Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av blådåren
Att man ska säkra av det man installerar får väl nästan sägas vara självklart !!, eller ??..

Lurar lite på hur mycket ström som "blir över" på lila kabel bakom radion, hur mycket drar själva radion på den ledningen mao ?.
ledningen som sådan används iofs bara för att trigga igång radion, strömmen den konsumerar dras ju från 30+ (röd) .
Ska provmäta nästa bil som ramlar in i verkstan !.
Användarvisningsbild
av Camel
blådåren skrev:Att man ska säkra av det man installerar får väl nästan sägas vara självklart !!, eller ??..
Inte för alla, det har jag sett otaliga gånger i bilar, arbetsfordon och t.o.m. husvagnar och husbilar. T.ex. inte så kul att 4 personer sover instängda i en frigolitlåda kryddad med skumgummistoppningar, textilier och gasol med vanlig "ringledningstråd" till läslampor utan avsäkring direkt från batteriet. Sådana exempel på installationer har jag sett flera gånger.
Biltillverkare slarvade mycket förr med avsäkringar. Många kretsar var helt utan säkring. Idag så har Volvo på senare modeller avsäkring på nästan allt eller så är det elektroniskt avsäkrat. T.o.m huvudkretsen från batteriet till startmotor/generator är avsäkrad.
Användarvisningsbild
av niborZ
Jag ska installera allt imorgon hade jag tänkt, har nu fått hem allt jag behöver för att göra klart. Tänker nog fortfarande köra på den lila ledningen.
På själva "DMC" boxen har dom inte ens skrivit hur mycket den förbrukar, ledningen som går från DMC:n är väldigt tunn! Ska kolla lite mer noggrant i papperna som följde med, om det kanske står där.

Men förbrukningen är minimal, helt klart.

Sen är det alltid bra att ha två kunniga som kan framföra olika syn på saker och ting, man lär sig mer tack vare er!
:-)-)
av blådåren
Camel skrev:
blådåren skrev:Att man ska säkra av det man installerar får väl nästan sägas vara självklart !!, eller ??..
Inte för alla, det har jag sett otaliga gånger i bilar, arbetsfordon och t.o.m. husvagnar och husbilar. T.ex. inte så kul att 4 personer sover instängda i en frigolitlåda kryddad med skumgummistoppningar, textilier och gasol med vanlig "ringledningstråd" till läslampor utan avsäkring direkt från batteriet. Sådana exempel på installationer har jag sett flera gånger.
Biltillverkare slarvade mycket förr med avsäkringar. Många kretsar var helt utan säkring. Idag så har Volvo på senare modeller avsäkring på nästan allt eller så är det elektroniskt avsäkrat. T.o.m huvudkretsen från batteriet till startmotor/generator är avsäkrad.

Menade att JAG (och du) tycker att det är självklart att avsäkra.
mycket i dagens bilar ligger dessutom över shuntar som kollar om det drar för mycket ström eller vid "fel" tillfälle, då stryps strömmen via styrdonen,

Har sett en del installationer som skulle göra vem som helst mörkrädd...
Var på en fritidsbåt där nån installerat ett elverk, startmotorn till det var kopplad före huvudbrytarna, inte avsäkrat och med hälften så grov kabel som egentligen behövdes...
Hur det såg ut på starkströms-sidan var tillräckligt för ett åtal i domstol...
Användarvisningsbild
av Camel
blådåren skrev: Menade att JAG (och du) tycker att det är självklart att avsäkra.
Jag menade samma sak, råkade bara hoppa över det eftersom jag ansåg det vara självklart för både dig och mig och gick direkt in på hur verkligheten ofta ser ut.:wink:
blådåren skrev: mycket i dagens bilar ligger dessutom över shuntar som kollar om det drar för mycket ström eller vid "fel" tillfälle, då stryps strömmen via styrdonen,
Ja så är det, även för lite strömförbrukning kollas ofta. Ställer till det lite för dem som xenonkonverterar eller sätter lysdioder i olika belysningar.
blådåren skrev:Har sett en del installationer som skulle göra vem som helst mörkrädd...
Var på en fritidsbåt där nån installerat ett elverk, startmotorn till det var kopplad före huvudbrytarna, inte avsäkrat och med hälften så grov kabel som egentligen behövdes...
Hur det såg ut på starkströms-sidan var tillräckligt för ett åtal i domstol...
Ja, tyvärr har jag samma erfarenheter. Har också sett exempel på installationer som gör mig oroad, minst sagt.
Starkström ger en uppenbar risk för elchock och brand och därigenom allvarlig risk för personskada/dödsfall förutom egendomsskador vid felaktig hantering. Vad många inte tänker på i husvagn, båt, husbil, etc. är att personer (och även husdjur) vistas sovande i dessa utrymmen och även om 12V normalt inte räcker för att tillfoga skada genom elchock kan mycket väl stor risk finnas för personskada/dödsfall samt egendomsskador genom brand som orsakas av fel i installationen eller anslutna apparater. Elsystem på t.ex. 12V med blyaccumulatorer ger stora strömmar vid kortslutningar och är en jämförbar risk ur brandsynpunkt med en starkströmsanläggning. I vissa fall är riskerna t.o.m. större. Så vi passar på att ge ett budskap till alla er som hempular lite och gör installationer i bilen, husvagnen, båten, etc att vara noga med ledningsdimensionering och avsäkringar. För starkström (även 12V-system i fast egendom räknas i princip hit om strömmarna är tillräckliga för att orsaka bränder) gäller behörighetskrav för installation.
Användarvisningsbild
av niborZ
Har nu kollat ordentligt i papperna och följande gäller för mig.

