Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Bilföraren
Tjenare.
Idag fick jag min bilstereo från Antilop.se.
Jag tycker sladdarna är ett problem, när jag tar ut den bilstereon jag har i bilen så finns det anslutnings sladdar där redan, typ i en ganska stor kloss.
Med bilstereon fick jag en son kloss med alla sladdar ikopplade, andra änden på sladdarna är lösa ändar, ändar helt enkelt.

Min fråga är hur skall jag ansluta dettta till mina sladdar?
Betyder färgerna på sladdarna samma sak både på bil och bilstereo så man typ bara "rullar" fast dem, och sedan virar in dem i eltejp???

Snälla ge mig tips:S vore tacksam.
av Frigge
Lämna in bilen till någon som reder ut det åt dig.
Det är VANSINNE att klippa bort originalkontakstycket.
Man ska INTE vira ihop kablarna o isolera med eltejp.

/Fredrik
av Addekarlsson
Frigge skrev:Det är VANSINNE att klippa bort originalkontakstycket.
Man ska INTE vira ihop kablarna o isolera med eltejp.

/Fredrik
Exakt! :D
Ska man envist skarva kablar i en bil, så ska det vara med skarvhylsor, som man isolerar med krympslang. Speciellt till så pass känsliga saker som detta handlar om.

Mvh/ Adde
av Bilföraren
alltså, det är stor skillnad på de två kablarna, jag kanske kan lägga upp bilder så kan ni se.....har ni grejat med sådant tidigare?
av Addekarlsson
Enklast, köp en isokontakt hos närmaste billjudssälajre, eller på volvo. Då får du en kontakt som är anpassad för din bilmodell, och som sen ska passa rakt av på stereon oxå.
Inga skarvar, inga konstigheter. Kostar dryga hundringen, och inkopplingen av stereo är klar på ett par minuter. :D

http://www.mds.se/archive/productimages/big/410966.jpg

Där är exempel på en iso för 740 bland annat. Sök iso på http://www.mds.se så kommer hela listan upp med iso-kontakter för olika bilmmodeller. Volvos ligger ganska långt ner.

Det du fått med stereon är antagligen en universal iso-kontakt, som man får ansluta själv, vilket är som redan sagts, vansinne.

Mvh/ Adde
av Bilföraren
lite bilder, till höger Nya socketen:
Bild
V90 -18 T4 Tickande ljud 1500 rpm

Nej, jag kan inte höra något speciellt […]

Sitter inte bränsletrycksregulatorn på […]

Hej Jo det är väl kanske mer troligt, &[…]

Bilen startar inte

Hej! Jag har fått problem med min Volvo s40 […]