Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av NCR
#17835
Lånar tråden lite för att passa på och fråga hur det blir i en V70 då? Har en tub med inbyggd förstärkare och 10" bas liggade hemma i garaget. Frågan är hur det kommer att låta om jag monterar in den. Nån som vet?
Användarvisningsbild
av Ramon
#17842
Det är ofta lättare att få det att låta bra i en kombi. Detta beror på att luftrummet ej är stängt mellan kupé- samt kombiutrymmet där man ju allt som oftast monterar sina basar (iaf gällande kombi, på sedan finns ju alternativet att montera baselement i hatthyllan också, detta beroende på ifall det finns plats såklart, inte alltid det finns det...).

Varför det finns en tendens att låta kasst i en sedan såsom 244/744/944/854 är på grund av att lastutrymmet är avskilt med en vägg, medan i en kombi så är "väggen" öppen upptill om man säger så, hoppas du förstår vad jag menar... Det är därför man oftast sätter i kraftigare basar i sedanare såsom ovan nämnda, samt ofta öppnar skidluckan, alternativt monterar lösa baselement i hatthyllan.

Men i ditt fall bör det låta bra :D Sen så beror det ju på hur mycket bas osv. Man vill ha. I en stor bil, såsom en kombi, tycker många att en 10"are är alldeles för lite, men man kan ju inte jämföra en 10"are i en kombi med en 10" i en sedan, ganska stor skillnad. I vilket fall som helst beror det även en del på vad man har för krav själv, kanske blir perfekt för dig, vem vet... Kan nämnas att jag åkte med i en VW kombi för någon vecka sedan som hade en 10"are ibak, och det var ett jäkla tryck! Iofs kostade den passiva baslådan 3000kr också... Snubben ville ha en så liten låda som möjligt som spelade så bra som möjligt, därav priset... Men bra bas var det iaf :)
Användarvisningsbild
av Loner
#17847
Ramon skrev: Men i ditt fall bör det låta bra :D Sen så beror det ju på hur mycket bas osv. Man vill ha. I en stor bil, såsom en kombi, tycker många att en 10"are är alldeles för lite, men man kan ju inte jämföra en 10"are i en kombi med en 10" i en sedan, ganska stor skillnad.
Både ja och nej där, visst kan man jämföra, men i en sedan är det inte säkert man får samma känsla av att sitta i vinddraget då baksätet äterupp en hel del av ljudtrycket. Men med dagens moderna grejor så kan man för en rätt billig penning komma upp i ljudtryck som är mer än väl skadliga både för öron och kropp. Så det spelar egenligen ingen roll sedan/kombi, man spelar högt nog iaf.

Däremot kan baksätet dämpa en del av dynamiken och det är ju inte bra, men att som du antyder hänga in större element bara för att det är en sedan anser jag vara helt fel, då tappar man ännu mera dynamik.
Hellre då än att gå från 10" till 12", så gå till 2x8", och få en mycket mera dynamisk och potent bas.
Iofs beror det lite på vilken typ av musik som skall spelas, men dom flesta lyssnar på lite av varje (pop/rock/radioskval).

/L
Användarvisningsbild
av Ramon
#17849
Loner skrev: Däremot kan baksätet dämpa en del av dynamiken och det är ju inte bra, men att som du antyder hänga in större element bara för att det är en sedan anser jag vara helt fel, då tappar man ännu mera dynamik.
Hellre då än att gå från 10" till 12", så gå till 2x8", och få en mycket mera dynamisk och potent bas.
Iofs beror det lite på vilken typ av musik som skall spelas, men dom flesta lyssnar på lite av varje (pop/rock/radioskval).
Att hänga i större element i en sedan, det var i alla fall vad en ljudnisse i en lokal billjudsaffär sa... :shock: Jag är inte så himla haj på billjud, men jag tänkte nästan han ville tjäna lite pengar på mig då han sa att han skulle satt i 2st 12"are i 944:an (i bagaget alltså)... Så jag skippa att köpa grejer av honom som tur var... Tackar för den infon Loner!
Användarvisningsbild
av S60Evolve
#20331
Jag har:

-Rockford Fosgate PL2212 Punch Baslåda 2x12" 800w
-Rockford Fosgate P4004 Punch Slutsteg 4x50w

Och de låter grymt bra, de enda negativa är att steget och högtalarna inte pallar lika mycket som basen. Ska införskaffa ett starkare steg inom kort.

Kan starkt rekommendera Rockford!

Bild
Bild

Kronan verkar fortsätta ha skräpstatus &[…]

Byttes rutan på Volvoverkstad eller annan? J[…]

Dumheter..det är 15000 mil som gäller f&[…]

Kan du inte bara sätta en brytare på ka[…]