Volt: 11V ~ 14,6V
Standby: 3mA
Drift: 200mA

Minimal förbrukning som sagt, borde inte var problem att gå in på den lila ledningen va?
Användarvisningsbild
av Camel
Det ska gå bra med den lila ledningen bakom stereon för denna lilla förbrukning. Om ledningarna är mycket tunna skadar det inte med en liten extra säkring (glasrör med hållare) på 0,5A eller 1A.
Bild
av blådåren
Får rätta dej lite "camel" ,för starkström på fritidsbåtar och i husvagnar/husbilar behöver du faktiskt inte ha elektrikers behörighet :-O) :-O) .
I dom sammanhangen räcker det med att det ska vara "fackmannamässigt utfört", inte att det ska vara utfört av elektriker med behörighets-krav.
Det räknas inte som fast installation av någon anledning iom att det är i fordon/båt ...

På 12V sidan finns det inga krav förutom att det ska vara säkert installerat ...

"niborZ" !!, när du kopplar in din utrustning , se till att du har batteriet i bilen frånkopplat innan du börjar plocka isär bilen!, lossar du kontaktstyckena bakom ecc-panelen med batteriet inkopplat får du ofelbart "srs-fel, kontakta verkstad" i displayen !!!
Användarvisningsbild
av Camel
blådåren skrev:Får rätta dej lite "camel" ,för starkström på fritidsbåtar och i husvagnar/husbilar behöver du faktiskt inte ha elektrikers behörighet :-O) :-O)
Jag har inte påståttt att behörighetskrav finns för starkström i fritidsbåtar, i husvagnar/husbilar eller bilar.
Jag skrev bara att hempulare som gör installationer (jag avsåg 12V) i bilen, husvagnen, båten, etc ska vara noga med ledningsdimensionering och avsäkringar. Sedan lade jag till att för starkström gäller behörighet (jag menade inte i fordon) och att en 12V installation i fast egendom (jag avsåg hus, etc.) ofta räknas som starkström som ett klargörande att mitt råd inte gäller för alla elinstallationer en hempulare gör/vill göra utan endast icke fast egendom (som t.ex. bilen). :D Ursäkta om det inte gick fram. :wink:

Även om jag i mitt förra inlägg inte menade att starkströmsinstallation i fordon faller under behörighetskrav är det ju ett relevant ämne i detta forum och även ett viktigt ämne. Jag har kommit fram till följande:

Reglerna för krav på behörighet för starkströmsinstallationer är lite utspridda och har ändrats vid flera tillfällen.

Elsäkerhetsverket ställer inte krav på behörighet för elinstallationsarbete på anläggningar enligt följande:
Elsäkerhetsverkeys föreskrifter om behörighet för elinstallatörer
Föreskrifterna gäller inte elinstallationsarbete på
– luftfartyg,
– fordon för elektrisk järnvägs-, spårvägs-, tunnelbane- och
trådbussdrift,
– övriga fordon, inklusive släpfordon,
– fartyg, inklusive fritidsbåtar.

