Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Cicaro
Hej!

När du tar bort högtalargallret får man skära hål för högtalaren i tyget bakom gallret(vass stilettkniv/rakbladskniv så det inte flikar upp sig). Sen är dörrsidan gjord i något trä/plastmaterial och har jackade märken där högtalaren ska skruvas. Jag vill mig minnas att jag skruvade rakt där det var tänkt att det skulle skruvas med en självborrande tämligen tjock skruv. Brukar sitta metallclips när det är monterat från volvo som man skruvar in i.

5.25" borde passa men den har tillräckligt liten magnet/inte är för djup. Vet att jag hade problem bak för att de 5.25" som är volvo orginal och satt fram inte kunde skiftas och sättas bak så försök köpa så du kan måtta försiktigt och lämna tillbaka om de inte passar.

Isolera gärna kabelanslutningarna vid högtalaren också med en bit tejp eller krympslang för att minska risken att de går mot chassi när du stoppar in den i hålet och skruvar fast..

Lycka till.
Hej igen
Har varit lite mycket att göra.
Men jag har ialla fall lyckats få dit 5,25 tums högtalarna i bakdörrarna på bilen nu. och det blev en stor skillnad på ljudbilden i bilen.
Men för att nu komma tillbaka till det här med baslåda och slutsteg så fick jag tag i ett slutsteg och ett par baslådor som jag nu funderade på att ha i bageutrymmet på 740.
Och nu undrar jag helt sonika om ni har något bra förslag på hur man ska provköra detta slutsteg och baslåda. utan att riskera att det blir något fel på bilen eller liknande.
Slutsteget jag har tänkt att testa är Mchammer vulcane 2400.
jag har en baslåda som jag vet fungerar men den har typ bara två gånger 8 tums basar men min brors förstärkare lyckades bara driva dom ungefär 5 sekunder sen blev det tyst. Den har ett skydd för slutsteget antar jag eftersom det bara var att koppla in hans vanliga högtalare igen och trycka igång så var det bara att köra :lol: .
Men ialla fall så skulle jag vilja ha en sorts lista på vad som kan vara bra att veta när jag ska provspela detta steg och sen en liten uppfräschning på hur man på bästa sätt drar kablarna till slutsteget i bageutrymmet. :D
Jag har nu tänkt om och sålt det slutsteg som jag pratar om i tidigare inlägg för att införskaffa ett sådant här kit MaxGear BK-210 finns på totalljud.se det verkade lite krångligt att fixa en direkt länk där ifrån så jag gjorde en sån här istället, men om man går till deras startsida så dyker den upp där.

Tror ni att det blir bra drag i bilen's ljud med det kitet ?

/Volvogubben92
av umekille
Kabel till bakdörrarna finns ovan sidoskyddet(skarvhylsa) vid kopplingspedalen
förlängningskabel till stereon finns på volvoshopen.
Satte in ett par billiga högtalare från rusta med helt okey ljud
i min 745.

Slänger in en fråga och hoppas att de[…]

230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]