Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Pjotor
Hej,
Nu behöver jag hjälp från någon som har bra koll på bilel, särskilt en V70 D5 -08. Jag har en liten fartkameravarnare som jag köpt från AD Teknik, en fantastisk pryl som håller stenkoll på fartkameror (hastighet & riktning) - mycket bättre än den integrerade visningen i RTI och Garminburkar mm. Rekommenderas varmt - http://www.adteknik.se/

Hursomhelst, för att göra en snygg installation tänkte jag limma upp burken i framrutan bredvid innerbackspegeln. Min tanke var att slakta en 12V till USB adapter, gömma den i innertaket och ta 12V från lämplig punkt vid kupebelysningen. Sagt och gjort, jag skruvade ner kupebelysningen men där var det stop - inte direkt en röd/svart kabel som man bara kunde klippa och koppla in sig på utan snarare en härva med en massa färger samt lite kretskort(!). Det var bättre förr...

Är det någon som vet vilka kablar som matar kupebelysningen som man kan "stjäla" lite ström ifrån? Det bör vara kablar som är strömförande när tändningen är på eftersom kamervarnare inte har någon på/av knapp.

Jag skulle bli väldigt tacksam om någon kunde ge ett klart svar på denna fråga.

God Jul/Peter
Användarvisningsbild
av Funk
Om jag kommer ihåg rätt så har du bara permanent spänning i innerbelysningen, jag tror i alla fall ingen är styrd via tändningen.
Jag har en liknande installation men har dragit kabel nedifrån innanför A-stolpspanelen från säkringsdosan. Fäste upp varnaren i innertaket med självhäftande kardborreband på varnaren vilket biter bra i tyget. Den fick precis plats jämte solskyddet alldeles jämte A-stolpen.

/Thomas
av Pjotor
Tack Funk & Variosboy för era svar.

Är det ett stort jobb att dra kabel från säkringsbox genom a-stolpen? Har för mig att det sitter en airbag i den..?!

När det gäller strömförbrukningen så är det inte mycket, har inte hittat någon exakt uppgift men det är mA vi talar om. Kanske man kan låta den vara på hela tiden utan att batteriet töms?

Tack för ytterliggare synpunkter/Peter
Användarvisningsbild
av Funk
Jodå det sitter en Inflatable Curtain där, men det är lätt att dra en kabel snyggt och säkert där ändå..

/Thomas
Användarvisningsbild
av leiwi
hej
I lampmodulen finns ingen bra spänning att hämta då dessa lampor är styrda av datorn. Jag fångade upp kabeln till belysningen i "make up " spegeln och kopplade där . kanonbra !

Modulen sitter framför innerbelysningen på spegelfästet
av Pjotor
leiwi skrev:hej
I lampmodulen finns ingen bra spänning att hämta då dessa lampor är styrda av datorn. Jag fångade upp kabeln till belysningen i "make up " spegeln och kopplade där . kanonbra !

Modulen sitter framför innerbelysningen på spegelfästet
Supertack för detta tipset!! Verkar vara en bra lösning. MVH/Peter

Har en XC60 T8 2019 och har upplevt motsvarande. S[…]

Var du hittar infon kvittar men du har ju lär[…]

Nej det finns ingen text eller symbol på gal[…]

meddelande

Hur raderar jag gamla meddelande i centerdisplayen[…]