Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av luma
Jag har en volvo 745 -87. Det är högtalare monterade i alla dörrar och den absolut billigaste bil-cd-radion som finns. Nu är det så att jag är missnöjd med ljudet, det låter burkigt, plastigt och saknar varm bas. Jag har försökt trixa med inställningarna på cd-radion men kan bara välja olika ljudlägen som "jazz, rock, disco", osv. Då kan jag få ljudet att bli aningens bättre, men det suger fortfarande enormt.

Jag undrar om det är bilstereon som är dålig eller om det är högtalarna. Bilstereon är rätt ny och allt som klarar cd-skivor borde ju spela vettigt ljud åtminstonde?

Jag har tagit bort högtalarskyddet och kollat på högtalarna. Det ser ut som om de är gjorda av vit papp med en strut i mitten. Är det en bra eller dålig modell? Om jag köper 4 stycken halvbilliga 400-500 kr / par högtalare, kan jag räkna med bra ljud då? Eller behöver jag en ny bilstereo också? Kan orginalhögtalarna blivit sämre "av åldern"? Exempelvis fukt? För som jag kommer ihåg från när jag var liten så var det bra ljud i bilen - och då tillsammans med orginalstereon.

Om man vill köpa högtalare + eventuell ny stereo. Finns det någon bra butik där man kan provlyssna+inhandla högtalare, mm? Alla butiker jag varit till, exempelvis elgiganten, har minimalt utbud.
av Addekarlsson
Hmm... vit papp... Låter som originalhögtalare det. Då kan du aldrig få det att låta bra igen, om du inte byter högtalare. :D Dom har nog gjort sitt dom skulle jag tro. :lol:

Nu dog musen oxå.... *mumlar och muttrar* Byter batteri....
Så, klart. Sorry för avbrottet, hoppas du inte fick vänta för länge.. :wink:

Köpa högtalare för 4-500 kr paret... Tja, du får garanterat bättre än vad du har nu. Men den där sköna varma basen, den får du nog leta efter, om du inte skaffar rörbas, eller baslåda.

Ett snabbt förslag på billiga saker som ger betydligt bättre ljud än det du har nu, allt kommer från MDS. Hos dom kan du provlyssna på en hel del saker, om du har en MDS återförsäljare i närheten alltså...

Till framdörrarna samt instrumenbrädan kanske detta kan passa? Framdörrar
Till bakdörrarna kanske?Bakdörrar Bakdörrarna kör du direkt på stereon tycker jag, för att kunna köpa ett billigare slutsteg.
Till bagaget, ett litet basrör?Basrör
2-kanals slutsteg för framdörrar samt diskanterna?Slutsteg

Detta kostar 3646 kr (om du beställer på nätet), plus strömkabel, jordkabel, högtalarkabel och säkring. Totalt ca 4500 kr komplett för allt du behöver. Stereon du har vet jag inget om, men den bör ju ha 2 par lågnivå ut, för att detta ska fungera. annars skulle jag byta stereo oxå, för man köper en duglig för 2000 kr numera med 2 par lågnivå.

Så kan man ju då jämföra detta med mitt ljud, som kostar 30 000 kr.. :roll:
Men så var jag god för 140 dB+ när jag hade det monterat i min 740 oxå. :wink:

Nu menar jag inte att du ska köpa just detta, utan det är bara ett litet förslag på hur ett paket skulle kunna se ut för dig. Ju mer bas och decibel du är ute efter, desto dyrare blir det... Ska jag ta mig från, låt oss säga 142 dB, till 145 dB, så kostar det säkert 10 000 kr för mig, då jag redan ahr ett ganska dyrt paket och ligger så pass högt i dB.
Inte för inte dom "stora" pojkarna lägger ner flera hundra tusen på ljud, när dom ska upp över 150-170 dB.... Men då kostar det ju en slant att förstärka bilarna så dom håller oxå. :wink:

Nåja, nu ska jag inte snöa iväg mer här. Finns nog fler som kommer ge dig förslag på detta är jag övertygad om. :D

Mvh/ Adde
av luma
Tack för tipset, och länkarna. Verkar inte vara så dyrt med enklare slutsteg och basrör med andra ord. Intressant. Undra om det finns någon återförsäljare nära mig (Uppsala / Stockholm), man vill ju inte köpa något som sedan låter dåligt.

De högtalare du länkade till är det sådana som passar i dörrarna på 740:n, har ingen koll på vad som passar i bilen.
av Addekarlsson
Billjud kostar inte mer än vad man är villig att betala, men man får bara ljud för det man betalar oxå. :wink:
Finns inga genvägar när det gäller billjud....

I Uppsala har du flera butiker du kan lyssna hos.

[url=http://www.brl.se/main.aspx?mc=165&c=165]BRL i Uppsala

I Stockholm finns det en uppsjö av butiker, så dom orkar jag inte länka till. :D

Ja, dom högtalare jag länkade till passar till din bil. Kanske kan behövas en liten plastring till framdörrarna, är lite osäker på det. Men det har dom både på MDS, BRL och Biltema, om det skulle behövas. :D

Mvh/ Adde
av luma
Tittade förbi hos BRL i Uppsala idag. Säljaren rekommenderade dessa:

http://www.brl.se/default.aspx?p=2645

Vad tror ni om 2 par sådana? Prisklassen passar mig, är det bra högtalare för det priset?
av Addekarlsson
Jag är övertygad om att dom duger riktigt bra för det priset. :D
JBL är inte ett dåligt märke.

Mvh/ Adde

nä, det är fortfarande arbetare kvar d&a[…]

Jag har kört en bit över trettio mil n&a[…]

Byt Batteri ! Batteriet är helt nytt Jag s[…]

Fick hem en ny kabelsats från vparts men nu […]