Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jockenord
Hej på er.

här kommer en undran från en nykomling på detta forum,
jag har precis skaffat mig en V70N D5 -07:a .
tidigare åkte jag SAAB 9-5 men så dök denna pärla upp..

Jag undrar, går det inte att starta radion utan att nyckeln sitter i tändningslåset?
på saaben tryckte man på power så gick radion i ca 1 timme.
Radion är en HU-650

Det verkar finnas mycket kunskap här så jag hoppas på lite guide i detta.

Tack på förhand

mvh
Jocke
Ljungby
Hej

Nu har jag ju inte keyless på denna bil.

Jag skulle tex vilja kunna lämna radion på i bilen om barnen sitter kvar utan att ha nyckeln i tändningslåset

Jag har lusläst delen om radion i manualen men blir inte klok på om det är någon inställning.

Jocke
Det går inte att göra på V70N, funktionen kom på V70II från MY08.

/Martin
Det finns ju faktiskt en 15+ in till radion, lurar på om inte det funkar att göra en "hardwire" genom en brytare och spärra med en diod "baklänges" sas ?.
MartinS skrev:Det går inte att göra på V70N, funktionen kom på V70II från MY08.

/Martin
Vad synd, men det blir att lägga till med nya vanor eller ovanor, beroende på situation.

Tack
Jocke
blådåren skrev:Det finns ju faktiskt en 15+ in till radion, lurar på om inte det funkar att göra en "hardwire" genom en brytare och spärra med en diod "baklänges" sas ?.
Det går under förutsättningen att 15+ är avsäkrad så den klarar strömmen, att kabeln är tillräckligt grov och att man väljer en diod som klarar strömmen som stereon förbrukar.
Variosboy skrev:
blådåren skrev:Det finns ju faktiskt en 15+ in till radion, lurar på om inte det funkar att göra en "hardwire" genom en brytare och spärra med en diod "baklänges" sas ?.
Det går under förutsättningen att 15+ är avsäkrad så den klarar strömmen, att kabeln är tillräckligt grov och att man väljer en diod som klarar strömmen som stereon förbrukar.

15+ original-kabeln är 0,5-0,75 kvadrat så den är bara en trigger som inte konsumerar nån större ström, räcker med en säkring på kanske 1A , men det är enkelt att mäta.
Förbrukarströmmen kommer via den grövre (2.5mm2) röda kabeln som också är ständig (30+) ström.
Om man använder en två-läges "on-on" brytare så kan man klippa original 15+ kabel och koppla mittenstiftet till radion, vardera övriga stift till original 15+ samt 30+ , då slipper man dioden och har fortfarande valfriheten att välja om den ska triggas via tändning eller brytaren , beroende på hur man ställer den

Slänger in en fråga och hoppas att den […]

Fel centerhögtalare?

Hej! När jag hämtade ut min V60 recharg[…]

V70 2,5T 1998 Båda mina framfjädrar tar[…]

Hej! Jag funderar på att byta maskin i min […]