Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Riche
Kan väldigt lite om billjud, men vill ändå försöka mig på att göra något åt det. Mitt mål är att få lite mer kräm i högtalarna och lite bra bas, utan att överdriva i både ljud och kostnad. Jag vill ha ett fint, trevligt ljud med lite tryck i.

Idag så är alla högtalare original i bilen.
Stereon jag har är en Alpine Lava CRX-8520 (produktspec: http://www.webshop.bertilssonautoelectr ... ductid=388 )

Vill gärna ha tips på vad jag kan göra för att till låga kostnader påverka ljudet positivt. Vad det gäller basen så vill jag inte bygga i reservhjulsgropen, utan gärna bra alternativ till det. Gärna utrymmessnåla.
Om någon vet någon vettig sida med någon guide eller liknande så är det också utav intresse.. Som sagt.. nybörjare.. kan bara lära mig mer =) Gärna så utförliga tips som möjligt.

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av Ramon
Vill bara göra en liten rättelse först. Kikade på länken du skrev och den stereon är inte en Alpine-stereo, utan en Lava CRX-8520, dvs. Det är Lava som tillverkar den, inte Alpine. Så nu över till din fråga.

Det som många köper, särskilt ungdomar eller över huvudtaget personer med ny beg-bil, är GAS-paket (märket heter alltså "GAS"). Deras produkter är billiga och många "nybörjare" nöjer sig med ljudet. Det blir klarare ljud, bättre basljud från högtalaren osv. Att jag skriver att många nybörjare nöjer sig med ljudet innebär inte att de är dåliga, utan att de oftast inte är tillräckliga för ljudfanatiker och det är ju sant, det finns bättre paket än de som GAS har. Men och andra sidan så är de helt okej för de flesta som inte är så värst ljudkräsna. Så de skulle nog passa dig fint. GAS säljs på bl.a. BRL som förövrigt har butiker lite här och var i landet (kika på hemsidan och ifall du har en sån här butik nära dig, eller en annan ljudbutik som säljer GAS, så åk dit och lyssna. Kan ju hända att du inte blir nöjd ändå fast du är "nybörjare").

http://www.brl.se

Kan tyvärr inte ge dig någon direktlänk till produkterna som jag ville, på grund av att BRL's hemsida är lite "klantigt" programmerad, så det finns inga direktlänkar till deras produktsortiment. Men när du väl är inne på sidan så kika på "Bilbasar" i menyn till vänster. Då kommer veckans produkt upp, och sicken tur du har! Det är just ett komplett GAS-billjudspaket! Detta kit innehåller 4st högtalare, 2st externa diskanter, 2 delningsfilter, ett slutsteg samt en 12" baslåda. Allt detta för 2998kr inkl.moms (rea, ord.pris=4900kr), så passa på nu ifall din sparbössa tillåter det och ifall du är nöjd med GAS.

Lycka till med ljudet :wink:
av Riche
Jag får tacka så mycket!

My bad, det där med stereon. Som sagt.. Är inte så insatt =)

Tråden står öppen för ytterligare förslag, men ditt låter helt klart vettigt. Jag ska inte upp och harva på några proffsanläggningar.
Användarvisningsbild
av Michaelvecel
Jag har ett komplett GAS paket i min bil. 2 st 6.9", 2 st 5.25", slutsteg och dubbla 12"
Ger ett riktigt bra ljud och jag är kanon nöjd! Har ju inte direkt tänkt åka på ljudtävlingar heller så. Gav 5000 kr för allt ink.kabelpaket . Mäktigt nöjd.

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Det är ju en gammal sanning att man inte ska […]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]

Fick du nån koll på detta? Jag har n[…]