Dvs. elsäkerhetsverket ställer inte krav på behörighet för elinstallationer i fordon/båtar/släp. Men det finns andra som gör det. Sjöfartsverket har t.ex. krav på elbehörighet för elinstallationer i bl.a. båtar >24m. För båtar som är mindre finns dock under vissa förutsättningar inget strickt behörighetskrav från Sjöfartsverket. För fordon/släp är det mer oklart om någon ställer behörighetskrav.

Elsäkerhetsverket ställde i förra ELSÄK FS 2007:2 krav på behörighet för vissa elinstallationer i fordon:
Följande arbeten på starkströmsanläggningar ställer krav på behörighet:
Utförande, ändring eller reparation av anläggning på fordon och dess påbyggnad när anläggningen kommer att anslutas till ett yttre nät med en nominell spänning överstigande 50 V och arbetet utförs av någon annan än tillverkaren eller leverantören av fordonet eller dess påbyggnad. Detta gäller inte för den elektriska anläggning som fordras för fordonets drift.

I ELSÄK FS 2010:4 är denna text borttagen. Sannolikt är den ersatt av krav som andra än elsäkerhetsverket ställer. Jag har inte kollat detta. Men reglerna skärps oftast vid varje ändring och att man skulle tillåta att starkströmsinstallationer i fordon som ska anslutas till yttre nät får utföras utan behörighet av ägaren/brukaren när det tidigare inte var tillåtet för andra än behöriga personer, tillverkaren eller leverantören är inte troligt. Men som sagt jag har inte kollat vad t.ex. det finns för krav i ev. fordonsförordningar eller annat regelverk från Transportstyrelsen. Det borde iaf inte vara något som helst problem för t.ex. en ÅF-verkstad i egenskap av leverantör att installera starkströmsutrustning (motorvärmare, laddare, kupé-uttag) etc. i fordon utan behörighet. Tveksamt om det är tillåtet för bilägaren själv men så länge som man använder färdig modulutrustning med färdiga kontakter etc. och montageanvisningen följs noga så borde det vara ok. Men jag vet inte säkert. Innan ELSÄK FS 2007:2 ändrades tolkar jag att det i princip inte var tillåtet för en bilägare som saknade behörighet att montera motorvärmare själv eftersom den ansluts till yttre nät och inte är nödvändig för fordonets drift. Hur som helst har många bilägare ändå själva monterat sådan utrustning genom åren.

Lite OT om elinstallationsbehörighet:
Definitionen av en starkströmsanläggning är:
"anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer eller egendom"

Detta betyder att en 12V-installation i hus faller under definitionen starkströmsanläggning om t.ex. strömstyrkan kan orsaka brand vilket den oftast kan om man har t.ex. bilbatterier, stark strömkälla eller liknande i installationen. Behörighetskrav från elsäkerhetsverket finns för starkströmsanläggning i t.ex. hus. Gränserna för ström, spänning och effekt när behörighet inte krävs är följande:
Utförande, ändring eller reparation av en starkströmsanläggning som
ingår i en skyddsklenspänningskrets med nominell spänning om högst
50 V med effekt om högst 200 VA och ström begränsad av säkring på
högst 10 A eller med annat överströmsskydd med motsvarande
skyddsverkan.

Utöver detta finns några andra specificerade arbeten man får utföra utan behörighet men det behöver vi inte orda om här.
Användarvisningsbild
av niborZ
Tillbaks till ämnet.
Har nu dragit & fixat till allt så som jag vill ha det. Det enda som återstår nu är att koppla in 12 V ledningen. Den lila ledningen till stereon var som sagt mycket tunn, jag är nästan rädd att den skall gå "av" när jag trycker på min grenkontakt.
Så, det kanske blir den röda som jag väljer att gå inpå iaf. Eftersom den förbrukade 3 mA i standby så gör det inget att den får ta den strömmen medan bilen är avstängd.
Då blir det ju lite mer kräm i den kabeln, om man inte har en säkring är det alltså risk för kabel brand i den mindre kabeln som kopplas in på den röda?

@ Blådåren: Batteriet kopplades ur det första som gjordes.

Uppdatering! Kom mig för att byta batteri ida[…]

Blond läder eller ej

@apersson850 , Ja man kan ju missköta allt. […]

Då kunde väl dom väl släppa d[…]

Har försökt hitta mer info om detta. M[…]