runt den. Inegn ström finns på förrän den är uppsäkrad

Bild
Sedan är det dags för förbikopplingskablaget till AUD. Tejpa hela ladningsmattan noga.

Bild
Bild
Skruva ner AUD modulen med en 10a och lossa kontaktstycket i mitten. Anslutningen som är tom är en hörlursutgång och JA jag har lyssnat om det finns signal och det finns, dock fanns det inget ljud. Lyssnade enbart på utgång 1 och det finns 4st men ORKA!

Bild
Att hitta en sådan här hona var inte lätt. Jag kan meddela att den finns på V70 och S80 på höger sida under passagerarsätet på vissa bilar ,med viss utrustning.

Bild
Nu ser allt ut enl följande. På AUD kablaget satte jag två fyrpoliga kontakter så man lätt kan byta att ta signal från antingen fram eller bak.

Bild
Släpp på ström genom att sätta i en J-case säkring med lämpligt värde. Högst 40A på följande plats i säkringsdosan i motorrummet.

Bild
Nu är det dags att ta fram de resterande ledningsmattorna ur satsbilden. Avstörningskablaget tog jag med för att slippa få med brum in i subwoofern.

Bild
Bild
Den sista ledningsmattan ansluts till förbikopplingskablaget från AUD till RCA på subwoofer eller slutsteg om man nu vill har det.

Bild
Eftersom det nu finns ström på hela tiden måste subwoofern veta när den ska stänga av sig så att den inte suger ut batteriet. Därför behövs REMOTE kablen. Kablen finns framdragen på huvudkabelstammen till AUD. Den kan vara svår att se men finns där. Denna är 5A säkrad. ( Nån lyckades ju blåsa säkringen för mig så jag vet ) Ingen nämd...

Bild
Jag drog upp alla kablarna på följande vis och la dit bagagrumsgolvet.

Bild
Sedan var det bara att koppla in subwoofern. Passade perfekt enl mina mått. MEN den hörs bara som en viskning och gav inte alls det lyftet jag trodde. Ett mer brummande ljud än korta kvicka punchs som ljudet behöver. Efter lite depression så är det bara att börja om med planeringen igen.

NEXT!

Bild
Bild
Nu ska jag gå på en original subwoofer istället som jag tror sprider ljudet mycket bättre i bilen med den neråtriktade 8an.

Bild
Bilder jag har fått från USA visar hur det optiska steget ser ut innuti.
Bild
Dessutom skvallrar ettiketten om vem som har byggt steget. På bilden syns ett 4poligt kretskortsmonterat kontaktstycke.
2talspolar = 4 kablar :D . I fortsättningen av projektet så ska slutsteget ut och högtalaren drivas av ett pioneer mono block.

Fortsättning följer....
#294467
FiddeUBC skrev:torgrim Konon! Bytte förhandlaren högtalar elementen i dörrarna också?

Nei, vi ble anbefalt å ikke gjøre det av noen lyd-experter.
De nye Premium sound høytalerene har dobbelt så stor motstand, som HP, og vi var redd at det ville gi dårlig resulat med tung-drevne høytalere på liten forsterker.

Nå er jeg i alle fall veldig fornøyd!

Torgrim
#297803
Sådär, nu är projektet avslutat med gott resultat.
För några veckor sedan kom den nya subben.
Bild

Bild
Elementet som sitter i subwoofern har två talspolar. Som jag trodde när jag såg den här lilla kontakten (kallas P2 eller P4) med 4st stift, så borde det vara ett par för varje talspole och det var det.
För att lista ut vilken som är vilken och vilka stift som hör till vilka så får man använda sig av ett batteri och titta på elementet den korta stund man lägger på ström över talspolen. Då ser man hur elementet rör sig, innåt eller utåt.

Bild

För att inte sabba original kontakten så fick jag köpa en annan kontakt o slakta.
Kjell och company har en som heter P4-förlängningskabel. ART: 98-052.
Efter lite testande så såg det ut så här på bilden ovan, Höger sida är en talspole med röd som plus. Alltså som det ska vara.

Bild
Jag safade och kopplade subwoofer att drivas som 8Ohm. dvs seriekopplade talspolarna. ( vissa tycker säkert detta är konstigt)

Bild
Här är en bild från testet att driva lådan och elementet med en liten förstärkare från datorn. Terriffic sound!

Bild
Efter testet monterade jag dit en Delphi tvåpolig kontakt på sidan, samma som används till högtalare i volvon. enklare o koppla in och snyggare.
Allt kopplas in enl den ledningsmattan/orna jag byggt sedan tidigare.

Bild
Bild
För att driva subwoofern från bilen behövs slutsteg. Jag kollade på flera st och det blev ett pioneer mono block. Fanns ett mindre men enbart för leverans i mitten av juli. Så det blev det här stora 1200w blocket enl bilden. Fördelen är att dte finns en fjärrkontroll för basförstärkning, dvs samma som i originalmenyn.
Bild

Att som volvo förklarar att "Subwoofern bara skulle ha en liten effekt på premium sound" är ren lögn då det lyfter ljudbilden rejält. Tom så att jag kan tycka att det blir lite för bra emellanåt.

Kostnadsmässigt så är det ju dyrt för att göra det snyggt. Att köpa en separat låda o driva är mycket billigare.

Nedan vad det har kostat exlusive arbete.
. Subwoofer med stöd 4014kr 10% sponsringsrabbat från Din Verkstad i kristianstad
. Slutsteg Pioneer GM-D8400M 3600kr 25% sponsringsrabbat från Eks radio i kristianstad
. kabel 98-052 på kjell o company 55kr
. X antal resor till JB.

Här kommer de sista bilderna från scheman och skisser över kontakter.
Bild
Bild
Bild

Projektet kan anses som avslutat och lyckat.
Frågor kan PMas.
Anser någon moderater att tråden passar bättre i guider så går det bra att flytta.
#428558
Hej

Är det ingen annan som har lyckats att eftermontera en original sub till premium sound på ett lite enklare sätt?

Har en xc90, har installerat sub med tillhörande kablage och åkte in till ahlbergbil för att uppgradera mjukvaran. Uppgraderingen falerade pga att det fanns inget stöd för denna hårdvara enligt felmeddelandet. 'F' 'A' 'N' att jag inte läste denna tråd innan jag köpte allt! Har även mejlat Volvo om hjälp, och fick det behjälpliga svaret, det går inte och att jag skall vända mig till eftermarknaden! puh vad trött man blir.

/Mvh Johan
Visa din semesterbil(d)

@fjohan82 , Låter förträffligt :)[…]

@fjohan82 , Har kört med släp kanske 20[…]

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]