Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Cimmen
TopGear skrev:Det låter bra.
Är det tre per högtalare som behövs? Plus några som går åt h-e :-)
/T
tre bak och fyra fram per högtalare... ha några bra borr tillhands när du ska borra ur de befintliga nitarna... jag borrade med ett 6mm borr och det funkade men dom är sega
av V70 D5 +++
Förtydligande map nitar till dörrhögtalare.

Bakdörr 3st artnr: 998085 4,8x14
Framdörr 3 till 4st beroende på vilka högtalare artnr: 998085 4,8x14

De är av aluminium för att de skall vara lättare att borra ut.
Användarvisningsbild
av Degnell
Behövs någon annan högtalarkabel eller duger den som redan är dragen till befintliga högtalare? Placerade du slutsteget under passagerarstolen som det sitter orginalmonterat och hur drog du kablaren därifrån?
Användarvisningsbild
av Cimmen
Degnell skrev:Behövs någon annan högtalarkabel eller duger den som redan är dragen till befintliga högtalare? Placerade du slutsteget under passagerarstolen som det sitter orginalmonterat och hur drog du kablaren därifrån?
Jag använde mig av Volvos orginalsteg PA-300, då ska man använda original kabelsats, väldigt enkel installationl. Då slipper man massa extra kabeldraging och du får en clean org look.

Org kablarna duger gott. Det är ju allt för mycket pyssel att dra om dom.
Användarvisningsbild
av Degnell
Cimmen skrev:
Degnell skrev:Behövs någon annan högtalarkabel eller duger den som redan är dragen till befintliga högtalare? Placerade du slutsteget under passagerarstolen som det sitter orginalmonterat och hur drog du kablaren därifrån?
Jag använde mig av Volvos orginalsteg PA-300, då ska man använda original kabelsats, väldigt enkel installationl. Då slipper man massa extra kabeldraging och du får en clean org look.

Okej, men är kablar från steget till högtalarna redan dragna oavsett om man har det orginal eller ej? För som jag har förstått det så sitter PA-300 under passagerarstolen från fabrik om man beställt bilen så? Men har man inte gjort det, måste man inte dra högtalarkabel från slutsteget till högtalarna då? Eller är den dragningen redan förberedd även om man beställt bilen med ett mindre ljudpaket? Jag är ganska ny på ämnet:)
Användarvisningsbild
av Cimmen
Degnell skrev:
Cimmen skrev:

Okej, men är kablar från steget till högtalarna redan dragna oavsett om man har det orginal eller ej? För som jag har förstått det så sitter PA-300 under passagerarstolen från fabrik om man beställt bilen så? Men har man inte gjort det, måste man inte dra högtalarkabel från slutsteget till högtalarna då? Eller är den dragningen redan förberedd även om man beställt bilen med ett mindre ljudpaket? Jag är ganska ny på ämnet:)
Om du ska använda dig av ett org steg så ska du använda dig av org kablen mellan stereon och steget. Då kopplar man den kablen i slutstegsutgången på stereon sen ner till steget (en typ av lågnivå). Från steget så går alla högtalarkablar tillbaka till stereon där kopplar man ihop sig med org kablen som normalt sitter i stereon. Det finns en jätte bra monteringsanvisning där man ser allt kanon men jag sitter på ett diner och skriver på mobilen så jag kommer inte åt länken nu.
Användarvisningsbild
av Degnell
Cimmen skrev:
Degnell skrev:
Cimmen skrev: Jag använde mig av Volvos orginalsteg PA-300, då ska man använda original kabelsats, väldigt enkel installationl. Då slipper man massa extra kabeldraging och du får en clean org look.

Om du ska använda dig av ett org steg så ska du använda dig av org kablen mellan stereon och steget. Då kopplar man den kablen i slutstegsutgången på stereon sen ner till steget (en typ av lågnivå). Från steget så går alla högtalarkablar tillbaka till stereon där kopplar man ihop sig med org kablen som normalt sitter i stereon. Det finns en jätte bra monteringsanvisning där man ser allt kanon men jag sitter på ett diner och skriver på mobilen så jag kommer inte åt länken nu.
Okej, så då är det förmodligen likadan koppling om man monterar ett annat steg med? Jag menar, så jag slipper köpa högtalarna efter steget utan köpa steg och högtalare som passar ihop från början och montera i?
Hittar man inget begagnat e väl PA-300:n rätt dyr att köpa oxå?
Användarvisningsbild
av Cimmen
Degnell skrev:
Cimmen skrev:
Degnell skrev: Okej, men är kablar från steget till högtalarna redan dragna oavsett om man har det orginal eller ej? För som jag har förstått det så sitter PA-300 under passagerarstolen från fabrik om man beställt bilen så? Men har man inte gjort det, måste man inte dra högtalarkabel från slutsteget till högtalarna då? Eller är den dragningen redan förberedd även om man beställt bilen med ett mindre ljudpaket? Jag är ganska ny på ämnet:)
Okej, så då är det förmodligen likadan koppling om man monterar ett annat steg med? Jag menar, så jag slipper köpa högtalarna efter steget utan köpa steg och högtalare som passar ihop från början och montera i?
Förfarandet ovan funkar bara med org steg, ska du ha eftermarknadssteg så måste du köpa en specialadapter från Backes ljudbygg så du får ut "äkta" lågnivå från stereon, volvos org steg använder sig inte av lågnivå utan en annan typ av signaler som jag TROR heter "melbus".

det blir mycket med klippa och klistra om man inte vill använda sig av org grejjer...

Jag gav 1000:- för mitt PA-300 beggat hos JL bildemo i Jönköping, dom har premium högtalare med men jag köpte ju DLS...
Användarvisningsbild
av Degnell
Cimmen skrev:
Degnell skrev:
Cimmen skrev: Om du ska använda dig av ett org steg så ska du använda dig av org kablen mellan stereon och steget. Då kopplar man den kablen i slutstegsutgången på stereon sen ner till steget (en typ av lågnivå). Från steget så går alla högtalarkablar tillbaka till stereon där kopplar man ihop sig med org kablen som normalt sitter i stereon. Det finns en jätte bra monteringsanvisning där man ser allt kanon men jag sitter på ett diner och skriver på mobilen så jag kommer inte åt länken nu.
Förfarandet ovan funkar bara med org steg, ska du ha eftermarknadssteg så måste du köpa en specialadapter från Backes ljudbygg så du får ut "äkta" lågnivå från stereon, volvos org steg använder sig inte av lågnivå utan en annan typ av signaler som jag TROR heter "melbus".

det blir mycket med klippa och klistra om man inte vill använda sig av org grejjer...

Jag gav 1000:- för mitt PA-300 beggat hos JL bildemo i Jönköping, dom har premium högtalare med men jag köpte ju DLS...
Okej, tack för hjälpen. Det låter som att det är ett orginalsteg jag ska eftersöka då jag vill ha bästa möjliga ljud för minsa möjliga arbetsinsats och helst till en rimlig slant:)
V50 2,4 bensin, konstigt fel

Nu har jag plockat bort vattenpumpen. Den ser fin […]

Bak slits ju ganska fort oavsett, redan inför[…]

230fk går snålt

Varit ute och kört några mil nu. Lagt m[…]

Blir ju lite orolig då jag letar efter en V6[…]