Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av svanberg
För er som har IAM 2.1 så kommer det en uppgraderig till bilens IHU innom några veckor som gör det möjligt att ladda ner gratis kart uppdateringar från Volvos supportsida, precis som för sensus navigation.

Så ni som funderar på att uppgradera, vänta några veckor ;)

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
Användarvisningsbild
av Pickadoll
svanberg skrev:För er som har IAM 2.1 så kommer det en uppgraderig till bilens IHU innom några veckor som gör det möjligt att ladda ner gratis kart uppdateringar från Volvos supportsida, precis som för sensus navigation.

Fattade inte mkt av det där, men nån får gärna skriva här när det finns så märker jag om det funkar för mig.
av andersuw
Är inte säker men tror att det betyder att om du har RTI i din MY -13 kommer du att få en glad överraskning. :D
av Rizzt
svanberg skrev:För er som har IAM 2.1 så kommer det en uppgraderig till bilens IHU innom några veckor som gör det möjligt att ladda ner gratis kart uppdateringar från Volvos supportsida, precis som för sensus navigation.

Vad hur när tänkte jag säga.

Men var har du läst detta? Och vad menar du med IHU?

Vad är det som behövs.

Jag vill ha mer info. ??:-/
av andersuw
Vad svanberg menar måste han själv svara på. Men vad jag tror han menar är att Volvo tänker sig att ge dem som har Sensus infotainment i bilen men inte Sensus Connect/Sensus Navigation (kom sent MY -14 eller till MY -15 beroende på modell) möjlighet att fritt ladda ner kartuppdateringar från nätet på det sätt som redan är möjlighet för dem som har Sensus Connect/Sensus Navigation.

IHU står för Infotainment Head Unit och är huvudenheten i infotainmentsystemet om man har ett av den bättre sorten, vilket jag tror är ett krav för bilar med inbyggd navigation.
av Rizzt
andersuw skrev:Vad svanberg menar måste han själv svara på. Men vad jag tror han menar är att Volvo tänker sig att ge dem som har Sensus infotainment i bilen men inte Sensus Connect/Sensus Navigation (kom sent MY -14 eller till MY -15 beroende på modell) möjlighet att fritt ladda ner kartuppdateringar från nätet på det sätt som redan är möjlighet för dem som har Sensus Connect/Sensus Navigation.

IHU står för Infotainment Head Unit och är huvudenheten i infotainmentsystemet om man har ett av den bättre sorten, vilket jag tror är ett krav för bilar med inbyggd navigation.
Ok tack för vad IHU står för. Borde jag ju fattat. :roll:

Ok, ja. Så förstod jag det. Utan jag tänkte på källan till informationen. Och om det är nått som ska bytas ut och rä det volvo som gör en program uppgradering?. För förstår jag det så sitter det ingen Hårddisk i IAM 2.1 utan det kom i.o.m Sensus Connect. Utan är det att man får tanka ner och bränna skivor fritt för användning tro?
Det skulle inte göra mig nått om så var fallet. Tror t.om det skulle vara ett stabilare sätt än att krångla med nerladdning från USB till IHU.

Men nu är jag ju inte 100% hur allt funkar. Därför jag vill ha mer info.. Men vi får se vad Svanberg skriver.
av andersuw
Tror det sitter "hårddisk" (sekundärminne) i någon form även i bilar före Sensus Connect. Men det finns nog ingen USB-ingång så man får ladda via DVD.
av svanberg
andersuw skrev:Vad svanberg menar måste han själv svara på. Men vad jag tror han menar är att Volvo tänker sig att ge dem som har Sensus infotainment i bilen men inte Sensus Connect/Sensus Navigation (kom sent MY -14 eller till MY -15 beroende på modell) möjlighet att fritt ladda ner kartuppdateringar från nätet på det sätt som redan är möjlighet för dem som har Sensus Connect/Sensus Navigation.

Helt riktigt!
Det gäller bilar med Sensus IAM 2.1
V/XC70 2012 -> 2014
V40/V40CC 2013 -> 2014
S/V/XC60 2011 - > 2014

Bilen måste först in till ÅF för uppgradering av IHU, osäkert ännu om denna kommer ingå i Service 2.0 eller ej.
Efter IHU uppgradering skall man kunna ladda ner kartuppgradering precis som för Sensus Connect / Sensus Navigation.
Enligt den info som jag fått från Volvo så står det inte i klartext men troligen skall uppgraderingen ske via usb uttaget i bilen.

Kan återkomma när det kommer mer info ;)
av andersuw
OK. Så USB-uttag finns även i den generationen av bilar. Trodde att det möjligen kom senare.
Handbroms

Och när jag besiktade nu så ska han p&a[…]

Huvvajer

Hej Min huvvajer har gått av precis bakom h[…]

Om man ska vara petig så sitter laddaren i […]

Vart i landet finns du. Med en riktig dator kan du[…]