- mån 13 apr 2015, 07:51
#965468
Vem vill ha DAB-radio?
Vi konsumenter?
De som i dag lyssnar på radio "tror jag" klarar sig med SR:s 4 kanaler plus i de flesta större stadsområden 1-5 reklamradiostationer. De som vill höra på annat använder högst troligt idag sin telefon och streamar radio.
De kommersiella aktörerna?
Absolut, det är här det hörs klagan, att radio Mix Mega Rix inte kan sända överallt och helst skulle de vilja sända 15 kanaler var som är fullkomligt målgruppsanpassad för att lättare kunna sälja reklam som är anpassad till samma kundgrupp...
Till dessa säger jag Varsågod, bygg ni ett eget DAB-system, frekvensplanen finns och tillstånd finns för 30 kommersiella kanaler så "Go ahed Punk, make my day..."
Nu kommer dock klon... De kommersiella vill inte bygga ett DAB-system, för om inte FM-sändningarna upphör så att alla tvingas byta till DAB-mottagare så kommer väldigt få att kunna lyssna på deras kanaler och de kommer inte att bära sig.
Så det enda sättet för dessa är att "vi" bygger ett DAB-nät och släcker ner FM-nätet annars kommer de inte att få någon bäring i sin satsning och då kommer vi tillbaka till konsumenten ingen, vill vi ha DAB? Jag har svarat på det längst upp så detta är Moment 22...
Teknikfientlig säger vissa... Nope säger jag, men tekniken i sig är fientlig då mer och mer av mediakonsumtion som vi människor använder inte längre är broadcast utan "When ever" dvs. vi konsumerar TV eller radio när vi vill se eller lyssna på just det programmet och detta görs över internet, inte streamat via ett DAB-nät.
Lägg hellre pengarna på utbyggnad av 3G/4G/"5G" fast där är det operatörerna som får stå för kulorna när det skall byggas...
Vi konsumenter?
De som i dag lyssnar på radio "tror jag" klarar sig med SR:s 4 kanaler plus i de flesta större stadsområden 1-5 reklamradiostationer. De som vill höra på annat använder högst troligt idag sin telefon och streamar radio.
De kommersiella aktörerna?
Absolut, det är här det hörs klagan, att radio Mix Mega Rix inte kan sända överallt och helst skulle de vilja sända 15 kanaler var som är fullkomligt målgruppsanpassad för att lättare kunna sälja reklam som är anpassad till samma kundgrupp...
Till dessa säger jag Varsågod, bygg ni ett eget DAB-system, frekvensplanen finns och tillstånd finns för 30 kommersiella kanaler så "Go ahed Punk, make my day..."
Nu kommer dock klon... De kommersiella vill inte bygga ett DAB-system, för om inte FM-sändningarna upphör så att alla tvingas byta till DAB-mottagare så kommer väldigt få att kunna lyssna på deras kanaler och de kommer inte att bära sig.
Så det enda sättet för dessa är att "vi" bygger ett DAB-nät och släcker ner FM-nätet annars kommer de inte att få någon bäring i sin satsning och då kommer vi tillbaka till konsumenten ingen, vill vi ha DAB? Jag har svarat på det längst upp så detta är Moment 22...
Teknikfientlig säger vissa... Nope säger jag, men tekniken i sig är fientlig då mer och mer av mediakonsumtion som vi människor använder inte längre är broadcast utan "When ever" dvs. vi konsumerar TV eller radio när vi vill se eller lyssna på just det programmet och detta görs över internet, inte streamat via ett DAB-nät.
Lägg hellre pengarna på utbyggnad av 3G/4G/"5G" fast där är det operatörerna som får stå för kulorna när det skall byggas...
/Bempa