Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Det är knappast DAB teknikens fel vad Volvo gör. Hårdkodning behöver heller inte vara något större problem. Det går väl spela en ny DVD film pressad 2015 i en DVD spelare från 90-talet?
När man bytt från tex DVB -T till DVB-T2 så tycker man att det vore enkelt för biltillverkaren att bara uppdatera mjukvaran. Men icke, man har ju valt en processor som är för klen att avkoda DVB-T2.

Nåväl, kan man inte byta processor då. Nä, bara o skrota bilen.

Samma med Dvd, kan man uppgradera till Blu-ray, nej.

När man bytte codec från DAB till DAB+, gick det att uppgradera DAB mottagaren, nähä, bara att skrota bilen igen.

Ska man hålla på och svetsa in multimedia i bilen måste tillverkarna se till att det går att uppgradera enkelt.
Vi har "alla" redan en digitalmottagare i våra bilar och i snart alla som i alla fall skulle kunna få DAB kan vi även sända ut det genom bilens högtalarsystem... Jag pratar självklart om mobilen!

"näää, det är inte täckning överallt med mobilnätet..." och det kommer DAB att få? nä, tänkte väl det.

"mobilen sänder inte direkt utan med fördröjning, farligt vid händelser..." så om en allvarlig olycka händer och du missar 60-90 sekunder, vilket fördröjningen är på TuneIn idag så skulle det kunna vara obra, men... Om vi bara har radion som olycksrapportör så kan vi gott ha kvar FM, där kommer inte DAB att göra saken bättre. Dessutom når inte radion ut till så många idag.
Ni som är födda på 80-talet här på sidan, vilka av er lyssnar på broadcast radio? Hand upp :roll:

Nej, alla tekniksäljföretag, ni får komma med något som säljer sig själv och inte lita på att staten skall ge er affär på 10.000.000 nya radiomottagare!
BennyL skrev:Vi har "alla" redan en digitalmottagare i våra bilar och i snart alla som i alla fall skulle kunna få DAB kan vi även sända ut det genom bilens högtalarsystem... Jag pratar självklart om mobilen!
Du har fri data eller?
StringerBell skrev:
BennyL skrev:Vi har "alla" redan en digitalmottagare i våra bilar och i snart alla som i alla fall skulle kunna få DAB kan vi även sända ut det genom bilens högtalarsystem... Jag pratar självklart om mobilen!
Du har fri data eller?
Nope, men om mitt val är att antigen köpa ett antal DAB-mottagare, både hemma och i bilarna eller öka på min datamängd så är det senare att föredra tycker jag. Men alla behöver verkligen inte tycka lika som jag :mrgreen:
BennyL skrev:
StringerBell skrev:
Du har fri data eller?
Nope, men om mitt val är att antigen köpa ett antal DAB-mottagare, både hemma och i bilarna eller öka på min datamängd så är det senare att föredra tycker jag. Men alla behöver verkligen inte tycka lika som jag :mrgreen:
Problemet är ju att det inte ens är 3G täckning på hela E4'an... och åker man dessutom ut på landet några km så är man ju helt rökt.

Är det någon som vet hur fungerar DAB sändning fungerar? Varför kan man inte få lika stark sändning som på gamla FM systemet?

.
DAB ligger normalt i ett högre frekvensband än FM vilket gör att vi behöver fler sändare för att nå samma yta som FM.

Om dagens 3G/4G och kommande 5G inte täcker Sveriges yta bra nog, där det finns aktörer som direkt drar in pengar på att bygga detta, hur skall då en utbyggnad av DAB klaras av för full täckning?
av rid54
Som nämnts avgörs täckningen av frekvensen i viss mån. Radiovågor blir mer som ljus ju högre frekvensen är, vilket leder till att höga frekvenser går precis rakt, medan lite lägre har en tendens att följa jordytan (lite förenklat). För mobilfrekvenser krävs egentligen fri sikt för att det ska kunna uppstå kontakt. Lite träd och så spelar ju inte någon större roll, men berg och större huskroppar kan påverka och när man är "under horisonten" har man noll kontakt. DAB-frekvenserna ligger som sagt högre än vanliga FM-bandet och har då kortare effektiv räckvidd (oavsett effekt på sändaren egentligen) = flera master...

Kuriosa - OT: För nästan obegränsad räckvidd måste man ta till superlångvåg (den som är intresserad kan söka på "Grimeton").
Användarvisningsbild
av C.W.
Har DAB i bilen.
Ligger väl ungefär 20 kanaler där..P kanalerna, Bandit, NRJ osv.
Täckning just nu är väl Stockholm, Uppsala , Götet, (Umeå?).
Från Stockholm har jag faktiskt täckning till Uppsala, Enköping...om jag inte befinner mig i en tunnel.
Norrortsleden och Södra länkens tunnlar är körda men som det står i DAB displayen, det är fortfarande ett experiment från Teracom, så allt är väl inte uppbyggd.
Blir väl ett politiskt beslut i slutet.
(I)
DAB utnyttjar tex att man kan ta imot signalen från flera sändare på samma gång och på så sätt få bättre mottagning.

Standarden definerar dock att det inte får vara mer än 7 km mellan sändarna för att signalen skall kunna korreleras.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]