Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Vem vill ha DAB-radio?

Vi konsumenter?
De som i dag lyssnar på radio "tror jag" klarar sig med SR:s 4 kanaler plus i de flesta större stadsområden 1-5 reklamradiostationer. De som vill höra på annat använder högst troligt idag sin telefon och streamar radio.

De kommersiella aktörerna?
Absolut, det är här det hörs klagan, att radio Mix Mega Rix inte kan sända överallt och helst skulle de vilja sända 15 kanaler var som är fullkomligt målgruppsanpassad för att lättare kunna sälja reklam som är anpassad till samma kundgrupp...
Till dessa säger jag Varsågod, bygg ni ett eget DAB-system, frekvensplanen finns och tillstånd finns för 30 kommersiella kanaler så "Go ahed Punk, make my day..."

Nu kommer dock klon... De kommersiella vill inte bygga ett DAB-system, för om inte FM-sändningarna upphör så att alla tvingas byta till DAB-mottagare så kommer väldigt få att kunna lyssna på deras kanaler och de kommer inte att bära sig.
Så det enda sättet för dessa är att "vi" bygger ett DAB-nät och släcker ner FM-nätet annars kommer de inte att få någon bäring i sin satsning och då kommer vi tillbaka till konsumenten ingen, vill vi ha DAB? Jag har svarat på det längst upp så detta är Moment 22...

Teknikfientlig säger vissa... Nope säger jag, men tekniken i sig är fientlig då mer och mer av mediakonsumtion som vi människor använder inte längre är broadcast utan "When ever" dvs. vi konsumerar TV eller radio när vi vill se eller lyssna på just det programmet och detta görs över internet, inte streamat via ett DAB-nät.
Lägg hellre pengarna på utbyggnad av 3G/4G/"5G" fast där är det operatörerna som får stå för kulorna när det skall byggas...
ThomasT skrev:Det spelar ju liksom ingen roll att det går att skicka ut en massa trafik information om det ändå inte är någon som är intresserad av att producera informationen. I Storstockholm så skulle vi vara extremt behjälpta av att få noggrann information om trafikflöden, men i dagsläget är i princip all information som går att tillgå via hemsidor och telefonappar hopplöst inaktuell pga av att ingen verkar vara intresserad av att tillhandahålla informationen. Och då hjälper det ju inte att det finns ytterligare ett sätt att sprida den...

PTS sågar ju DAB förslaget rätt hårt: http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... 895834.ece

.
Jag arbetspendlar i Sthlm och använder flitigt telefonappen Waze.
Jag tycker den fungerar utmärkt. Självklart har den inte 100 % rätt alla gånger, men viss eftersläpning är ofrånkomligt. Köer kan försvinna snabbt, medan kövarningen ligger kvar några minuter extra. Fördelen är att man ser användarnas snitthastigheter på olika vägavsnitt så man får hyfsat bra koll på hur det ser ut i realtid.
Ett till inlägg om DAB-debatten. Det kommer säkert mera.

Av: Monica Kleja. Ny Teknik.
Publicerad 13 maj 2015 00:00

Frågan om Sverige ska behålla FM-nätet eller gå över till DAB-radio kanske närmar sig ett svar. Men en kamp mellan lobbygrupper och detaljerade teknikdiskussioner gör det svårt att hänga med i debatten. Ny Teknik reder ut vad som är teknik och politik.

Läs mer: http://www.nyteknik.se/tekniknyheter/article3907357.ece
Finns få saker som retar upp mig mer än det här tramset med DAB-radio. :evil:

Vad blir fördelen för oss bilister? Fler kanaler med ännu mer skräp att lyssna på? Ständiga mottagningsbekymmer?
Räcker ju att lyssna på FM när man kör genom en tunnel eller är på väg bort från en sändare för att förstå. Det brusar och susar och mottagningen försvinner gradvis.. Men vill man så går det ändå att lyssna och höra vad som sägs ända tills signalen drunknar helt i bruset.
Jag vet inte hur DAB hanterar detta, men kan tänka mig att det blir fullständigt olidligt att lyssna på så fort signalen börjar försvagas.

Bättre trafikinformation? Vi har redan RDS som fungerar utmärkt för viktiga meddelanden? Dessutom finns nya lösningar som t.ex. mobilappen Waze som ger exakt och relevant trafikinformation genom sitt nätverk av förare som rapporterar in olyckor o.s.v...

Kan se att DAB hittar in i alla nya bilar så småningom och där används ungefär som FM idag, men i övrigt så betyder DAB döden för marksänd rundradio.
Varför skulle jag vilja byta ut hemmets alla radioapparater mot digitala skrammelburkar från Kina, när jag lika gärna kan streama det jag vill höra på?
FM-radion idag lever endast på dess enkelhet och tillgänglighet. Alla har säkert minst en radio i närheten, där det bara är att vrida på en ratt så kommer ljudet. Den kan sen fungera i månader på ett par vanliga AA-batterier.
Less is more, som man säger.

Många vill gärna jämföra med TV som blev digitalt för några år sen. Men där fanns det stora fördelar som att man fick bättre bild och fler kanaler - något man som TV-tittare gärna vill ha.
Det handlade dessutom bara om 1-2 apparater per hushåll, som dessutom förnyas regelbundet.
Hur många har liksom en TV som är äldre än tio år i vardagsrummet..? ?:-/

FM-radion jag lyssnar på medan jag skriver detta är en Telefunken från 1960. Den fick en lättare renovering nyligen, men fungerar efter alla år.
Och det finns ingen direkt anledning att byta ut den heller känner jag. Rören drar förvisso en del ström, men ljudet är bra och apparaten är en prydnad i hemmet.
Skulle vara för att få RDS och stereo-ljud möjligtvis, men ändå. RDS är som sagt bra i bilen. och musik i stereo lyssnar jag hellre på i min stora anläggning.
Ingen respons vid gaspådrag

Du har troligtvis ett gasspjäll av fabrikat M[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen Ja[…]

Fjærer foran V90 CC T5

Løst. Samme fjær som V90. Har alle […]

Naturvårdsverket.se EU-förordningen &[…]