Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av jetstar
Nej det har jag inte missat!! det är inte det som är problemet ACC eller inte!!stereon fungerar det är gröna kabeln som spökar! stereon vill att den bryts och sen får kontakt igen annars ingen bild!
och NEJ min fungerar INTE till ström 12v!! FUNGERAR BARA TILL JORD!! har provat massa gånger! har iaf löst det nu med en strömbrytare som bryter jorden........
kan det vara så att strömsidan på handbromsen på nåt vis blir jord när den dras i??

har ringt två olika stereo installatörer och båda säger lika! vill man kringgå att koppla till handbromsen SKALL gröna till jord inget annat!?

tycker också detta är märkligt men det är så iaf min stereo fungerar när den är jordad och inte till ström så det dom säger till mig stämmer ju! ser ju på din bild att du kopplat till ström,,,,klart jag inte misstror dig på något vis konstaterar bara att det inte fungerar på min , har prövat precis lika och det fungerar inte som sagt för mig!

har nu iaf löst det med en switch som agerar hanbroms.....

tackar för alla tips!

mvh
av jetstar
För att skapa klarhet i detta!
har nu undersokt det hela huruvida kabeln ska till jord eller ström!

vid koppling enligt instuktionsboken skall kaben mycket riktigt kopplas till handbromsens ström sida(12v) men det fungerar så att den jordar när du drar i hanbromsen! alltså får du bild när kabeln är jordad!

så man kan säga att båda är rätt:-)

men vill du kringgå detta och slippa handbromsen så skall den kopplas permanent till JORD....

och det går alldeles ypperligt att koppla stereon utan ACC! löste det med en knapp som jag fräste in i en ledig plats på plastsargen nere vid knappen för extralyse mfl ser ut som den alltid suttit där! så med den startar jag stereon utan att behöva röra tändningen om jag vill det! bredvid den sitter en till knapp som jag bryter jorden med för att få bild!
Användarvisningsbild
av Severin
men vill du kringgå detta och slippa handbromsen så skall den kopplas permanent till JORD....
Så enligt ditt resonemang så jordar min elantenns pluskabel vilket jag inte tror på

Sen så skiljer det säkert mellan alla dom olika bilmodellerna så att säga att alla jordar kanske inte stämmer
och det går alldeles ypperligt att koppla stereon utan ACC! löste det med en knapp som jag fräste in i en ledig plats på plastsargen nere vid knappen för extralyse mfl ser ut som den alltid suttit där! så med den startar jag stereon utan att behöva röra tändningen om jag vill det! bredvid den sitter en till knapp som jag bryter jorden med för att få bild!
Ett tag så tycker du att du har hittat den perfekta lösningen men nog kommer du att tröttna och reta dig på den lösningen
av jetstar
Nedanstående svar har jag fått från Pioneers assist workshop, tror knappast dom hittar på detta!!

och inte vet jag vad du har för version på din eftersom din ska ha 12 volt på kabeln! jag har provat och min fungerar INTE så den ska ha jord . slut.
självklart hade det varit bättre om den fungerat direkt på tändningen men nu är inte fallet så,då fick det bli knappar,sen har jag har svårt att se varför jag skulle irritera mig på en knapp :-) fins mer irriterande saker.

och JO handbromsen jordar när du drar i den och lampan tänds!!

Hej!
Ang ditt problem med handbromskabeln, det bilden illustrerar i instuktionsboken är att den skall kopplas på den sidan om kontakten som har +12v vid nedsläppt handbroms, när man drar i den så jordar den (lite luddigt illustrerat iof) hursom, när man ansluter den permanent så är det till jord och inget annat. Anledningen att du måste ha en brytare monterad är till 99% pga att de är en usa modell,vi har monterat en del andra usa maskiner och samma sak på dom, troligen för att dom i vissa stater har hårda krav på att det inte får användas under färd, så då har dom lagt in extra saker i mjukvaran.

Lyssnar man noga kommer ett litet susande fr&arin[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Kollat bränslupumpsrelät? ollen

Du håller inte på med reglertiknik f&o[…]

https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=77[…]