Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av HåkanS
Jag har tyvärr bara performance-stereon i min bil och undrar om det är möjligt att skaffa highperformance tex. via Bildelsbasen och helt sonika byta ut mot en high-performance stereo. Är det möjligt? VAd behövs mer? TAcksam för svar.
hej
jag har hört med jb bildemontering i jönköping angående detta eftersom jag vill byta till en stereo med cd-växlare och dom sade att det går inte, den nya stereon kommer inte att starta och bilen vill inte veta av den, ej ens om man kodar om hos volvo.
det är tydligen så att den stereon som sitter i är den man får leva med, det tycker jag låter egendomligt men dom hade sålt stereos till kunder som sedan inte fått det att funka, så jag kommer inte våga mig på att klabba med detta iaf.
det du kan göra enligt vad jag har läst på detta forum är att byta högtalarna mot valfritt bättre prylar (eftermarknads alt. volvo "premium sound"), och koppla in ett slutsteg via högnivå (sno signal från högtalarna) och ha en baslåda (remote kan man tydligen ta från cigguttaget) ..det borde ge ett rejält lyft i anläggningen.

spela mp3 verkar vara hopplöst för våra bilar utan cd-växlare, det är fm-sändare som gäller och mp3spelare alt. ipod.
Tack volvo!

mvh marko
Fellow skrev:Vill man så går det.
[img]http://www1.garaget.org/gallery/archive ... 0m4.jpg[mg]
Beundransvärt att du törs by-passa hela volvos dynga (eller ja.."omoderna") till cd... :D kör du bara direkt+ på hela anläggningen då?
Snyggt och man får det man vill ha och ligger rätt i tiden oxå till skillnad mot volvos 90-talet-ringde till stereo ;) .
skulle ju iofs sakna rattstyrning och volymratten blir överflödig antagligen, eller du kanske har fixat så det funkar?

Fråga: har du fått/upplevt strul med något i samband med denna installation?
svårt att flytta originaldisplayen till annat ställe?
vad tycker bilen om avsknaden av "sin" egen stereo?

Blir ärligt talat sugen på detta, panel finns ju hos JB, vill ju ändå ha möjlighet att återställa till original om eventuell framtida köpare vill ha det.

ps: förlåt för trådstöld, men trådstartaren har nog förmodligen intresse av detta ändå ;) ...hoppas jag
marko80 skrev: Beundransvärt att du törs by-passa hela volvos dynga (eller ja.."omoderna") till cd... :D kör du bara direkt+ på hela anläggningen då?
Snyggt och man får det man vill ha och ligger rätt i tiden oxå till skillnad mot volvos 90-talet-ringde till stereo ;) .
skulle ju iofs sakna rattstyrning och volymratten blir överflödig antagligen, eller du kanske har fixat så det funkar?

Fråga: har du fått/upplevt strul med något i samband med denna installation?
svårt att flytta originaldisplayen till annat ställe?
vad tycker bilen om avsknaden av "sin" egen stereo?

Blir ärligt talat sugen på detta, panel finns ju hos JB, vill ju ändå ha möjlighet att återställa till original om eventuell framtida köpare vill ha det.

ps: förlåt för trådstöld, men trådstartaren har nog förmodligen intresse av detta ändå ;) ...hoppas jag
Allt körs separat direkt på batteriet men är kopplat på tändningen.
Orginalknapparna och rattkontrollern fungerar inte. Ska se om man kan få någon lösning på det men är tveksam!

Svar;
Nej, INGA strul. Allt fungerar precis som jag vill.

Displayen är det bara att flytta, kapa strömkablarna och förläng. Fiberkontakt finns på skroten att köpa för förlängning, ca 300 kr så har du 2 meter kabel så kan du sätta displayen var du vill. Min lösning är den första i världen och enligt mig den bästa/snyggaste lösningen.

Avsaknaden märks inte av.

Jag har ju satsat på dubbeldindvd så det är kapning I bilen då också som gäller.
Satsar man på enkeldin kan man tror jag UTAN större problem få in ny spelare på samma plats som orginalspelaren och därmed bara behöva kapa lite i mittkonsolen. Nu är min instrumentbräda kapad i också så håller på med nya fästen för mittkonsolen så den sitter skruvad. Kör man enkeldin är jag tvärsäker på att du kan använda alla orginalfästen. Bara lite fräsning ut så du får in spelaren och ordna skruvfästen till spelaren på insidan:)

Tror jag fick med allt:P Ska satsa på att få klart hela skiten snart men pga whiplashskada så har jag värk rätt ofta och har inte ork att pyssla. Slipning och infästning kvar innan den ska på lackering:) Sen kommer bilder!

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]