Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

#575811
SA4AQS skrev:Om jag förstår rätt så vill du att bältespåminnaren ska vara tyst en stund när du tryckt på en knapp?
Jo, eller nja.
Grundversionen är att ha något relä som efter att bältet tas av så skall sirenen starta efter c.a 2 minuter. Att ha en knapp som skulle "nollställa" tidsreläet så sirenen tystnar i ytterligare 2 minuter är mer en skoj option att få till, men ganska onödigt egentligen.

Finns väl två grundalternativ var man kopplar in detta.
  1. Uppe vid innerbelysningen vid backspegeln, tjuva in sig på bältesvarnarlamporna där.
  2. Någonstans där signalen från bälte-i kommer, antingen i mittkonsolen, eller vid relä som jag fått för mig sitter vid pedalerna (men det vet jag inte om det är så).
Just nu har jag det enligt A., sirenen får plus från innerbelysningen (så jag kan slå av den via innerbelysningen, som i sin tur har ständig plus vid auto-inställning, och jordas när dörrarna öppnas), och sirenen jordas via bältesvarnarlamporna, det ligger ständig plus på dessa som jordas när bältet inte är i - via ett "pulserande" relä. Vid in- och utfart i eget garage måste jag alltid slå av sirenen (innerbelysningen), och då mister det ju hela poängen eftersom glömsk som jag är så glömmer jag slå på det igen. Kör jag från en parkeringsplats så funkar det utmärkt, har redan fått mig att inte börja fippla med bältet några hundra meter senare :)
Funderar lite på att sätta en kontakt i höljet för innerbelysningen istället för att använda knappen till innerbelysningen.

Jag har dock så smått börjat inse att det inte funkar med tillslagsfördöjt relä där jag monterat det nu. Eftersom jorden jag använder via bältesvarnarlamporna pulserar så antar jag att reläet inte kommer att fungera som det skall...
Jag är ingen expert på el, matematik och fysik är jag hyfsad på, men av någon anledning har jag alltid haft svårt för el. Så behöver lite hjälp här.
Går det att få till det med relä enligt A. (med "pulserande" jord)? Eller måste man göra enligt B. alltså använda kretsen från bältet som jag antar antingen bryter eller kortsluter en krets, den är ju "stadig".
#587554
Liten uppdatering.
Det har inte hänt något alls. Bjuder på en liten film på resultatet, stänger av sirénen med innerbelysningsknappen på slutet:
http://img42.imageshack.us/img42/7193/p61.mp4
Jag kan lova att jag inte glömmer bältet när sirénen är påkopplad :) radion som också hörs är på ganska hög nivå.

Läste genom tråden lite.
Camel skrev:
2444ever skrev:2. Får jag en idé blir det lite en utmaning att få det att fungera, oavsett den praktiska nyttan.
Det gillar jag :D :-)-)
Det hade jag på känn :)

NY FRÅGA
Jag fastnade lite i det att jag inte riktigt förstår hur ett tillslagsfördröjt relä fungerar. Har man dels en jord för "tidsfunktionen" och en plus till vidare äventyr, eller "jordas" reläet via plusen till sirénen, i mitt fall. Det märks ju av min fråga att jag inte har någon jättekoll :)
Alltså, har man plus in, jord ut och plus till den komponent man vill styra, och i så fall att tidsfördröjningen enbart styrs av plus in och jorden? Jag har ju problemet att sirénen jordas i impulser.
#596505
Ja vet inte vad du vill styra (för ny bil för mig :) ).

Men själva funktionen du vil ha gör ju att få som du själv skrev med en innerbelysningstimer och ett växlande relä.

Du har ju två utgångar då, ena utgången har du så att det är till när den timern ger signal, och då den signalen släcks så växlar ju relät och du får spänning ut från andra utgången istället, där kopplar du alltså in vad du nu vill ska ha ström efter dom 15 sekunderna.
(tyvärr måste du ju kombinera det med ett till vanligt relä, annars ligger ju det här relät o drar hela tiden, så först ett vanligt relä som matar 30 på det växlande relät, och signal/styrström skickas till bägge reläna samtidigt)
Bromsbelägg

Volvo tillverkar inga bromsbelägg, de sä[…]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]

Inpressningen (ET) spelar också roll. Jag h[…]

Motorbyte Volvo 240

Ska byta motor i Volvo 240. Funderar på n&a[…]