Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Jag har aldrig tänkt på ohmtalet när jag monterat saker i bil, dock vet jag att jag fick en uppläxning av folk som visste bättre att man kunde bränna förstärkare om man blandade, men det var i en diskussion ang. 70-tals rörförstärkare för hemmabruk :)

Var tvungen att sätta mig ner och "forska lite"...

Det verkar enkelt uttryckt vara så att ju lägre ohmtalet är, desto högre drivspänning(ampere) behöver slutsteget ge ut för att bibehålla effekten/ljudnivån. Vilket innebär att om man kopplar in lägre ohmtal än vad man får så blir steget överbelastat. Ett steg ska själv kunna känna av hur mycket spänning som behövs skickas ut...

Lyckades inte öppna länken i firefox men denna länk sägs vara matnyttig i ämnet

http://www.bilstereoipraktiken.se/

/Cicaro
Cicaro skrev:Jag har aldrig tänkt på ohmtalet när jag monterat saker i bil, dock vet jag att jag fick en uppläxning av folk som visste bättre att man kunde bränna förstärkare om man blandade, men det var i en diskussion ang. 70-tals rörförstärkare för hemmabruk :)

Var tvungen att sätta mig ner och "forska lite"...

Det verkar enkelt uttryckt vara så att ju lägre ohmtalet är, desto högre drivspänning(ampere) behöver slutsteget ge ut för att bibehålla effekten/ljudnivån. Vilket innebär att om man kopplar in lägre ohmtal än vad man får så blir steget överbelastat. Ett steg ska själv kunna känna av hur mycket spänning som behövs skickas ut...

Lyckades inte öppna länken i firefox men denna länk sägs vara matnyttig i ämnet

http://www.bilstereoipraktiken.se/

/Cicaro
En bra handbok utan tvekan..

Lägre motstånd kräver högre strömstyrka, strömstarka steg är generellt sett dyra. De flesta slutsteg klarar som regel bara av att begränsa strömmen genom att stänga av sig, inte reglera den i egentlig mening. Därför är Volvos (och en del andra tillverkares) originalhögtalare på högre impedans för att man skall kunna hänga på fler högtalare på samma steg. 6-8 högtalare på bara 4 slutsteg är ju inget ovanligt.. Då eftermarknadsstereos är oftast är designade med bättre toleranser och är något strömstarkare så spelar bytet av ett par av bilens hela system inte så stor roll, och i praktiken går det alldeles utmärkt att byta ett par även med originalstereon.

/Thomas
Nu har jag till slut, satt i 4 ohms högtalare i dörrarna fram som jag tänkt. Men det blev inte så stor skillnad på ljudet. Verkar snarare som att kraften går ännu mer till 8 ohmarna original i panelen fram. :???:
Dom är ju iofs mer lättdrivna...

Så nu var jag inne på BRL i stan och köpte mer högtalare. :lol: Det blev ett kit m skrikare också. 4ohm förstås. ;)
Lika bra att byta alltihop.
Därför bak i dörrarna med de tvåvägs jag har i dörrarna fram nu. Och in med de nyinköpta framtill.
Får hoppas på att det låter lite mer när det väl är gjort. :)

Fridens

Får gratulera!! Vad hade du för miltal[…]

Förstår inte vitsen med att meddela att[…]

Det är inte omöjligt att det har ä[…]

LED - bländande halvljus

Nu är detta en sajt som vissa inte uppskatta[…]