Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av NCR
VS60 skrev:Så här det ligger till NCR(Gudfather).
Mio 168 köpte jag för 2 år sedan (precis den kom ut) då skulle vi åka med husbil ner runt Europa, men pga ingen ville åka husbil förutom mig, åkte vi aldrig.
Undra vad har du för software på din mio gps program?
Jag kör med "MioMap 3.0.75_88 for Mio168" som hela namnet är. Köpte den via http://www.mio-tech.be/ för 1495:- SEK
VS60 skrev:
Jag har MioMap version 3.0.56 samma version då jag köpte den.
Eftersom jag kör tungtrafik runt i Sverige, tänkte jag att tar den med sig och kolla hur den fungerar. Efter en vecka blev jag totalt missnöjd (då Mio 168 låg hemma minst i 2 månader utan användning). Gick till Siba där jag köpte den, fick tel.nr till Danmark, undrar om man har nu support i Sverige. Ringde till de, fattade inte ett s**t, kollega till mig som bodde där i 12 år hjälpte till.
Så sagt kille från support i Danmark.
Det går inte uppdatera Miomap, däremot går att köpa en annan kart program, som kostade runt 1500 s.k.
Programvaran som finns inbyggd i Mio går att uppgradera men försvinner när man hårdvaru-resettar enheten, men eftersom det är kartan som är det viktiga och jag tycker att själva programmet funkar klockrent så finns det ingen egentlig anledning att byta tycker jag.
VS60 skrev:
Idag kollade jag på http://www.justmio.com och kunde inte hitta uppdatering, bara uppgradering och inte äns till 168, som kastar €129.00, jag tror att du ved vad är skillnad mellan uppdatering och uppgradering.
Tja, jag misstänker att det är det jag just sa, uppgradering går fint att göra, dvs så du får nya kartor osv. En uppgradering behövs ju inte om man nu inte vill ha fräckare (eller simplare) funktioner med stora tydliga pilar osv. Då går det tydligen fint att installera vilken som helst annan navigationsprogramvara som Tomtom exempelvis. Fråga Ufriman här på forumet, han är kung på Tomtom.
VS60 skrev:
Vad jag missnöjd med.
Lätt att koma åt knaparna så den startas, även om man stängt den.
Det går att ställa in i menyerna vilka av de yttre knapparna som skall vara aktiva (förutom på/av då naturligtvis, men då jag förvarar den i sitt skydd så är det inget problem för mig).
VS60 skrev:
Inbygdanten, blir ganska seg om man i Sthlm sity, krävs extra anten den som följer med.

Jag har inte haft några som helst problem i Sthlm city, eller i Gbg där jag kör mest heller...eller i Barcelona, Paris eller München...
VS60 skrev:
På vissa ställe som vägen var byggd om för 5 år sen, ej uppdaterat, och man köpte den år 2004, det borde ju finnas uppdatering på denna väg.
Ok, det håller jag om om. Finns några ställen som fortfarande inte är uppdaterade med motorväg exempelvis, men då jag är läskunnig brukar vägskyltarna funka fint den lilla stunden då gps:en inte stämmer.
VS60 skrev:
Att bytta batteri.
Det är bara att lämna in till någon av de större reparationsverkstäderna som Mio har i Sverige. Kolla med http://www.mitac.se så talar killarna om där för dig vilken verkstad som ligger närmast dig.
VS60 skrev:
Skärm inte så skyddad, nu är den repat och jag har inte äns använd den i en månad.
Detta beror väl snarare på att den är liten och smidig till skillnad från Tomtoms klumpiga pryl, och då lägger folk den i fickan, på sätet osv istället för att använda det medföljande läderfodralet vilket skyddar den fint. Min är över 2 år gammal och har inte en repa så det får du nog ta på dig själv. Observera att det finns skydd att köpa till skärmen.

http://www.mio-tech.be/shop/product_inf ... ucts_id=68
VS60 skrev:
Jag hade garmin innan mio, och kan säga att den var bättre till 1000%.
Vad det gäller beräkning, och kvalitet.
Jag har också haft Garmin iQue och jag tyckte den var dyr, baserade sig på det usla systemet från Palm och hade en väldigt dålig synbarhet på skärm och en kass batteritid. Jag sålde den på Blocket och fick min Mio 168 istället.
VS60 skrev:

En liten exp. vi säger att du ska Djurås, hittar din mio den? Min gör den inte, innan man inte skriver Gagnef och massa andra konstigheter som jag vill inte gå in på detaljer, vad det gäller med inmatningen på adressen.
Vissa orter ligger inom andra större orter. T.ex skall man till Kinna utanför Göteborg hittar inte Mion platsen om man inte har valt Marks Kommun (som Kinna ligger i) då är det inga problem alls.

Så skall man sammanfatta dina klagomål så är det att du har inte hittat rätt uppgraderingar, eller förstått vad som är vad och du har repat skärmen genom att vara oförsiktig.

