Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sotarn
Knappade in närmaste vägen hem från Sälen till Norrköping på navigatorn när jag åkte hem i veckan och av någon anledning valde den en väg som var 7 mil längre än den kortaste sträckan på kartan. Provade med att ta bort val för motorväg, filter m.m men hur jag än valde så ville den åka över Motala i stället för Finspång som borde vara det naturliga valet enligt mig. Är det någon som vet varför, eller gjorde jag något fel som jag inte förstår:) I Sverige är det i och försig inga problem då man oftast vet vilken väg man ska men lite träligt om man behöver åka omvägar i andra länder där man inte känner till geografin. Tacksam för svar och eventuell hjälp med hur man ska handskas med navin
Sotarn
Användarvisningsbild
av Magnus
Hej,

På min RTI finns valet om man vill ha snabbaste eller närmaste vägen till målet. Har du gjort något val där?

/M
Användarvisningsbild
av Sotarn
Japp, har prövat bägge. Har även prövat med att använda och ta bort filteren för olyckor o.dyl. Vet inte om det kan ha och göra med mina skivor (är från 2000) eller om man bara får leva med detta. Lite tråkigt som sagt var om man är utomlands och det blir likadant. En om väg på t.ex 10 mil tar ju både tid och kostar mer pengar. Får väl hålla mig i Sverige :D
Sotarn
av Anbo32
Det finns brister i vägdatan på skivorna. T ex en resa mellan Hudiksvall - Sveg vill den köra via Östersund. Jag uppfattar det som ett "brott" på väg 84 mellan Ljusdal och Älvkarleby. Detta är fixat i den senaste DVD-versionen och beror på att Volvos underleverantör av kartdata, Navtech, inte har allt på plats. Navtech köper i sin tur in data från Vägverken i olika länder (tror jag).

Sannolikt finns det ett liknande "databrott" i din naturliga vägrutt.

Men det är dåligt att behöva köpa hela paketet nytt varje gång. Är helt övertygad om att ett utskick av bara uppdateringarna skulle bli både bättre och billigare. Så fungerar det för Luftfartsverket och flyget; alla aktuella kartor en gång (4,000 pix), därefter ett årligt uppdateringspaket med förändringarna för 100 pix.

Eller varför kan vi inte få kartdataförändringarna via samma kanal som TMC eller ngn 3G-koppling? Nej, dyra uppdateringar med hela databasen varje gång är stenåldern. Förmodligen dyrt för Volvo att köpa hela databasen varje gång också från Navtech.
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]