Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Pezzen
Hejsan, har totalt noll koll på de här när det gäller bilar. Har i alla fall nyss "tagit över" en finfin 740 GL från -89. DEt enda som jag inte gillar med den är redion, kassett och allmänt kass, så jag tänkte försöka slänga in en rds med cd/mp3.

Ja har kikat i manualen men inte hittat så mycket om radion, rättare sagt inget alls, och någon manual till radion finns inte heller

Är det ISO-kontakter i bilen eller måste man pilla med adapter?
Och hur brukar högtalarna i bilen vara, kan det vara värt att köpa någon halvbillig modell eller tjänar man inget på det? Jag tänkte dessuom sätta i två högtalare i de bakre dörrarna, någon som har tips? och är det kablel ditdraget?

Hoppas att ni kan hjälpa mig :)

/Stefan
Användarvisningsbild
av volvo
Pezzen skrev:Hejsan, har totalt noll koll på de här när det gäller bilar. Har i alla fall nyss "tagit över" en finfin 740 GL från -89. DEt enda som jag inte gillar med den är redion, kassett och allmänt kass, så jag tänkte försöka slänga in en rds med cd/mp3.

Ja har kikat i manualen men inte hittat så mycket om radion, rättare sagt inget alls, och någon manual till radion finns inte heller

Är det ISO-kontakter i bilen eller måste man pilla med adapter?
Och hur brukar högtalarna i bilen vara, kan det vara värt att köpa någon halvbillig modell eller tjänar man inget på det? Jag tänkte dessuom sätta i två högtalare i de bakre dörrarna, någon som har tips? och är det kablel ditdraget?

Hoppas att ni kan hjälpa mig :)

/Stefan
Ja ISO kontakter.
Joda original högtalarna i bilen kan dunka rätt så högt men pallar inte så mycket.
Kan säga såhär alla halvbilliga högtalare är nog bättre än dom som sitter i bilen.
Ja det finns kablar i till dörrarna.
av Pezzen
Tackar för de svaren! :D

Undrar bara om någon har måtten på högtalare fram+bak? annars får jag vänta tills helgen med beställa då pärlan är på "kur" :)
Användarvisningsbild
av Sparkz
Nej, Volvo har inte ISO-kontakter, men du kan köpa adapter nästan var som helst.
Volvos högtalare har lite udda mått, men det går att få tag på en monteringsram för att kunna använda vanliga 4" eller 5" högtalare. Kolla MDS t.ex.
Lååång länk

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]