När det gäller att den visar fel ibland vill jag se vad du tycker om Tomtoms kartor (eftersom de köper från samma karttillverkare som Mitac).

Jag rekommenderar dig att sälja din MIo 168 på Blocket snabbt och byta till en sån här istället.

http://www.dustinhome.se/dacsaportal/sy ... 5010089600
Användarvisningsbild
av VS60
Du får skriva vad du vill om den Mio 168, men jag fortfarande inte nöjd med den.

Jag köpte den för 2 år sedan som jag skrev tidigare för 4990:- + sd 512mb 1000:- tror jag, och hur många gånger använde jag den knappt en månad.

Ja, just nu går det att köpa skydd till display, men inte då jag köpte den.

Sälja på blocket, det kanske jag ska göra. Att köpa en annan, tror inte, jag hittar så bra utan någon gps.

Lite mer negativa saker:

Det finns i meny att välja den kortaste väg och snabbaste, som jag skrev testade då den på samma sträcka som jag körd i många år, beräkningen var total fel. Båda vad det gäller snabbaste väg och kortaste. Testade med garmin rätt 100%.

Du kör för fort, ja vist det går att stänga den funktion, men man blir förbannat kör med lastbil i 90 km/t på E4 som är 110 km/t väg och få detta meddelande. Du kör för fort.

Sen, det måste vara nåt sjukdom på mio, kör på väg 55 med min personbil, plötslig säger den sväng höger om 200 meter, det fanns ingenstans att svänga, plötslig säger den beräknar om fel väg gör u- sväng om 5oo meter, ok tänker jag ska göra, kör tillbacka då säger den sväng till vänster om 200 meter, men det finns ju ingenstans att svänga, beräknar om fel väg gör u- sväng om 700 meter, det gör jag, när man kommer igen till samma ställe säger sväng till höger om 200 meter, åkte förbi beräknar om fel väg gör u – sväng. Ush vad vi skrattade med kompisarna. Såna konstiga saker hände mig flera gånger, på olika ställe.

Åker man upp till Mora på väg 70, på vissa platser försvinner signal, och inte i sekunder utan i många minuter även om du använder extra anten

Som du skriver åker man till Kinna, den hittar inte, men säga till mig hur många person vet att Kinna ligger i Marks Kommun förutom dem som bor nära, eller besökte nån gång.

Som jag säger vill inte gå in på detaljer annars har hur mycket som helst att skriva.
I dags läge planerar jag körningarna på http://www.maporama.com, där om du skriver Kinna hittar direkt.

Jag fick testa kollegas Garmin Streetpilot 2720 och tycker att den var bra
Volvo S 60 – 02 170 HK / AUT
Senast redigerad av 2 VS60, redigerad totalt 0 gång.
av Teemu
testade precis min Navman Pin570 och den hittar Kinna direkt på bara ortnamnet.
av Noodles
*host host*
Fick lova att kolla upp om min NavMan iCN520 hittade Djurås (som ligger 3mil härifrån ;)) eller Kinna.

Båda återfanns. :)
av Teemu
hittar Djurås direkt jag med... (Navman Pin 570)
Användarvisningsbild
av ufriman
varför den visar fel och har svårigheter att återta signalen beror på att i den äldre varienten har GPSen NEMERIX chip eller äldre i dagens nyare gpser finns SIRF III chipet , Detta innebär att du inte är lika beroende var du placerar den. osv... Den kan med fördel placeras en bit in i bilen utan att ha problem och kommunicera med sateliterna. Har just nu en på test från HP den går att köra inomhus. den får kontakt med satteliterna utan fri sikt till himlen.
Användarvisningsbild
av VS60
Till Teemu och Noodles
Hittar era gps
Rimbo
Almunge
Storvreta
Malmköping ???

Min Mio 168, gör inte det.

av NCR
VS60 skrev:Till Teemu och Noodles
Hittar era gps
Rimbo
Almunge
Storvreta
Malmköping ???

Jag tror inte att det spelar nån roll vad folk svarar. Du har redan bestämt dig för att din Mio är kass och inget i världen kan få dig att ändra uppfattning. Dina "argument" är minst sagt lösa och verkar mest handla om användarfel. Jag tycker som sagt att du skall byta ut enheten och välja en annan om du inte klarar av att hantera den.
av Teemu
Hittar era gps
Rimbo
Almunge
Storvreta
Malmköping ???

Hittar samtligautav dom genom sök på ortsnamn enbart
av NCR
Teemu skrev:
Hittar era gps
Rimbo
Almunge
Storvreta
Malmköping ???

Hittar samtligautav dom genom sök på ortsnamn enbart
Jag testade min också nu och det är samma här.
Byte inre styrled

Jag får ge mig på att värma och b[…]

Original kittet runt gångjärnen har spr[…]

Ja det är en bra tankeställare att kolla[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka går […]