Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av s80
ok jättebra, tack för alla inlägg på denna tråd.....kan nu det mesta om premium sound paketet

dock saknar jag subwooferpktet(sub+förstärkare).....7.605:- på bilia monterat å klart:)

men självklart duger premium sound utan bas jättebra...mkt fint ljud....

skall in och byta högra sidohögtalarna (vid dörren)nästa vecka..

skrapar och låter inte alls bra just nu..(Sprängd!)
av xabio
Kan man uppgradera dörrhögtalarna på en V50 performance system utan att uppgradera förstärkaren?
Vad är det man uppgraderar till? High performance?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Klart man kan, jo high perormance. Lika bra o uppgradera förstärkaren också då. Köra i Premium sound högtalare och High perfomance förstärkare ger ett jävla lyft. Slänger du sen i en baslåda också blir det mycket bättre.
av xabio
Shit. Jag var på Volvoshppen.
Högtalare för High performance kostar 998kr/st. Dom é likadana både fram och bak!
Man måste ha HP förstärkare för att få ut effekten. Den kostar endast 5300kr (eller 3300 om du lämnar in din gamla HP förstärkare). Själva CD-spelaren (med CD växlare) kostar endast 4600. Sen tillkommer ju monteringskostnad om du lämnar in bilen. Ah just det. Diskanthögtalare kostar 1300 spänn......
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Kanske dags att ta en lite sväng ut till JB då :P http://www.jb-bildemo.se/

Förrestenm är det någon som har koll på om Performance steget sitter fram??

Montera grejerna kan du väl göra själv?
Cd spelaren ser jag ingen anledning för dig att byta. Det du behöver byta i så fall är förstärkare AUD enhet.
Alltså Infotainmentsystemet är uppbyggt så här. AUD centrerat här = Förstärkaren.
Bild
av xabio
På en V50 (i alla fall min 05:a) så sitter den vid vänster hjulhus. På S40 så ligger det i golvet i bagageutrymmet (tror jag), se bilderna på länken nedan:
http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE

Vad har grejerna för artikelnummer. När jag var på Volvoshoppen så ansträngde jag mig riktigt mycket på att kolla skärmen och se artikelnumren samtidigt som jag antecknade (kunde inte med och fråga rätt ut :))
För HP förstärkare fick jag fram: 810323, men jag får inte napp nånstans på nätet med detta nummer. Kanske det är Volvos interna nummer och så har dom något annat för eftermarknaden.

Fråga, hur vet man att grejerna på JB bildemontering är HP, om man inte har artikelnummer? Har dom kolla på det?
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Först av allt, ta reda på säkert var steget sitter.
Sen bör du kontrollera med volvo om det över huvudtaget finns någon programmuppdatering för uppgradering av steg.

Jag tittade lite på en V50 05 och så här ser sk Reload programuppdateringar ut för AUD modulen.

306645971 AUD high performance appl
306645981 AUD premium sound appl
306645991 AUD base performance appl

Sen till själva hårdvaran, artikelnummret du har där saknas en siffra
81032311EUExchange AUD 2A B kanske kan vara något men det där är utbytesnummer. Man har alltså bytt artikelnummer.

Be din Volvohandlare kolla i VIDA så du får rätt artikelnummer på hårdvaran som är komplatibla med mjukvaran.
JB har bra koll på vad de har på sina hyllor, det är fördelen.
av xabio
Jag har kollat nu.
Artikelnr för High Performance AUD är : 30732824. En sådan finns just nu på Kastorps bildemo. Den kostar 3000 kr. Jag tycker inte det är speciellt billigt. Sen finns ju själva CD/Media -spelaren för HP. Art nr 30775284.

Det jag egentligen vill göra är att uppgradera mitt performace system så att jag kan installera GW 500. Frågan är om den enda HW ändringen som behövs är att uppdatera CD/Media spelare så att man har uttag för CD-växlare. Detta skulle då medföra att man kör CD-växlare på peformace förstärkare AUD. Om det går för sig, då skulle det inte vara så dyrt att uppgradera så att man kan ha GW 500. Jag tror dock inte det kommer att gå. Förmodligen måste man uppdatera förstärkare också, så att bilen inte får fnatt.

OK, min CD-spelare har inbyggd förstärkare. HP har en förstärkare i trunken.
Hela min Idé sket sig. Enda uppgraderingen jag kan göra är nog diskanthögtalare i framstolparna.
Är inte säker på att jag kan lägga in såna i bakdörren!
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Okey, jag vet inte vad karstorp har för prisfilosofi men JB har alltid halva priset mot nytt på volvo.

Det förvirrar mig lite när du snackar cd enhet osv. Menar du bilens oginal cd enhet eller en eftermarknads OEM ? ?:-/
av xabio
Tydligen har performace nivån FM/AM tuner, CD-spelare och förtärkare integrerad i samma modul. HP har endast FM/AM tuner och CD-spelare integrerat medan förstärkaren är monterad bak i bilen vid vänster hjulhus.

Det jag ville göra var att uppgradera så att jag har möjlighet till CD-växlare, så att jag kan montera in en GM500 (istället för CD-växlaren). Numera står det klart att det inte går att uppgradera peformance pga av att det finns en extern förstärkare i HP nivån. Jag får nöja mig med att lägga in diskanthögtalare och densions AUX-lösning.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]