Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Om jag säger som så jag köper inte en spelare om den inte har sloten för CD, det är fan ett krav. sen att trådskaparn verkar ha haft för lite att göra är en annan sak.

För min del så spelar högtalarna mindre roll än själva huvudenheten. HE, är ju halva ljudet får man sen tag på "hyffsade" högtalare till det så är det hela ljudet minus en basbalja.
Användarvisningsbild
av Variosboy
CD är sååååååå 1990 = ute! :lol: :lol: :lol:
USB-minne eller nåt annat minneskort för den delen "is daa Shit"!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Variosboy skrev:CD är sååååååå 1990 = ute! :lol: :lol: :lol:
Varför har Volvo då monterat en CD mitt i intrumentbrädan på din nya V70II, är det för att bilen ska bli så himmla ute och 1990..... :mrgreen: :mrgreen:

Dessutom har Volvo integrerat CDn i intrumentbrädan så att du inte ska kunna ta bort den. vilket garanterar att din Volvo inte kan uppgraderas av dig och kmmer att vara mega-ute i 20 år tills den skrotas.

Hur kul vore det att ha denna hårdvaruintegrerad i instrumentpanelen ..... det är ju dt man gjort med CD nu :-O)

Bild
Användarvisningsbild
av Variosboy
Va??? Är det en CD-spelare, Ooooops, jag som trodde det var en fax, inte undra på att att de aldrig kommer fram! Men nu återstår frågan, vart tog pappret vägen? :lol:
av llesrof
Det är ett delikat problem att tillverka ett mediasystem som går att uppdatera i samma takt som folk vant sig vid att uppdatera sakerna hemma. Dessvärre är det väl så att biltillverkarna tillverkar bilar till nybilsköparna, inte till de som köper den 13 år senare. Fast om man kan köpa en Kia med USB-interface så borde Volvo också kunna göra det. Det bästa hade väl vart att ha ett fack där man kan byta ut mediaenheten, men då hade väl ansvarig för inredning hungerstrejkat i protest.
Användarvisningsbild
av Variosboy
llesrof skrev:Det är ett delikat problem att tillverka ett mediasystem som går att uppdatera i samma takt som folk vant sig vid att uppdatera sakerna hemma. Dessvärre är det väl så att biltillverkarna tillverkar bilar till nybilsköparna, inte till de som köper den 13 år senare. Fast om man kan köpa en Kia med USB-interface så borde Volvo också kunna göra det. Det bästa hade väl vart att ha ett fack där man kan byta ut mediaenheten, men då hade väl ansvarig för inredning hungerstrejkat i protest.
Har jag missat något?
Jag har USB-interface i min bil i alla fall, och sist jag tittade så stod det Volvo på den... :wink:

I övrigt håller jag med, mediaenheten skulle vara bytbar! Vilket den säkert är i viss mån om man börjar plocka bort lite paneler..
Det är bara att det känns "nytt" just nu, men det gjorde ju dubbel-DIN när det kom också.. Snart har eftermarkanden kommit ikapp med sina möjligheter..
Det finns ju redan idag en box man kan koppla in på MOST-nätet för att då allehanda anslutningar mm..
Användarvisningsbild
av VolvoB20
llesrof skrev:Det är ett delikat problem att tillverka ett mediasystem som går att uppdatera i samma takt som folk vant sig vid att uppdatera sakerna hemma. Det bästa hade väl vart att ha ett fack där man kan byta ut mediaenheten, men då hade väl ansvarig för inredning hungerstrejkat i protest.
Det är inget delikat problem alls,,,, Det behöver inte ens uppfinnas, det har funits sedan 1950-talet i tyskland sedan 1984 är det världsstandard och har tillverkats i mer än 100.000.000 exemplar.......

Det kallas DIN-uttag i folkmun, eller ISO7736, där man helt enkelt monterar sin stereo, och när det kommer nya grejer med 2-3 år mellanrum drar man ut steroen och puttar in en ny...

Det är grejer det...... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Variosboy skrev:I övrigt håller jag med, mediaenheten skulle vara bytbar! Vilket den säkert är i viss mån om man börjar plocka bort lite paneler
Nä den är INTE bytbar för displayen har man delat mellan Stereo, Kilmat och Bilkonfigurationsinställningar.....

Rycker du ut den kan du inte köra kliman tex..... V70N var den sista volvon där du kunde uppgradera där var det egen display och egen area för knapparna,
Användarvisningsbild
av Variosboy
Att man delar displayen med andra funktioner är ju inget problem, det finns det ju många bilmodeller med som man bara sätter ett rattstyrnings och display-interface mellan stereon och bilens eget kablage så att den nya stereon kan visa info i orginaldisplayen..

Ett interface mellan volvos system och en eftermarknadspryl är ju rena barnleken för de företag som pysslar med sånt..

Är samma typ av kontakt till sidoblinkers, en[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]