Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Nu har jag varit på Volvo för femte gången och det enda de säger är att ju fler som klagar och mer synpunkter de får in i databasen gör att mina önskemål kanske uppfylls.

Alla ni som tycker erat premium sound låter crap utan baslåda rekomenderar jag att skriva era synpunkter i detta formuläret. http://www.volvocars.com/se/footer/defa ... ories.aspx
Fyllde i formuläret som du nämnde och fick ett standardsvar att det är något som ett flertal ägare efterfrågat men att det tyvärr inte är aktuellt från Volvos sida att erbjuda detta just nu

Om nu ett flertal efterfrågar det, varför inte ta fram det :-(O) jag ser inte att det skulle vara så svårt för Volvo - om de vill (men vad vet jag -bilel och stereo är inte direkt min styrka) ?:-/
MVH
Ola G
Jag har läst på ännu mer om MOST systemet och för volvos del är det jävligt lätt att ta fram det. Allt handlar om att ta fram en programvara till den redan befintliga hårdvaran. Det man gör är att man öppnar en ny kanal i MOST systemet som tappar ur den filtrerade signalen från AUD modulen till Subwoofern. Så pass enkelt är det.
Jag råder er alla att skriva till volvo o klaga på ljudet! Tittar man på c30world så verkar alla missnöjda med ljudanläggningen där. Det är faktiskt tom så att jag ångrar att jag tog premium sound o inte körde på high performance istället.

Att betala 17 000kr för en ljudanläggning tycker jag är bedrövligt och som sen visar sig låta crap! Jag vet inte hur många gånger jag skrev till volvo innan mitt bilköp för att kunna få lysna på en bil med premium men det fanns ju givetvis inte.

Jag råder alla att ni som är missnöjda att skriva in i formuläret o klaga!!
Sådär, ledig dag idag och åkte ut till min polare på volvo-närservice här i stan.
Fick med mig hem ett helt kompendie med papper och scheman över AUD modulen. C70ans dubbla subwoofer är devärre också optiskt styrd men tydligen med en helt fristående kontrollmodul.

Summa sumarium utav detta så har jag nu klart för mig var jag ska ta signalen (högnivå) till ett eftermarknads steg för att koppla in en subwoofer.
Bild

Tuyvärr fanns inte subwooferlådan från c70 med i VIDA ännu som reservdel...
Sådär då tänkte jag berätta lite mer om mina efterforskningar i ämnet som jag nog tror att många är intresserade av.
Den dubbla lådan till V50 Hp kommer inte förräns MY10, om detta är en miss av Volvo att detta har läckt ut vet jag dock inte. C70ns Sub sitter i ryggstödet och inte i bagaget, synd :(

Jag har fått klart för mig nu vad skillnaden mellan Klass A steg och klass D steg är. Skillnaden är att Klass-D steg känner hela tiden hur mycket effekt det behöver leverera medans ett klass A ligger o bränner hela tiden.
Jag har också hittat en kontakt i USA som funderar exkat på samma sak som mig och jag hittade den här bilden på insidan av den optiksa omvandlaren på Subben.
Bild

Jag har kontaktat killen och hoppas kunna få fler bilder på högtalare osv.
I andra änden har jag startat en tråd i S80 forumet för att få upp så mycket bilder som möjligt till mitt projekt på olika SUBs
De e allt för denna gången, jag uppdaterar när jag vet mer.
FiddeUBC skrev: Jag har fått klart för mig nu vad skillnaden mellan Klass A steg och klass D steg är. Skillnaden är att Klass-D steg känner hela tiden hur mycket effekt det behöver leverera medans ett klass A ligger o bränner hela tiden.
Njaeeeee

-Ett klass A är ett analogt steg där transistorerna drar ström hela tiden för högsta ljudkvalite då strömmen ligger på halva maxströmmen i vila.

-Ett klass B eller AB är ett analogt steg där transistorena ligger i vila då ingen utsignal finns.

-Ett klass D är ett switchat slutsteg där förstärkaren bara kan ha två lägen, av och på, sedan slår man av och på förstärkaren 200.000 ggr per sekund :-O) och har ett lågpassfilter på utgången för att jämna till ljudet.
Nu har jag varit o hämtat kontaktstycken till AUD enheten. Hanen var skitenkel att hitta men ett honkontatstycke var värre.
Jag tittade tom i X90 om det fanns där men icke!
Så det blev till att plocka med sig hem en hel AUD enhet o dela den.
Nu kan snart projektet påbörjas
Bild
Bild

För de som undrar hur den dubbla subben sitter på C70 så kan jag medella att den sitter i en plåtlåda bakon ryggstlödet med högtalarna vinklade mot ryggstödet. En bild här men ryggstödet är lossrivet o ligger på fel håll.
Vänster sida är bagagerum!
Bild
Nyss hemkommen från elmia och projektet har tagit en ny väg. Efter det att jag tittat på pioneers slutsteg och fick höra vad de kosta så tog helt plötsligt projektet en ny väg.
Jag har tidigare tittat på en baslåda från Pioneer och fick äntligen se denna på mässan hos MDS..... ??:-/
Bild
Bild
Bild
Bild

Den här liknar lite subwoofern som orginal sitter i bla XC60, henka35 jag lånar din bild.
Bild

I Pioneers låda sitter 2st 6.5tums basar som är överdrivna med ett stort mosfet steg på 200W.
Jag har dessutom fått bra pris på den här och den passar som handsken i bagaget.
890cm bred och 8.5cm hög.
http://www.pioneer.se/se/products/25/13 ... index.html

På Tisdag blir det förmodligen beställning. Sen måste jag upp en sväng till JB o plocka grejer innan det blir klart.

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]