Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Nibbe
Lite besviken på Volvos högtalare i Premium Sound V40 -13
Ser alla högtalare i alla modeller ut så?

Bild

http://www.bilstereoforum.se/showthread ... 726&page=2
Det är onekligen enklare för en förstärkare att jobba mot den kontinuerliga last som en stor magnetmassa ger , dessutom är det oftast mer plats för en större tal-spole , vilket likaledes ger mer och enklare kontroll över konens rörelse (mindre dist) .

Att en stadigare upphängning motverkar egen-resonans torde vara avklarat i både teori och praktik för årtionden sedan ..
Förtydligande:

Vad jag menar är att det inte går att se med ögonen om ett element är bra eller inte. Och inom bilstereobranschen har det närmast gått inflation i att sälja högtalare på magnetstorlek och biffig upphängning. Som om dessa två saker garanterar bra ljud i sig, och så är det ju absolut inte. Däremot har du helt rätt i att en stabil upphängning och ett kraftfullt magnetsystem är två viktiga delar av en bra konstruktion.
av Nibbe
Variosboy skrev:Hur skulle dom se ut enligt din mening?
För du är väl inte en av dom som tror att kraftig upphängning och stor magnet är synonymt med bra ljud?
Njaej, men det är ju en grundläggande förutsättning för att kunna få en kontrollerad konrörelse.
I detta fall kan jag konstatera att dessa högtalare är undermåliga.
Om det är pga. liten magnet eller om det är pga. dålig upphängning kan jag inte avgöra men jag gissar att det är en kombination av båda.
Min personliga åsikt är att om jag betalar xx antal tusen kronor extra så vill jag att det ska låta bra och finnas lite punsch i basen.
Detta fick jag inte och därav besvikelsen.
Nu är jag inte dummare än att jag förstår att Volvo inte kan stoppa i stora dyra högtalare som ligger i SQ-klass för att det är inte särskilt många som bryr sig om hur radion låter i sin bil.
Den stora köparmassan är nöjd med originalljudet.

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]