Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Frågan är inte DAB eller inte. Frågan är: skall vi ha ett marksänt radionät eller inte? Kommer någon lyssna på linjärt utsänd radio om tjugo år? Till skillnad från nedsläckningen av analoga TV-nätet, där ingen gapade om kostnader för ny utrustning, så har inte marksänd radio alls samma förankring bland personer under 30.

Om vi ska ha marksänd radio överhuvudtaget, så är det klart vi skall ha modern teknik. Men i grunden verkar få tro på marksänd radio.
StringerBell skrev:Om vi ska ha marksänd radio överhuvudtaget, så är det klart vi skall ha modern teknik. Men i grunden verkar få tro på marksänd radio.
Precis. Jag provlyssnade DAB i mitten av 80-talet för 30 år sedan när man gjorde de fösta testerna, Känns ju som DAB är stenålder idag.
VolvoB20 skrev:
StringerBell skrev:Om vi ska ha marksänd radio överhuvudtaget, så är det klart vi skall ha modern teknik. Men i grunden verkar få tro på marksänd radio.
Precis. Jag provlyssnade DAB i mitten av 80-talet för 30 år sedan när man gjorde de fösta testerna, Känns ju som DAB är stenålder idag.
Jag körde bil från mitten av 80-talet. De bilarna känns som stenålder idag.
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:
Jag körde bil från mitten av 80-talet. De bilarna känns som stenålder idag.
För att inte tala om en dator eller mobiltelefon från 80-talet. DAB är ju samma nivå.
av rid54
Det krävs en viss förståelse för begreppet "kris" för att se situationen i sin helhet. Det kan vara en bra idé att kunna sprida väsentlig information till många människor på en gång och FM-mottagningsutrustningen finns i princip i alla hem och i de flesta mobiler och bilar etc. Det borde räcka att nämna Tjernobyl, Kävlige, Kälarne... Att riva ett system som täcker mesta delen av landet för att underlätta för kommersiell radio och elektronikhandlarna känns helt klart B för mig och jag hoppas man lämnar DAB och går vidare. Eller, de som vill bygga DAB får väl göra det, men man borde inte släcka FM-radion förrän man hittat på nåt annat lika bra.
VolvoB20 skrev:
För att inte tala om en dator eller mobiltelefon från 80-talet. DAB är ju samma nivå.
Trams.

DAB+ är det format som är aktuellt och det bygger på MPEG-4.
Om det händer något kommer nog att slå på radion rätt långt ned på listan. Man söker info på nätet och TV, beroende på ålder och vanor.

Ibland måste man helt enkelt riva plåstret och skrota saker.
av rid54
StringerBell skrev:Om det händer något kommer nog att slå på radion rätt långt ned på listan. Man söker info på nätet och TV, beroende på ålder och vanor.

Ibland måste man helt enkelt riva plåstret och skrota saker.
På nätet.... Tillgängligheten känns inte lika förtroendeinjagande som ångradion, kan jag säga och inte täckningsgraden heller. TV, hm. Inte i nån av mina bilar i alla fall.
Något annat:

Hur ser DAB-situationen ut i nya Volvo för MY15 och 16 på svensk marknad? Vilka aktiva val måste göras vid beställning för att man skall slippa riva ned bilen till atom-nivå i den (alltmer osannolika) situationen att man måste installera DAB?
StringerBell skrev:
VolvoB20 skrev:
Trams.

DAB+ är det format som är aktuellt och det bygger på MPEG-4.
Problemet är att man hårdkodar in en DAB variant av MPEG-4 Codecen i bilen utan framtida möjlighet att uppgradera. Ändrar man codec är der bara att skrota bilfan, allt för att öka nybilsförsäljningen. Titta vad som hände med när man bytte från DVB-T tll DVB-T2.

På en dator eller mobiltelefon tar det ju bara 10 sekunder att ladda hem en ny codec och köra vidare.

Jämför t.ex. om du vill lyssna digital på Sveriges Radio.

Mobil-Dator , gå till AppStore - Ladda hem SR-appen, börja lyssna digitalt, vad tog det? 10 sekunder ?

Prova nu i bilen .....

1. Vänta på att Volvo blir klar med sin eftermonterinsgskit (man har väl redan hållit på i fem år nu )
2. Om några år när den är klar.... Försök få tid på verkstad för att få den installerad.
3. Vaänta ytterligare några år till DAB -täckningen har byggts ut till hela Sverige
4. Börja lyssna ....

Vad är det nu som känns tramsigt....
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]