Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bowen
Hur länge kan man ha en grunka som drar 3w på ett bilbatteri?
Jag har inte den blekaste, och undrar i princip om man kör ur batteriet på en natt, eller hur det funkar?
Jag har en liten jonisator i uttaget bak i bilen som ger konstant ström. Kan den sitta kvar där?
Ström = Effekt/Spänning medför 3W/12V = 0,25A. På fyra drifttimmar har det gått åt 1 Ah ur batteriet. På 12 timmar blir det 3 Ah. Inga problem för ett normalstort friskt bilbatteri.
Camel skrev:Ström = Effekt/Spänning medför 3W/12V = 0,25A. På fyra drifttimmar har det gått åt 1 Ah ur batteriet. På 12 timmar blir det 3 Ah. Inga problem för ett normalstort friskt bilbatteri.

Ok, det låter ju bra. När är det fara då? Jag vet inte riktigt hur många ampere jag har på batteriett? 80? Det är en xc70.
Ingen lätt fråga att svara på generellt. Beror på många faktorer som t.ex. bensin eller dieselmotor, utetemperatur, batteristatus, batteriladdningsgrad, status på motorn (trög- eller lättstartad) samt sannolikt många andra faktorer till. Men på sommaren med en lättstartad motor borde man lätt få igång bilen även om batteriet inte ens skulle vara halvladdat. På vintern krävs mer av batteriet i form av strömuttag. Det hela blir en fråga om tillgänglig batterispänning vid belastning med högt strömuttag. Batteriets inre resistans avgör detta. Denna beror indirekt på laddningsgraden och temperatur. Men låt oss säga att ett dygn med din last blir 6 Ah. På ett batteri med 80Ah kanske det finns praktiskt 60 Ah tillgängligt vid verklig laddningsgrad och vintertemperatur. Då har du förbrukat ungeför 10%. Borde inte vara något problem. Jämför med dieselbilarnas parkeringsvärmare som tenderar att dra ur batteriet beroende på körmönster.
Bromsok kärvar

Inte helt ovanligt att det blir hål på[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka […]

. Nån som har tips för vänster si[…]

Har tyvärr ingen multimeter.