Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Va rolig man kan vara :D Såhär då, bara basljud kommer/kom ;)

Men iaf problmet är löst, jag får ljud och inte bara bas(det är också ljud i och för sig), men eftersom inte inkopplingen är rätt så blir steget brännhett ordagrant. Kan nån förklara hur jag ska koppla?

Dubbla 12" = en plus och minus från varje bas= 4 kablar.
2 st 6.9" = samma som ovanstående.
4-kanals slutsteg.

HELP ME! :-O) (RO) (BE) :D
Ja du har ju 4st högtalare varav 2st basar som ska kopplas in på varsin terminal, basarna kopplas in på steget där terminalerna borde heta woofer/lowpass.

6X9 borde då kopplas in på dom 2 övriga terminalerna, sedan ska ju delningsfilter ställas in rätt också.

Det är ju något kortis när steget blir varmt och stänger av.

Kan du fixa bilder som visar ingångar/utgångar på steget underlättar det betydligt.
Användarvisningsbild
av Funk
Det ser ut som du har båda basarna parallellkopplade till en bryggkopplad del av steget...har du 2 st 4ohms basar så är det inte så konstigt om steget stänger av sig efter ett tag, GAS är inte kända för att orka dra så tunga laster. Seriekoppla basarna, eller kör en bas per kanal så löser sig det problemet

Det andra felet kan ju vara ett flertal olika grejor..

/Thomas

EDIT: På mitt GAS steg kan jag inte koppla basarna till utgångarna märkta front, eftersom delningsfiltret bara har högpass eller bandpass där. Subbar vilka kräver lågpass måste kopplas till "rear"..
Du har nog helt rätt, ska ut och prova idag och sen får vi se.

Hade det vart kortis så hade väl inte steget startat alls ?:-/

Återkommer med bild, så får ni säga sen om jag dragit rätt eller fel.
Notera att de smala kablarna är från 6.9" och de tjocka från basarna :-)-)
haha, det var den sämsta kopplingen jag sett på länge :wink:

Men du kan ju alltid utesluta saker genom att koppla in rätt.
koppla en plus och en minus till en kanal på steget från en bas, och samma till den andra. Och när jag menar kanal menar jag två av "kontakterna" på steget.

sen 6x9orna kräver inte lika mycket "power" som basarna så dom kan du låta vara som dom är, även fast du har en kanal ledig och kan koppla in dom riktigt.
Funk skrev:Det ser ut som du har båda basarna parallellkopplade till en bryggkopplad del av steget...har du 2 st 4ohms basar så är det inte så konstigt om steget stänger av sig efter ett tag, GAS är inte kända för att orka dra så tunga laster. Seriekoppla basarna, eller kör en bas per kanal så löser sig det problemet
Eller släng på en fläkt på steget.... det gör underverk.

Har märkt att man kan spela så stegt är riktigt varmt, så startar man fläkten och det blir kallt på någon minut trots att man inte dragit ned något på volymen.

Bild
Gjorde som så att jag kopplade om 6.9" till stereon och bryggkopplade Basarna.. Nu funkar det bra :)

Ståhl: Jag hade ju som sagt kopplat allt ljud till stereon enligt instruktionsbok. När inte det funkade började trixa jag mig fram och fick fram till slut ett resultat som funkade tillfälligt. Jag vet inte varför det inte funkade, men iaf nu så funkar allt och det är det viktiga :) Hade bilder men min telefon har gjort sitt.

Tack för all hjälp iaf :)

Lyssnar man noga kommer ett litet susande fr&arin[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen

Du håller inte på med reglertiknik f&o[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=77[…]