Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Hej! Är helt amatör när det gäller billjud. Så till frågan/orna. (Har btw en Volvo 440 -89) För er som vill klaga på att det bara är skit jag köpt behöver inte nämna det i svaren. (har försökt använda sökfunktionen för svar men det buggar för mig)
Har följande ljud:

Slutsteg GAS ALPHA X100.4 (4-kanals)
Bas: Baslåda 900ALPHA212 (sluten låda, dubbla 12or)
5.25: GAS ALPHA 52X
6.9" GAS ALPHA6925X
bilstereo: JVC KD-R401.
Fick det i ett paketpris för 5000 (ink.kablage)

Jag har kopplat Baslådan till steget, (inte bryggat) Så nu undrar jag om jag ska koppla in 6.9" eller 5.25" på steget.
Vilket är bäst? för närvarande driver stereon 5.25orna. Sitter där originalhögtalarna satt, nere på dörrsidorna i fram. Tycker liksom att basen överröstar så mkt att ljudet hörs dåligt från 5.25orna.
Nån som har nån idé får gärna hjälpa mig =)

Ska nämnas att 6.9" inte kopplats in ännu, håller på förstärker hatthyllan med MDF. Och att inte slutsteget ställts in ännu.
Tacksam för svar! :-)-)
Användarvisningsbild
av Funk
Jag kör bas + framhögtalare på ett fyrkanalssteg. Till detta så har jag kopplat bakhögtalarna direkt till stereons bakre högtalaranslutningar så jag kan balansera mellan fram och bak. Personligen kör jag nästan alltid med bakhögtalarna nästan helt nedskruvade eftersom jag vill att ljudet skall komma framifrån, men ibland vill ju dom som åker bak också höra lite...

Jag köpte ett liknande paket som du för några år sedan och var rätt nöjd, jag har steget kvar än idag men har uppdaterat högtalarna. Framförallt basarna i BRL:s slutna lådor var/är lite trista tycker jag. Men prisvärda grejor är det allt...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Okej ska prova köra mina framhögtalare och bas på steget och låta stereon sköta mina bakre.
Sen undrar jag, till mina främre högtalare fick jag också med 2 små diskanter med delningsfilter. Var ska jag koppla på dessa?
Tack för ett bra svar :-)-)
Användarvisningsbild
av Funk
Dom är diskantdelen (du har ett tvåvägssystem) så dom kopplas parallellt med främre högtalarna.

/Thomas
Användarvisningsbild
av Funk
Michaelvecel skrev:Okej. Ska jag alltså koppla in diskanterna i samma hål på steget som 5.25orna? Verkligen urdålig på sånt här :shock:
Ja, men det blir nog enklare att montera diskanterna i dörrsidan och dra kablarna till högtalaren i dörren...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Tänkte montera Diskanterna på instrumentbrädan. Är det dåligt eller? Tänkte eftersom de är så små :) Förstod inte riktigt hur de mena med att montera dom i dörrsidan? där sitter ju 5.25"
Användarvisningsbild
av Lazydogmic
I 460in jag hade förut så fick diskanterna plats högst upp på den plana delen av dörrklädseln. (diskanterna sattes liksom ovanpå dörrklädseln)
Så nära de yttre backspeglarna man kan komma.
Då blir det också bra höjd när man ska lyssna på dem.

(de var riktningsbara, avsedda för utanpåliggande montering)
Användarvisningsbild
av Funk
Jag brukar alltid försöka montera diskanter på originalplats, om sån inte finns så tar man fram hålsågen eller liknande och monterar dem i dörrsidan i närheten av framhögtalarna...

/Thomas
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Lazydogmic: Mkt bra tips , det hade jag inte tänkt på :) Ska ut imorn och se om dem får plats.
Funk: Funkar det inte med ovanpå dörrsidan blir det ditt förslag, fram med röjsågen :lol:
Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]

Finns felkoder? Försök med att dra ut ko[…]

Hej! Ja deras universal damask var för kor[…]