Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av NordmanV8
warp skrev:Till..Nordman v8..tack för tipset ang nya grafiken och färgsättningen i menyerna, men framför allt 3D-kartan ,,
men ang fart kameror så ska det inte funka förän my 08..pga 06-07= system mmm..08--=mmm+
men du kan väl skriva en rad om det funkar...har själv en c70 my06...mvh warp
Jag har mmm2 i min bil.
Kameravarningarna fungerar bra. Det finns en kamerasymbol på kartan och när man kommer några 100 meter innan så ger RTI´n ifrån sig ett ljud (som man kan välja från olika alternativ i menyn).
Den upplyser dock inte om vilken hastighet som råder tyvärr..
av warp
Hallo igen..Idag gjorde jag slag i saken o köpte nya kartor..men lite besviken vart jag...Pga "grafiken och färgsättningen i menyerna, men framför allt 3D-kartan" ...
Inte finns till min 06..eller "gamla"systemet...ser lika ut som en 06 karta ..fast iofs är dom nya vägarna med..(dom finns nog i telefonkartan också..he he)hur som..livet rullar vidare å det gör min volvo med..)-
av bengte
Köpte uppdateringen 1022 inför Europaresa (Tyskland, Tjeckien, Österrike o Polen) till min V70II my-08, inkl nästa version, för 3425 kr. Grafiken är förbättrad men uppdateringen av vägar är ett skämt. En rätt stor gata i min närhet som har stora trafikvolymer och betydelse för vägval (alltså ingen kostig), finns i sin nya sträckning på Google Earth-bilden från mars 2008 men inte på den nya "uppdateringen". Så klart kommer GPS-kartorna alltid att ligga efter verkligheten men 2,5 år är för mycket tycker jag. Det är väl ändå framför allt de nya vägsträckningarna man betalar för?
Jag är alltså rätt missnöjd med det hela. Återförsäljaren kan förstås inte göra något. Skall försöka kontakta Volvo/Navteq som så klart kommer att skylla på varandra. Någon som redan försökt?
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Tycker Volvo tar ut för höga priser här. Jag har en lös Garmin med Navtec-kartor och jag kan för ca 1200 kr köpa gratis uppdateringar hela livet ut för min Garmin. dessutom 4 ggr/år under hela produktens livslängd som man själv laddar ner direkt i navigatorn.

Nu har Volvo iofs kommit med den enheten som går att monterta loss men det är ju en Garmin. Unbdrar vad Volvo tar för de uppdateringarna eller om det är Garmins vanliga via webben man kan köpa själv?
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Ja. Jag tycker också det är helt HUTLÖSA priser om man jämför med lösa GPS enheter typ TomTom och Garmin m.fl.
Jag förstår inte vad det är som kostar extra...
Troligtvis är det dessa priser för att man inte kan köpa från någon annan än Volvo/Navtec. :evil:

Eller finns det någon eftermarknadskarta man kan trycka in i Volvo-GPS´en?
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Jag skickade precis iväg en fråga angående prissättningen på uppdateringskartorna till Volvocars. Hoppas jag får svar... :roll:

Jag skrev följande:

" Hej.
Jag undrar varför de nya Navtec kartorna till Volvos RTI är så hutlöst dyra?
Jag köpte mig nyss den senaste uppdateringen (2010) men blev inte speciellt imponerad med tanke på prislappen...
Vad är det egentligen som kostar? Är det monopolläget för Navtec?
Jag kommer inte köpa någon mer uppdatering så länge priset ligger över vad det kostar att köpa en komplett GPS med kartor billigare från annat håll.
Jag tycker det är mycket synd då min bil är utrustad med RTI och orginalskärmen i instrumentbrädan är fin och OK i övrigt.
En Volvohandlare föreslog till och med att jag skulle köpa en ny GPS för pengarna istället....!! Då är något väldigt fel tycker jag.
Hoppas på svar.
Mvh Jörgen. "
av bengte
Bra Nordman! Hoppas du får svar. Jag skall försöka reklamera mina skivor till återförsäljaren med hänvisning till de brister som finns.
Jag tror det är bra om många talar om sitt missnöje med "uppdateringarna". Jag gillar verkligen min RTI och vill helst inte ha nån lös vid sidan om.
Sköter andra bilfabrikanter som har inbyggda fasta skärmar sig lika dåligt?
Användarvisningsbild
av NordmanV8
Fick svar från Volvo i går:

"Hej Jörgen,
Tack för ditt mail!
Orsaken till prissättningen är uteslutande de volymer som är för detta system. Eftersom volymen med systemet du har i din bil (MMM2) är förhållandevis litet i jämförelse med andra kartuppdateringar är prissättningen dessvärre satt utifrån detta."

Inte svaret jag räknade med dock. Varför hålla sig till ett system med så låga volymer... I vilka bilar sitter MMM2?
Jag skulle ALDRIG lägga ut 20,000 för en RTI om jag skulle beställa en ny bil.

av GubbeMedHatt
Intressant. Jag fick svaret från Volvo Car att de som generalagent inte kan lägga sig i återförsäljarnas prissättning. Jag antar dock att ingen i försäljningskedjan (allt från tillverkaren ända ut till återförsäljarna) är intresserad av privatmarknaden, utan att de nöjer sig med att sälja till företagskunder. Ingen privatkund, som tar hela beloppet ur egen ficka och skattade pengar, är väl beredd att betala lika mycket för nya kartor som det kostar att köpa en helt ny GPS med livstids uppdateringsavtal?
Volvo 945 STARTAR EJ

På dom sista modellerna är där et[…]

powershift lager ingående drivaxel

hör malande ljud och tror ej är hjullage[…]

Cigg-uttag maxström?

Förhoppningsvis går säkringen inna[…]

Som TS vill jag påpeka att jag inte frå[…]