Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av llesrof
VolvoB20 skrev:
llesrof skrev:Det är ett delikat problem att tillverka ett mediasystem som går att uppdatera i samma takt som folk vant sig vid att uppdatera sakerna hemma. Det bästa hade väl vart att ha ett fack där man kan byta ut mediaenheten, men då hade väl ansvarig för inredning hungerstrejkat i protest.
Det är inget delikat problem alls,,,, Det behöver inte ens uppfinnas, det har funits sedan 1950-talet i tyskland sedan 1984 är det världsstandard och har tillverkats i mer än 100.000.000 exemplar.......

Det kallas DIN-uttag i folkmun, eller ISO7736, där man helt enkelt monterar sin stereo, och när det kommer nya grejer med 2-3 år mellanrum drar man ut steroen och puttar in en ny...

Det är grejer det...... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Variosboy skrev:I övrigt håller jag med, mediaenheten skulle vara bytbar! Vilket den säkert är i viss mån om man börjar plocka bort lite paneler
Nä den är INTE bytbar för displayen har man delat mellan Stereo, Kilmat och Bilkonfigurationsinställningar.....

Rycker du ut den kan du inte köra kliman tex..... V70N var den sista volvon där du kunde uppgradera där var det egen display och egen area för knapparna,
Fast vad hjälper det att det finns lösningar när de inte går att använda på många moderna bilar? DIN-standarden i detta avseende ingenting värt eftersom tillverkarna inte tillkåter att den används eftersom de kommer med egna lösningar som inte följer denna standard.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:Att man delar displayen med andra funktioner är ju inget problem, det finns det ju många bilmodeller med som man bara sätter ett rattstyrnings och display-interface mellan stereon och bilens eget kablage så att den nya stereon kan visa info i orginaldisplayen..

Ett interface mellan volvos system och en eftermarknadspryl är ju rena barnleken för de företag som pysslar med sånt..

Inget problem,,,, du skämtar va....

1. Hur snygg/funtionell är Volvodisplayen jämfört med en riktig display på den nya huvudenheten? Ser ju skit ut och du når 10% av funktionerna.
2. Har det utvecklats till Volvo XC70II ännu eller kommer det om 10 år.... om det kommer alls, jag har inte sett röken av något till nya Volvo.
3. Vad kostar det 20.000 kr eller idiotdyrt .... man får ju en kanonfin DIN maskin med allt man önskar för 4000
4. Vill man styra det men knapparna i mittkonsolen ???
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nej, jag skämtar inte..
Volvo har inte uppfunnit någon egen standard för datakomunikation, så att få en eftermarknadspryl att "prata" med volvos system är inga problem.

1. Om displayen är snygg eller inte har ingeting att göra med det faktum att de går eller inte går att använda den till att visa en ny stereos information.
2. En box som man kan koppla in i bilar med MOST-nät finns hos armour automotive(stavning!?). Denna ger dig en handfull med ingångar och utgångar och andra finesser.
3. Tror att den boxen hamnar någonstans runt 8000:-, Så visst är en DIN billigare, men nu var det ju inte priset av en ändring vi pratade om, utan om det var möjligt eller inte..
4. Vill å vill, det är väl upp till var å en hur man vill styra sin stereo, men om man kan det så är det väl bra, eller!?

Jag vill med detta inlägget säga att det på inget sätt är omöjligt att sätta i en annan stereo, under förutsättningen att man kan klara sig med det användarinterface som redan finns i bilen.
Och vilken knapp man trycker på för att utföra någon har inget värde för mig i alla fall... Om jag trycker på bilens knappsats för att ställa in radiokanal eller en extern knappsats som sitter på en DIN-stereo är för min del helt ointressant! bara kontentan blir den samma.
Om det nu är displayen man gråter över att den är så simpel som den är i våra bilar, ja då får man operera lite mer! Men det är med displayen jag avgör om en en stereo är bra eller dålig. eller jo, om displayen syns dåligt, men det har i alla fall aldrig volvos orginal gjort för mig!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag hittar bara en MOST låda för att sno signaler som kommer ut från originalstereon och den kostar 8000 ....

Var hittar man en låda som skickar ut MOST signaler istället i bilen befintliga nät, och kostar den också 8000 kr

Så ska jag hitta en ny stereo med remote access för styrning in plus utgångar för remote displayer 20.000 kr eller ???

Så ska ja ha adapter för för alla knappar och reglage i volvopanelen 5000 kr eller??

Långt 30.000 -35.000 för att kunna byta stereon när den blir trött eller ????

Låter kul men priserna och arbetsinsatsen blir ju helt utopia för mig :shock:
Användarvisningsbild
av VolvoB20
ÄRRet skrev:Snälla skapa en ny tråd .Denna har spårat ur och handla inte längre om originaltopic...
Ok då gör vi det....

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]

Hjälp med Vida

Skönt att du löste problemet! (Ett s&au[…]

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]