Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av croos
Jag har köpt och kopplat in ett slutsteg till mina främre högtalare. När jag startar stereon (pioneer deh-p7400mp) kommer ett konstigt bi-ljud som ökar när man slår på tändningen. Efter en stunds försök att få bort det gav jag upp och provade med en gammal sony enhet och då funkade det perfekt så jag drog slutsatsen att min pioneer var kass. Köpte då en pioneer DEH-P6900IB idag och när jag kopplade in den så fick jag samma bi-ljud som från början. Vad gör jag för fel?
Användarvisningsbild
av cybermunk
remoten?
Användarvisningsbild
av Funk
Är det ett kraftigt susande, så fort apparaten slås på, samt att vin från generatorn hörs tydligt då motorn går ?
Alltså inte bara litet störande, utan ett rejält oväsen även med motorn avstängd?

Jag hade samma fenomen och det visade sig att Pioneer på en del modeller har ett lite annorlunda jordsystem på själva lågnivåutgången.. I de flesta fall så fungerar det i alla fall, men med lite för stor skillnad i jordpotential så väsnas det rejält.
I mitt fall så avhjälptes det genom att jorda skärmen på lågnivåutgångarna till stereons chassie. Efter att ha hittat felet så lödde jag permanent en bygel inne i apparaten från lågnivåjord till apparatens chassie, men det fungerade lika bra med en sladd på utsidan.

/Thomas

Är det inte bytt egr och egr kylare på […]

Tysta sommardäck V90

Ett däck som är homologiserat och mä[…]

Batmacs Model 3 2020 - Enemy

Snyggt! Bävar inför bromsjobbet, det ver[…]

Polestar 4

Jag följer flera Polestar grupper på Fa[…]