Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fraz
vickan skrev:
Fraz skrev:
vickan skrev: trevligt, ser fram emot det! Kan dock tänka mig att det blir en anningen lättare med high performance stereon då den ska gå att koppla en woofer till..
Jo men vet inte om det finns några kablar dragna, tror inte det.
Får gå på med en kontakt som passar i volvo, som blir RCA och REM, denna står det mer om i MEDIA DELEN. Kontakten kan nog köpas av Backe´s ljud byggeri.
Får se vad som behövs..
Börjar inte riva i den nye bilen i jul, kanske inte kan böjja mig för all julgröt :D
hehe, väldigt sant det med julgröten... :lol:

Ska ta o läsa lite där o se om jag kommer fram till något.. God Jul!
God "h"jul själv
Och ta det lugnt i snön, om den nu kommer...
Användarvisningsbild
av Orfeous
jag har som sagt läst på mycket om ämnet och har kommit fram till ett o annat som jag skrivit tidigare. Varför det är så mycket enklare med highperformence är att den redan har en förstärkare bak i skuffen där man lätt kan plocka högnivåsignalen ifrån. Som man serdan omvandlar till lågnivå.

Performence har inte denna och därför får man ta högnivåsignalen ifrån någon högtalare eller i från dess kontakt som finns i bilen någonstanns :D man vill inte riva ut dörrinredningen för då är man utan clips :D köpte visserligen 5st igår men :D
av dgun
Jag är också jättenyfiken på hur man ska ta sig upp från performancepaketets ljud i s40/v50.. Hur stor skillnad kan man uppnå genom att bara byta högtalarna i dörrarna fram?

Hur stort projekt är det att uppgradera till high performance?
Användarvisningsbild
av Orfeous
Tror det har nämts i tidigare trådar vad det kostar för en uppgradering och de var inga små summor. Tror det handalde om typ 20.000kr om inte mer.

De sitter samma högtalare i performence som i highperformence. Skillnaden är att det inte sitter några extra diskanter i dörrarna. Sen så har highperformence en förstärkare 4x50W vilket man kan komplettera med själv om man vill om man tar ut högnivåsignalen och omvandlar den.

Är osäker om det går att göra uppgraderingen själv. Jag undrar dock vad som händer om man plockar delarna från en skrotbil som har highperformence och sedan åker på volvo och uppdaterar datorn?
Användarvisningsbild
av vickan
Orfeous skrev:Tror det har nämts i tidigare trådar vad det kostar för en uppgradering och de var inga små summor. Tror det handalde om typ 20.000kr om inte mer.

De sitter samma högtalare i performence som i highperformence. Skillnaden är att det inte sitter några extra diskanter i dörrarna. Sen så har highperformence en förstärkare 4x50W vilket man kan komplettera med själv om man vill om man tar ut högnivåsignalen och omvandlar den.

Är osäker om det går att göra uppgraderingen själv. Jag undrar dock vad som händer om man plockar delarna från en skrotbil som har highperformence och sedan åker på volvo och uppdaterar datorn?
Det tror jag kommer funka, men än en gång, det kommer nog inte bli sådär jättebillig det heller.. Jag tror det bästa är att ha kvar stereon o låta ett nytt slutsteg driva nya högtalare och ett annat låta driva en ny baslåda. Både ljud och pengarmässigt...
av dgun
Enligt försäljaren jag ringde (bilia) så går det att uppgradera stereon men det innebär att man måste byta ut stora delar av instrumentpanelen, så han hade inte ens kollat upp pris på det iom att man kunde räkna ut att det skulle bli "för dyrt"...:/
Användarvisningsbild
av vickan
Har beställt en aktiv baslåda nu samt nya diskanter och kåpor från volvo till diskanter där framme (fanns redan monterade bak av någon anledning)

Nu får vi allt se om det går att koppla in och hur ljudet blir! Hoppas det blir en riktig skillnad :D Bilder kommer när sakerna är på plats.

ps. kommer ta hjälp av Backes ljud för installationen ds :-))
Användarvisningsbild
av Orfeous
Har pratat med verkmästaren på volvo vart jag ska hämta signalen!
fick detta som svar så nu vet ni vart ni ska ta högnivåsignalen ;)

"Hej.

Det finns bara ett kontaktstycke mellan högtalaren och styrenheten audio (AUD).Det sitter i a-stolpen under "damasken".Färgerna på kablarna är svart och vit,position 22 och 23."
Användarvisningsbild
av vickan
Orfeous skrev:Har pratat med verkmästaren på volvo vart jag ska hämta signalen!
fick detta som svar så nu vet ni vart ni ska ta högnivåsignalen ;)

"Hej.

Det finns bara ett kontaktstycke mellan högtalaren och styrenheten audio (AUD).Det sitter i a-stolpen under "damasken".Färgerna på kablarna är svart och vit,position 22 och 23."

För att ta högnivån eller? Kommer du köra steg + låda eller en aktiv låda? Och tänkte du byta högtalarna också?

Så som jag planerar det blir det nya diskanter runt om och en aktiv låda där bak.. lite osäker på om det är värt att byta ut de högtalare som sitter i nu, tror nämligen man blir så illa tvungen att sätta in ett steg för att driva dom då ??:-/
Användarvisningsbild
av Orfeous
Ja, högnivåsignalen finns ju vid högtalarna ;)
Blir två slutsteg ett för basen och en för originalhögtalarna. Till att börja med.
Tror jag kommer att skruva dig andra element och även diskanter.. helt värdelöst att åka omkring
och lyssna på musik utan bra diskant de låter ju som de håller för munnen då folk pratar t.ex
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppska[…]

https://hosting.photobucket.com/42c531a3-beee-4b[…]

Jag hade ett irriterande ljud som jag tillslut lok[…]

Løs del

Svårt att avgöra storleken, men spontan[…]