Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
niborZ skrev:Då blir det ju lite mer kräm i den kabeln, om man inte har en säkring är det alltså risk för kabel brand i den mindre kabeln som kopplas in på den röda?
Inte nödvändigtvis. Men den röda ledningen till stereon är avsäkrad 20A och det är helt klart i överkant för "tunna" ledningar. Jag råder dig till att sätta in en säkringshållare enligt mitt tidigare inlägg med 1A säkring så slipper du bry dig om ev. brandrisk. Observera att kortslutning/överbelastning kan orsakas av både internt fel i apparaten du ansluter och externt fel som att ledningsisoleringen är skadad och ledningen ligger mot chassiet.
av blådåren
niborZ .
Om du tar kablarna som sitter bakom cigg-uttaget får du en tändnings-bruten spänning ( spelar kanske inte så stor roll med 3ma , men elektroniska saker har en förmåga att "hänga" sej om dom inte får starta om ibland "från början" sas) .

Att säkra av din spelare ska du definitivt göra som (så mång-ordigt) föreslagits , räcker gott med 1A som sagts .

"camel", kan du lugna ner inkopierandet av el-lagar lite ?, dom är rätt välbekanta, iaf för mej!.
av rojo8515
När det gäller elbilar som laddas med 3-fas 400 Volt från elnätet måste det väl finnas något regelverk idag?

Får plötsligt bilmekanikerna arbeta med starkströmsintallationer som tidigare varit behörighetskrävande?

Då det ofta handlar om arbete med eller nära spänning måste väl en elarbetsansvarig vara utsedd också?
av blådåren
Intressant fråga faktiskt !!.
Problemet är väl att det är en mobil installation vilket medför att den inte regleras lika hårt i el-legarna!??.
Har inte skruvat i en ren elbil (dock hybrider) men antar att det är uppbyggt med utbytbara moduler, vilket borde innebära att "nödig kännedom" borde räcka för utbyte av dessa, även om 400v är hårdare reglerat?.
S80 -99 styrservo

Hej, frågar åt en bekant, pumpen b&oum[…]

Jag svarar på min egen fråga. Jag var […]

Fy Helskotta Satans Mög Men skam den som ger[…]

Fick 352.000kr för bilen. Den blev såld[…]