Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av eslund
Har inte kopplat in antennen ännu, så jag vet inte hur mottagningen blir.. Det är en antenn med 20 dB förstärkning..

Generellt vad jag har förstått är det svårt att få bra mottagning av digitaltv i bilen, men man måste ju försöka.. ;)

Beställde antennen från Info Car Electronics i England för 26 Pund..

http://stores.ebay.com/InfoCar-Electronics

Antennen hittar du här:

http://cgi.ebay.com/Inside-Car-Amplifie ... dZViewItem

Jag kopplar dennan antennen till en 12v digitalbox.. Sen en "egenhackad" kabel mellan digitalboxen och TV boxen i bilen..

Nu är det bara väntan på Ipoden.. Ska komma på Måndag...
av Dykaren
Tänkte beställa skärmar till bilen. Tycker dock att det är lite nojigt att i förväg lämna ut kreditkosrtsnummer som dom kräver, men är det lugnt?
Användarvisningsbild
av eslund
Inga problem..

Kylan biter som :twisted: här nere, men här kommer iaf lite bilder..

Bild
Hållaren på plats för iPoden..

Bild
Rack (som här är under konstruktion) konstrueras för att montera alla pryttlar på.. Racket görs i Lexanplats, då det håller för en jäkla massa, samt går att gänga i utan problem. Racket kommer att hängas under hatthyllan i bagaget.

Ingen iPod ännu.. Slö leverantör..
Får ut i garaget och fortsätta i kylan.. (HMM)
av S60AWD2.5T
Brrrrr hoppas det blir bra.
Följer projektet med stort intresse.
Användarvisningsbild
av eslund
Då har man legat ute i kylan hela dagen.. Sprungit på pumpen lite pga att man (som vanligt) inte läser manualen ordentligt... Hur många gånger har jag inte sagt till mina elever att RTFM (Read The Fucking Manual) Dom hade nog garvat rätt gött nu.. :D

Får inte bild i RTI skärmen på mitt CD baserade system (och enl. manualen måste man ha DVD baserat system för att man ska få det, och en extra kabel som inte finns till CD baserade system) :(

Nu blir det nog fram med lödkolven för f*n ta mig om jag intre ska ha bild där framme :)

Ljud är det i alla fall (än så länge..)

Bilder kommer i morgon.. Fingrarna måste tina lite.. ;)
Användarvisningsbild
av _Rick_
Fint bygge. Min IMiv är påväg ifrån Canada till Sverige nu :)

Skall mecka lite carputer till våren nu.

Frågan är bara hur bra bilden blir på Composite på den lilla skärmen. Men det lär man bli varse om
Användarvisningsbild
av _Rick_
Fint bygge. Min IMiv är påväg ifrån Canada till Sverige nu :)

Skall mecka lite carputer till våren nu.

Frågan är bara hur bra bilden blir på Composite på den lilla skärmen. Men det lär man bli varse om
Användarvisningsbild
av eslund
Här kommer lite bilder igen:

Bild
Den tänkta placeringen av IMiv

Bild
Antennen till digitalboxen på plats i bakrutan

Bild
IR mottagaren till DVD´n på plats framme på instrumentbrädan

Bild
Hyllan på plats i bagaget.. Nu ska det dras mer kabel.. :)
Användarvisningsbild
av eslund
Då har lödkolven varit framme, och en RTI till IMiv kabel är fixad.

All heder till CarMan, då jag inte fått ihop kabeln utan hans information!

Bild
Då börjar man med den befintliga (eller köpta) kabeln som går mellan TV-tunern och RTI boxen. Skala bort eltejpen. Det är den vita och den bruna kabeln vi är på jakt efter. Vit är video signal + och brun är video signal -.

Bild
Skaffa en RCA kabel och skala den. Rigga upp det i ett lödställ eller liknande. Kom ihåg att trä på krympslang innan du börjar löda...

Bild
Löd ihop Vit kabel med RCA kabelns signal (mittenkabeln) och Brun med RCA kabelns jord. Trä över med krympen och värm till..

Bild
På med en stor krypslang över båda kablarna (du glömde väl inte att trä på den innan du lödde?? :) ) Klipp bort kablarna som inte ska användas mer och VOILA!! En IMiv till RTI Multimedia kabel för CD system!

Bild
Plugga in kabeln och dra igång Ipoden.. PÅ med TV´n, kanal 1 och "varde bild, och det var bild"

En liten bonus som man får, (när man måste göra kabeln själv) är att man slipper hastighetsspärren.. På DVD baserade system (enl. IMiv) så är spärren kvar..
Användarvisningsbild
av _Rick_
Riktigt najs. Hur verkar kvaliteten på kompositingången. Blöder det över mycket vid signalen? Eller fungerar det att läsa text?
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]