Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Frigge
Snyggve skrev:
Testade nyligen en Mio 510 med deras egna programvara, var i Göteborg o har väl aldrig blivit sååå lurad i stora Trafikplatser som då
med deras egna programvara? Går det att programera om den?

Jag bor i göteborg och har kört runt en hel del och 710 (som ska vara samma SW som 510) har ännu aldrig navigerat fel. Fungerar kanon!
Har du sett att man kan ställa in nivåer på vilka typer av vägar den ska ta med då den lägger rutter.

men men, ingen nav-system är perfekt, alla har för- och nackdelar
Funderade också på en handdator först och var på väg att köpa det istället. Då kan man välja själv, precis som du säger.
Problemen uppstod mellan Angered och "Göteborg". Det började redan i "backen" ner från Angered,den ville av till hö och sen upp på samma väg igen. Likadant vid nästa trafikplats.
Som du säger, spelar ingen roll vilken programvara man har alla gör dom tokigheter då o då :lol: . Hur som helst tar man sig dit man valt även om det ibland blir en omväg :wink:

Jag gillade att ha valfriheten att byta programvara istället för att ev uppgrader den gamla, kan ju vara kul att byta istället OM man hittar något man gillar.
Brainded skrev:...Men nu började jag ju kika på pricerunner och hittade även riktigt billiga grejer. Vad tror ni om denna?

Mio C210 1500kr men det verkar inte finnas särskilt mycket information om den. De recentioner som finns verkar tyda på nöjdhet, däremot så verkar bara Sverigekarta ingå, någon som har erfarenhet av produkten och vet vad fler länder / uppgradering kostar?
Jag har en Mio C210, 1490 spänn så det är inte så mycket att bråka om egentligen (i de här sammanhangen iaf). Kartor över Norden ingår. Jag tycker jag har fått mycket för pengarna - jag sökte en lågbudgetnavigator som BARA navigerar o inte har mp3-stöd o sånt...Jag tror inte själva ruttningsalgoritmerna skiljer sig särskilt mycket mellan tillverkarna, ej heller chipen (SIRF star III) eller kartorna (TeleAtlas). Det man väljer navigator på är snarare hur man trivs med resp. skärm/menysystem/röster osv. Att 210:an har liten skärm stör mig inte eftersom jag i första hand lyssnar på den (tvärtom tror jag en attraktiv skärm skulle verka distraherande på mig ;). Jag knappar bara vid stillastående. Bra ljudvolym och inte alltför tjatiga uppmaningar. En klar nackdel är att den inte laddar de batterier (AA) man stoppat i när den är inpluggad i bilen. De felnavigeringar jag gjort med den kan skyllas på brister i kartmaterialet och inte i navigatorn. Vill man ha en "ren" navigator så tycker jag det här är en mycket prisvärd liten apparat.

En kul grej förresten: Till navigatorn följer en CD med prgvara för synkning o sånt. Bl.a finns där nåt som heter "Speed Cam Application" (för hastighetskameror). I den svenska översättningen heter den "rusade kamapplikationen" :shock:
av frasse72
Min C710 vart stulen i torsdags. Det jävligaste var att de slog sönder halva dörrkarmen för att komma in i bilen... Så låt den aldrig sitta kvar i fönstret, även om ni står i bevakat garage i 10 minuter.
av Dykaren
Jag har en Garmin Nuvi 300 till salu, den är din för 2400kr och jag köpten den i Oktober/November. Jag har kvitto och kartong och alla papper mm till den. Säljer den pga jag har Rti i min nya bil!!
Användarvisningsbild
av Brainy
Frasse72: Sate vad surt! hoppas dom fått det på band och kan få dit puckot!

Dykaren: Tack för erbjudandet men jag har mer eller mindre bestämt mig för en tomtom efter att ha kört med en 30mil förra veckan och påmints varför jag gillar märket.

/Anders

Samma lika steg och tidsplan för mig.

Hej Jag vet att detta har diskuterats tidigare men[…]

Är kolvar och dess ringar utbytta eller gar[…]

Slirande rem v60

Okej, tack! Har hört mardrömshistorier […]