Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Dreamb
:D

ok, jag har bara testat gps via telefon så jag är inte så jätte insatt på hur den fungera..

Kan hända att de har funktioner som jag trode inte fanns i den.. :roll:
men jag håller mig fortfarande till en vanlig GPS istället för en telefon.

Det är sant att man har alltid telefon med sig men då måste man ha med dig gps mottagare också... sen måste man ha separat laddare till mobilen och gps tillägg.. vet inte hur länge strömen räcker till en gps-tillägg men jag anta att den inte räcker till en längre resa.

Men om man jämtför GPS funktioner mellan telefon med tillägg och en vanlig GPS så kan jag säga med 100% att telefon kan ALDRIG slå en vanlig GPS mojäng.

Tar POI som exempel.. på min GPS kan jag ladda ner alla Outlook-kontakter som jag har i PC. Jag kan bläddra/söka/lägga osv.. genom bara välja en kontakt kan GPS:en leta upp vägen direkt dit och med TMC kan den även ta med traffikhinder som vägarbete och sånt i resväg beräkning åker jag fel kan den beräkna ut direkt en annan väg utan fördröjning.. vilket är jätte bra när man är ute i storstäder där man inte kan vägen så bra och då har man inte tid att vänta på GPS ska svara om man ska svänga av-/påfarter och det är därför man skaffar en GPS för att visa vägen eller hur.

Man kan även skapa egna POI grupper med ikoner på en vanlig GPS (bra exempel är att tilldela en grupp för första besökställe sen en ny grupp för den andra besök osv.. jag använder det när jag är ute på flera städer som jag ska besöka vid samma res-tillfäle)

Reser man mellan olika länder vet jag inte om tele-gps fungera tillfredställande men en vanlig GPS är jag säkert att den fungera till 100%.

Priset är inte heller så dyrt, för 2500kr kan man få en rätt så bra GPS
http://prisjakt.nu/produkt.php?p=93031
Användarvisningsbild
av eslund
Måste bara lägga mig i diskussionen igen :)

En hel del programvaror finns både till mobilen och till pda/navigatorer.
Programvaran är samma (ex. TomTom) och erbjuder samma funktionalitet (inkl. navigering till kontakter).

Om man välger en navigator eller mobil är nog en smaksak, båda har för och nackdelar:

Mobil:
+ Allt i ett
+ Bra mobilfunktionalitet samtidigt

- Liten skärm
- Byter man mobil -> GPS borta (vilket iofs kan finnas i den nya man köper)

PDA:

+ Stor skärm
+ eller - Lös GPS som man kan ta med sig om man byter, 2 grejor att släpa på dock..

- Oftast sämre mobilfunktionalitet (Windows Mobile)
- Kan ha dålig högtalare -> Svårt att höra

Navigator:

+ Gjord för ändamålet
+ Störst skärm

- Kan inte så mycket annat

Det är nog väldigt personligt vad man skall välja. Nästan alla SW för navigering har POI. Många har fartkamerastöd. En del har trafikinformation kopplad till navigatorn. Alla funkar över hela världen om navigator SW har kartor för ändamålet, oavsett mobil eller PDA tec..
av S60AWD2.5T
Dicer skrev:Hur funkar de här navigeringssystemen man kan lägga in i mobiltelefonen? Är man tvungen att ha 3G, och vad kostar det att ha den igång? Har inte riktigt fattat när det kostar att använda det där..
Svar1: Utmärkt (tomtom)
Svar2: Nej.
Svar3: Inget för Tomtom men telias använder gprs och kostar.

Ta Dreamb´s svar med en nypa salt. Min Nokia med Tomtom hinner med att visavägen ända ner till tyskland, även på frifart autobahn! :lol:
av Funatic
Halloj.
Jag har jobbat i mobilbranschen i flera år och det finns riktigt bra navigationsprogram till Nokia och Sony Ericssons Symbian-telefoner. (Tex Nokia 6680, n70, n80, n90 osv. SE P910, P990 osv) dessutom har Qtek telefoner med Windows Mobile 5 inbyggt i, vilket du kan köra tex Tomtom på. Titta på http://www.qtek.se

Kör du navigation via Handdator typ Ipaq tycker jag du ska prova Igo! Riktigt, riktigt snabbt program som funkar kalas.

Vill du köra via telefon kan jag rekommendera dom här: http://www.navicoretech.com/Consumer/sv ... ductshome/

Nackdelen trots allt med i princip alla bärbara gps-system är ju att de tappar mottagning i exempelvis längre tunnlar, vilket kan ställa till olustiga problem tex i Stockholm när man har avfarter i tunneln, där är rti-systemet bra som använder gyro och hastighetssignaler och fungerar faktiskt även där.

Jag säljer INTE mobiltelefoner och tillbehör längre, så det är INTE för egen vinnings skull jag skriver detta - om någon får för sig att undra.

//Fredda

..Jag tror lösningen blir att sätta di[…]

Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Du menar att Easee Home Up kan switcha faser typ[…]