Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mhunter
Har byglat MOSTfibern förbi min subwoofer, då den har något fel. Efter bygling funkar dock allt i infotainment igen.
Men det jag undrar över är att den enda koppling till subwoofern är (förutom orangea mostfibern) två st ledare svart och röd/vit, dessa är ganska grova vilket får mig att tro att det är spänningsmatningen. Subwoofern har ju en förstärkardel inbyggd.
Men var/hur får då subwoofern ljudsignalen? I kontaktstycket på subwoofern finns fyra anslutningsstift, varför det låter rimligt om två var för spänning och två för ljudsignalen? Den var dock inkopplad så med original kabelstam och bilen har premiumsound, så den är ej eftermonterad av nån privatmekare.
- Om det är korrekt att bara vara ansluten med två ledare, vad är då dessa för ledare (spänning eller ljudsignal)?
Någon som har EWD (elschemadelen i Vida) som vill vara vänlig att dela med sig av schemat över subwoofern?
Verkligen inga stereomekare här??
JohnB skrev:Jag säger med en viss tvekan att ljudsignalen går via MOST.

/John
Ja skulle gissa det, men skulle vilja ha det bekräftat. Finns ju inget alternativ, förutom att det då finns två stift till i kontakten som inte används...
mhunter skrev:
JohnB skrev:Jag säger med en viss tvekan att ljudsignalen går via MOST.

/John
Ja skulle gissa det, men skulle vilja ha det bekräftat. Finns ju inget alternativ, förutom att det då finns två stift till i kontakten som inte används...
Jag kan bekräfta då att ljudet går via MOST, det är ju själva vitsen med MOST i dessa bilarna. Det är en standard som används av många bilfabrikanter, googla på det så finner du mer information.

Det kan t.o.m. vara bättre för batteri[…]

Uppdatera mjukvaran

T.ex uppdatera om man vill behålla e-call […]

Vad är det du skall göra, ta en motor fr[…]

740 som krånglar

Glömde att lambdalampan lyser inte