Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Hej alla!
Köpte igår en S80 2.5T 2005 med "premium sound".. Det funkar dock inget vidare då jag måste använda fadern och bara spela ljud bakifrån. Framdörrarna skorrar något vansinnigt..(sprängda högtalare).
Jag antar i alla fall att det är premium sound då HU:n heter HU-850 med dolby pro logic, det finns centerkanal, separata diskanter i dörrarna osv..

Högtalarna i framdörrarna måste alltså bytas.

Mina frågor är: Finns delningsfilter som är elektriskt eller är det passiva filter? Det finns mycket få rena 6.5"-element som inte är delar av ett kit-system eller koaxialer så planen är att sätta just koaxialer i dörrarna. Om de inte delas av uppåt blir det nog rätt skrikigt dock om både koaxialerna och orginaldiskanterna ska spela diskant..

Hur får jag bort gallret fram? Kan man få bort bara gallret eller måste hela dörrsidan av?

Jag har fattat att jag behöver adaptrar (alternativt återanvända orginalen genom att förstöra org.högtalarna och rensa adaptrarna) men inte hur jag kommer åt själva högtalarna.

Alla tips och trix angående högtalarbyte i S80 facelift vore mycket tacksamt, alternativt länkar till trådar där ämnet behandlas.
Jag hittade felet, och det var tack och lov inget fel på högtalarna. Föregående ägare hade redan bytt högtalare till DLS "U"-nånting och infästningen i adaptrarna var gjorda med för små skruv så högtalarna satt inte fast ordentligt och skorrade/skallrade. Jag borrade ur nitarna som höll adaptrarna, borrade genomgående hål i adaptern, satte korta M4 med låsbricka och mutter på baksidan och nitade fast igen med tätlist bakom både högtalare och adapter så nu ska det väl sitta fast ett tag. Jäklar vilken skillnad.. Jag är i alla fall över genomsnittet hifi-intresserad och har lagt lite energi på anläggningen i vardagsrummet men nu lyssnar jag nästan hellre på musik i bilen..*s*
De verkar veta vad de sysslar med, Volvo.. Nu är det basen jag vill jobba lite med. Bilen spelar tillräckligt med bas men det är mer av den djupa, släpiga typen än den snärtiga bas jag vill ha så nästa grej blir att kolla högtalarna i hatthyllan och se till att allt sitter som det ska och är tätt monterat.

Rengjort och kört några mil idag. Torrt[…]

Bromsok kärvar

Inte helt ovanligt att det blir hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]