Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av jiad
Hej!

Tänkte koppla in en Pioneer TS-WX50 baslåda (till reservhjulsplatsen) jag haft liggande några år i min nyköpta V70 05. Jag har beställt rätt ljudkablar från Backes ljud enligt de råd jag sökt mig fram till på detta utmärkta forum. Men var i bilen kopplar jag in strömkabeln till baslådan på bästa sätt? Är rätt kass på el.
Har sökt utan att hitta i forumet.

Mvh Jimmie
av malte74
Strömmen till en baslåda tas normalt direkt ifrån batteriet! På strömkabeln ska man ha en säkring, och så nära batteriet som möjligt så att kabeln mellan batteri och säkring är kanske ett par decimeter, och sedan från säkringen vidare till lådan. Ett lämpligt ställe att jorda brukar vara i infästningen till bakre bilbältet.
Jag vet bekanta som använder mindre subbar (lägga under sätet-subbar) som inte velat gå den långa vägen utan tagit ström ifrån cigguttaget..och tar inte subben mer än de 30A ett cigguttag brukar vara avsäkrat med så borde det väl funka men jag lämnar inga garantier.. De jag känner som gjort det har dock inte haft några problem. 30A är ju ändå 360w..men kabellängderna skiljer ju en del mellan säkringsdosa-cigguttag kontra om man ska hela vägen till bagageutrymmet så man bör kanske iså fall gå på direkt i säkringsdosan och använda en 6-8 kvadrats kabel istället för de 2.5 som brukar mata ett cigguttag.. Att man inte ska använda cigguttaget medan basen är inkopplad kanske säger sig självt...och rekommendationen måste ändå bli att gå direkt på batteriet!
av jiad
malte74 skrev:Strömmen till en baslåda tas normalt direkt ifrån batteriet! På strömkabeln ska man ha en säkring, och så nära batteriet som möjligt så att kabeln mellan batteri och säkring är kanske ett par decimeter, och sedan från säkringen vidare till lådan. Ett lämpligt ställe att jorda brukar vara i infästningen till bakre bilbältet.
Jag vet bekanta som använder mindre subbar (lägga under sätet-subbar) som inte velat gå den långa vägen utan tagit ström ifrån cigguttaget..och tar inte subben mer än de 30A ett cigguttag brukar vara avsäkrat med så borde det väl funka men jag lämnar inga garantier.. De jag känner som gjort det har dock inte haft några problem. 30A är ju ändå 360w..men kabellängderna skiljer ju en del mellan säkringsdosa-cigguttag kontra om man ska hela vägen till bagageutrymmet så man bör kanske iså fall gå på direkt i säkringsdosan och använda en 6-8 kvadrats kabel istället för de 2.5 som brukar mata ett cigguttag.. Att man inte ska använda cigguttaget medan basen är inkopplad kanske säger sig självt...och rekommendationen måste ändå bli att gå direkt på batteriet!
Tack för svaret Malte! Eftersom batteriet finns i bagageutrymmet blir det enkelt att koppla direkt där. Däremot såg jag idag när jag tittade noggrannare att det på strömkabeln till basen står att den skall kopplas till strömkälla som styrs av tändningsnyckeln. Blir det inte risk för låg spänning på batteriet efter ett tag om man kopplar den direkt till batteriet, den är ju alltid på? Eller drar den så pass lite i vila att det är oväsentligt. Att plocka ström ifrån bilens övriga ställen blir jag lite osäker på, då de som vet pratar om att bilens nätverk gör det svårt att plocka ström varifrån som helst.

Mycket av mina frågor skulle naturligtvis kunna besvaras om jag haft kvar manualen... Den finns inte att ladda ned heller ifrån Pioneers sida.

Mvh Jimmie
av blådåren
lite äldre aktiva pioneerbasar brukar ha 3 ström-anslutningar, en 30+ direkt batteri, en 15+ tändning så basen bara startar när bilen är igång , och en remote tillslag från stereon, också jord såklart!!.
Basen drar ingen ström om den är kopplad rätt och stereon är avstängd.

Det där med att mata basen med ström från cigg-uttaget är nog inte så lyckat, att ta 15+ som styrsignal är dock inget problem.
(Blev lite fundersam "malte 74", 30 A på cigg-utt :-O) ??? var har du sett det? brukar va max 15A ?:-/ .)

Lämpliga anslutnings-punkter är lämpligast , batteri för batteri+(såklart :wink: ) .
jord lämplig renskrapad yta med lämplig bult, kanske bältesinfästning enl ovanstående talare.
tändning 15+, på baksidan cig-utt lr i säkringsdosan på vä sida ratten.
Remote, bakom radion lr vid antennförstärkaren som sitter under plasten ovanför vä bakruta.

Ska se om jag hittar ett shema på pio-basen på jobbet, men har för mej att färgerna är (risk för fel) gul batteri +, orange tändning, blå/vit remote, svart jord.
av jiad
Stort tack för era svar. Om det gick att fixa ett kopplingsschema vore det kanon. Jag får i värsta fall gå tillbaka dit jag köpte den och se om de kan hjälpa mig. En helt annan sak är om det verkligen blir någon förbättring i ljudet. Det är ju knappast någon värstingbas vi snackar om samt att V70:n har ganska tjock bagagerumsmatta (kanske t.o.m dubbelt golv). Men nu har jag den liggande och gör ett försök att koppla in den om det inte blir alltför svårartade kabeldragningar.

Tack än en gång, hittar någon ett kopplingsschema eller manual vore det kanon.-

Mvh Jimmie
Visa din semesterbil(d)

Mycket trevligt! Själv jobbar jag en vecka ti[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskattar[…]

Fråga när mer hur många lektion[…]

Nu är det bytt tre uppsättningar. Tv&ari[…]