Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

andreaså skrev:Installerade en Grom ipod/usb inteface igår kväll. Det va super enkelt att installera den! Inget generatorljud som andra har haft problem med, bra ljud med aux super bra ljud med usb och ipod/iphone ingången!
Det svåraste va dragningen av kablarna till där jag placerade iphonen, usb och aux.

Total tid för installationen 2 timmar men va då mycket noga med kabeldragningen så det blev snyggt med.

Mycket nöjd med produkten!
Hur löste du placeringen av enheten?
"Hur löste du placeringen av enheten?"

Jag drog usb till handskfacket. Ipod/iphone samt aux till facket närmast växelspaken. Jag har ju en lucka som man drar över så det syns inte där.
andreaså skrev:Installerade en Grom ipod/usb inteface igår kväll. Det va super enkelt att installera den! Inget generatorljud som andra har haft problem med, bra ljud med aux super bra ljud med usb och ipod/iphone ingången!
Det svåraste va dragningen av kablarna till där jag placerade iphonen, usb och aux.

Total tid för installationen 2 timmar men va då mycket noga med kabeldragningen så det blev snyggt med.

Mycket nöjd med produkten!

ROLIGT, även jag som heter Andreas installerade min GROM igår kväll.......

So far (har ju bara gått ca. 18tim) så verkar det gå bra, försöker hitta hur stora usb-minnen den stöder.

Som sagt jag satte in min igår, jag har en V70 -06 med HU-650, var inga problem att montera DOCK var det lite klurande på att få allt att
få plats, jag löste det genom att tejpa en delad tvättsvamp på gromen och sedan "kila" in den i utrymmet till vänster, mot rattstången.
Mikrofonkabel till handsfreen drog/lade jag uppe plasten under rattstången, fiskade den från säkringsfacket till "mitthålet" under ratten och sedan vidare in i stereohålet. Micken satte jag uppe till vänster där sidopanellister går över i taket.
Bluetandsdongel tryckte jag in i ett mellanrum vid facket som är till vänster om stereon. När till mobilen när man lägger den där, avstånd dongel - mobel = under 5cm :D
Usb kabeln drog jag till facket med skjutlock mellan sätena, där jackade jag ru det över högra hörnet lite grann så jag kunde dra in kabel där och samtidigt stänga locket.
Jorden satte jag under en skruv i chassit på stereon och + där skar jag bort ca. 1cm kabelhölje på kabeln i bilen, lindade gromens + plus runt den och lödde den sedan isolerade jag den med vulktejp.

Så gjorde jag / Andreas
Användarvisningsbild
av Perc
Ni som installerade Grom-adaptern... var anslöt ni adapterns minuskabel?

Jag har problem med ett knastrande eller snarare klickande ljud som jag tror uppkommer när min iPhone 4S tar emot laddning. När den blir full tystnar det. Jag kom på nyligen att det kanske beror på att jag jordade grom-adaptern tills stereons chassi, men jag är inte säker. Har funderat på att testa jorda den till något bättre ställe men har inte kommit mig för.

Skaanlj, du gjorde ju likadant. Har du märkt nåt liknande?

Har nån av er förresten bluetooth-tillsatsen till er grom-adapter? Jag har den och tycker att musiken via bluetooth är märkbart sämre. Det låter lite som plåtniklas på nåt vis. Jag vet att BT per definition är sämre än kabel, men så mycket sämre ska det inte vara. Det vore inget problem men ibland envisas telefonen med att välja bluetooth som ljudutgång fast man upprepade gånger valt att den ska köra ut via dockkontakten. Det händer t.ex när man startar bilen med luren redan i hållaren. Först upptäcker telefonen dockportstillbehöret, och sedan parar bluetooth någon sekund senare. Då aktiveras bluetoothljudet istället.

I övrigt funkar det kanon. Då ett samtal kommer in hoppar det automatiskt över till bluetooth. Svarar gör man med "nästa låt" på ratten. Sen då man lägger på börjar det spela igen, via dockkontakten. :)

Har det lite oljigt i området runt en sensor[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Om det finns gas kvar kan man "tvångs[…]

Jag har exakt samma fel på min 945 -98. Tror[…]

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]