Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av overhard
Hej, jag har världens skummaste ljudsystem i min volvo 850... Jag hade en volvo orginal kassettspelare och 8 högtalare, varav endast 3 kördes!? Igår köpte jag en mp3 stereo och helt plötsligt hoppade 2 st högtalare till igång. Men så fort jag har högre än låg volym så sprakar ljudet.

Det låter ungefär som om de är spräckta allihopa, det låter lika ur alla. Men ändå är det inte det rasslande ljudet en spräckt högtalare har utan ett mer skrapande, rispigt distoriserat ljud. Har testat andra iso kablar utan resultat. Har även testat nya stereon i en annan bil, funkar bra.

Så då borde det väl antingen vara så att nånting är felkopplat eller att alla högtalare totalvägrar köras med den nya stereon på ett riktigt sätt.

Nån som har nåt förslag på hur det kan lösas, eller vad det kan vara.

Kan tilläggas att efter att ha kollat i passagerar dörren så är åtminstone den inte ansluten till någon kabel, så jag vet inte hur det är med de andra 3 som nu inte fungerar... Men varför funkar 5 med den nya och 3 med orginal. Båda har ju 4x45 watt!
av Stimo
Du får väll kolla på högtalarna om dom är sprängda
av overhard
Jo men varför är de inte det med orginalstereon då? Kan spela på rätt högt med den utan oljud, men med den nya så börjar det spraka på en gång om man inte har jätte tyst.

Jag provade med att lite snabbt koppla in en surroundhögtalare från min hemstereo till bilen, den lät likadant och den är inte spräckt. Jag bara körde ner kablarna i iso kontakten.

Det enda jag kan tänka på är dålig kontakt, men eftersom det funkar med orginalstereon och det inte blev nån skillnad med en annan iso kontakt så fattar jag nada!
av overhard
Det var tokfelkopplat! Jag testade att dra ur högtalarkontakten /klumpen (det är ju två kontakter som går ut från stereon, en med högtalarkablar och en med strömkablar) då var det tydligen högtalarkablar i den andra också så nu går de 3 högtalarna igen med fint ljud.

Men det känns som att jag bör ta tag i detta för man kan ju inte använda 3 åttondelar av högtalarna i bilen, det går ju inte!

Nån som vet varför det är kopplat så?

EDIT: har pratat med volvo nu, det skulle vara kopplat så för att det ska vara jätte jobbigt att koppla in en vanlig stereo. Han sa även att högtalarna har specialdimensioner... Är det svårt att sätta i vanliga högtalare? behöver man nån sorts ram eller adapter eller nåt då?

Finns det nån som kan beskriva hur jag ska koppla för att få ljudet att funka normalt?
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Ja det stämmer, min har gått ca 10100 m[…]

Uppdatera mjukvaran

Jag har haft serviceavtal tills bilen blivit minst[…]

Klockfjäder/kontaktrulle????

Har forskat lite i det här då jag snart[…]

Elbilsräckvidd hit och elbilsräckvidd d[…]