Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Frigge skrev:OM du byter stereo så MÅSTE du in till Volvoverkstad för att ladda i mjukvaran "Stereo bort" pga att du tagit bort en hårdvara. Kommer bli problem vid ett verkstadsbesök annars.
problem o problem, oftast funkar det ju ändå, men man kommer att få can nättet fult med skit & deta kan skapa problem i vissa tillfällen, vilket kan leda till att du lämnar in vbilen för nått annat fel & dom på verkstan hittar inget som är fel, för då funkar allt.

CEM kommer nämligen ligga o leta efter AUM & då belastar man can-näter konstant med en onödig fråga (det är ju trotsallt mycka annan info som ska fram, så varför skapa flaskhallsar i onödan?)
av Frigge
CarMan skrev:
Frigge skrev:OM du byter stereo så MÅSTE du in till Volvoverkstad för att ladda i mjukvaran "Stereo bort" pga att du tagit bort en hårdvara. Kommer bli problem vid ett verkstadsbesök annars.
problem o problem, oftast funkar det ju ändå, men man kommer att få can nättet fult med skit & deta kan skapa problem i vissa tillfällen, vilket kan leda till att du lämnar in vbilen för nått annat fel & dom på verkstan hittar inget som är fel, för då funkar allt.

CEM kommer nämligen ligga o leta efter AUM & då belastar man can-näter konstant med en onödig fråga (det är ju trotsallt mycka annan info som ska fram, så varför skapa flaskhallsar i onödan?)
Störst problem blir det om någon annan anhet måste bytas. Då kommer inte carconfigen stämma då databasen tror att bilen har AUM. Detta kommer göra att det inte är möjligt att ladda den nya enheten innan man tagit bort den som "inte" finns
Användarvisningsbild
av gonk
Då var det som man misstänkte, den 3:e panelen var även den fel. Efter diverse samtal med Volvo i Göteborg så visar det sig att Volvo INTE har någon lösning på att montera in en DIN radio i en V70 efter -05! I Taxibilar görs det tydligen en "ful"-installation där man kapar den grå ramen runt hela konsolen och trycker en felaktig, för stor, radiofront. Blir inte snyggt, men funkar.

Jipii...

Letar dock vidare och har fått ett tips på att det alldeles nyligen har tagits fram en piratdel för ändamålet. Håller på att undersöka detta spåret.

Så eventuella problem med mjukvaran får avvakta... Eftersom man är händig med lödkolven så hade jag tänkt dissikera den gamla radion, plocka ur CAN-kommunikationsdelen och skicka vidare signalerna från rattfjärren till den nya radion. Hmm.. låter som ett roligt projekt!
Användarvisningsbild
av elmuppo
gonk skrev:
*SNIP*

Så eventuella problem med mjukvaran får avvakta... Eftersom man är händig med lödkolven så hade jag tänkt dissikera den gamla radion, plocka ur CAN-kommunikationsdelen och skicka vidare signalerna från rattfjärren till den nya radion. Hmm.. låter som ett roligt projekt!

Euhmm du vet om att CAN Recivern i Radion är mjukvarustyrd av radion,
så du måste således även tillverka en processor krets som kan hantera volvos can protokoll VOLCANO så recivern vet hur den ska prata och vilken adress den har på Cannätet. Just det, sen måste ju man göra en egen mjukvara som kan hantera det fjärren säger.

Återkom gärna hur du löste det. Jag är grymt intresserad!

//Branx
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Vad nu. ni gör mig ledsen i ögat......

Jag tänker också byta radio och tänkte använda denna.

http://acctest.semcon.se/sv-SE/P2X/audi ... efault.htm

Nu säger ni att det inte passar :x och att det dessutom inte heller fins någon nyare produkt heller som fixar det :cry:
Användarvisningsbild
av gonk
Den härna skulle kunna passa:
Bild
http://www.mds.se/?artnr=100641

Ser ut på bilden ganska rätt ut vad gäller fästena och det lilla djupet. Oklart på lilla bilden dock om yttre storleken är rätt så att ramen runt allting får plats. På MDS säger dom att den passar efter mejlkontakt. Har nu beställt en från Ljudia som dom har kollat upp ska funka, få se om det stämmer i nästa vecka hoppas jag... Man får då komplettera med tom låda från Volvo i nedre uttaget.
Användarvisningsbild
av Loner
Ingen som funderat på polisinredningen, med DIN-fack mellan stolarna?
eller finns denna bara i UK och till dom gamla?

Bild

/L
Användarvisningsbild
av CarMan
Loner skrev:Ingen som funderat på polisinredningen, med DIN-fack mellan stolarna?
eller finns denna bara i UK och till dom gamla?

Bild

/L
har inte sett den på nån bil i sverige.
körde ju polis bil idag, var satt komradion i den :?:
Användarvisningsbild
av gonk
Nu sitter radion på plats!

Fronten jag visade tidigare funkade. Köpte den på Ljudia, men det är samma som MDS har. Fick fila upp hålet en mm på höjden. Följde även med ett fack i det undre hålet.

Hur gör man då?

0. Lossa batteriet.
1. Lyft ramen runt växelspaken.
2. Skruva loss två skruvar längst ner på mittpanelen.
3. Ta bort hela mittpanelen. Ta bort alla kablar till Radion och ACn.
4. Lossa ramen genom 3 skruv längst upp och lite flärpar man får böja ut.
5. Lossa ACn, 4 skruvar på baksidan.
6. Nu kan man lyfta ur originalradion.
7. Ta loss sidofacket, till vänster om radion.
8. Sätt dit den nya radiopanelen och allting annat i omvänd ordning.

Bilder kommer om det finns intresse...
Användarvisningsbild
av Loner
gonk skrev:Bilder kommer om det finns intresse...
Klart det finns, ut med bilderna :P

/L

Min V90 D4 med adblue har på ett år oc[…]

V60 T3 -2011 Turbo laddar inte

Min lösning för framtida ”sök[…]

Vibrationer vid gaspådrag C70

Däcken kanske? Du har inte fel fälgar oc[…]

Kolla hos HK Bildemontering i Nykyrka, de har h&ou[…]