blådåren skrev:Får rätta dej lite "camel" ,för starkström på fritidsbåtar och i husvagnar/husbilar behöver du faktiskt inte ha elektrikers behörighet :-O) :-O)
Jag har inte påståttt att behörighetskrav finns för starkström i fritidsbåtar, i husvagnar/husbilar eller bilar.
Jag skrev bara att hempulare som gör installationer (jag avsåg 12V) i bilen, husvagnen, båten, etc ska vara noga med ledningsdimensionering och avsäkringar. Sedan lade jag till att för starkström gäller behörighet (jag menade inte i fordon) och att en 12V installation i fast egendom (jag avsåg hus, etc.) ofta räknas som starkström som ett klargörande att mitt råd inte gäller för alla elinstallationer en hempulare gör/vill göra utan endast icke fast egendom (som t.ex. bilen). :D Ursäkta om det inte gick fram.
Även om jag i mitt förra inlägg inte menade att starkströmsinstallation i fordon faller under behörighetskrav är det ju ett relevant ämne i detta forum och även ett viktigt ämne. Jag har kommit fram till följande:
Reglerna för krav på behörighet för starkströmsinstallationer är lite utspridda och har ändrats vid flera tillfällen.
Elsäkerhetsverket ställer inte krav på behörighet för elinstallationsarbete på anläggningar enligt följande:
Elsäkerhetsverkeys föreskrifter om behörighet för elinstallatörer
Föreskrifterna gäller inte elinstallationsarbete på
– luftfartyg,
– fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
– övriga fordon, inklusive släpfordon,
– fartyg, inklusive fritidsbåtar.
Dvs. elsäkerhetsverket ställer inte krav på behörighet för elinstallationer i fordon/båtar/släp. Men det finns andra som gör det. Sjöfartsverket har t.ex. krav på elbehörighet för elinstallationer i bl.a. båtar >24m. För båtar som är mindre finns dock under vissa förutsättningar inget strickt behörighetskrav från Sjöfartsverket. För fordon/släp är det mer oklart om någon ställer behörighetskrav.
Elsäkerhetsverket ställde i förra ELSÄK FS 2007:2 krav på behörighet för vissa elinstallationer i fordon:
Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet:
Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.
I ELSÄK FS 2010:4 är denna text borttagen. Sannolikt är den ersatt av krav som andra än elsäkerhetsverket ställer. Jag har inte kollat detta. Men reglerna skärps oftast vid varje ändring och att man skulle tillåta att starkströmsinstallationer i fordon som ska anslutas till yttre nät får utföras utan behörighet av ägaren/brukaren när det tidigare
inte var tillåtet för andra än behöriga personer, tillverkaren eller leverantören är inte troligt. Men som sagt jag har inte kollat vad t.ex. det finns för krav i ev. fordonsförordningar eller annat regelverk från Transportstyrelsen. Det borde iaf inte vara något som helst problem för t.ex. en ÅF-verkstad i egenskap av leverantör att installera starkströmsutrustning (motorvärmare, laddare, kupé-uttag) etc. i fordon utan behörighet. Tveksamt om det är tillåtet för bilägaren själv men så länge som man använder färdig modulutrustning med färdiga kontakter etc. och montageanvisningen följs noga så borde det vara ok. Men jag vet inte säkert. Innan ELSÄK FS 2007:2 ändrades tolkar jag att det i princip inte var tillåtet för en bilägare som saknade behörighet att montera motorvärmare själv eftersom den ansluts till yttre nät och inte är nödvändig för fordonets drift. Hur som helst har många bilägare ändå själva monterat sådan utrustning genom åren.
Lite OT om elinstallationsbehörighet:
Definitionen av en starkströmsanläggning är:
"anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom"
Detta betyder att en 12V-installation i hus faller under definitionen starkströmsanläggning om t.ex. strömstyrkan kan orsaka brand vilket den oftast kan om man har t.ex. bilbatterier, stark strömkälla eller liknande i installationen. Behörighetskrav från elsäkerhetsverket finns för starkströmsanläggning i t.ex. hus. Gränserna för ström, spänning och effekt när behörighet inte krävs är följande:
Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som
ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst
50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på
högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande
skyddsverkan.
Utöver detta finns några andra specificerade arbeten man får utföra utan behörighet men det behöver vi inte orda om här.