Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av d(r)iver
Tja!
Har en V40 2.0t från 99 och det ska tydligen vara "High performance" ljudsystem som sitter i...det finns en extra bas (eller snarare två...) i luckan. Högtalarna i dörrarna fram och i instrumentbrädan har en blå mitt. Har läst att vissa modeller har ett separat slutsteg. Så nu undrar jag om någon vet vad som finns i min bil.

1. Sitter det ett slutsteg någonstans? I så fall vad/var och hur/till vad är det kopplat?

2. Basarna i bakluckan...hur får man bort gallret eller hur får man bort lådan de sitter i? Skulle vilja sätta i något betydligt bättre.

3. Till Vad är dessa basar kopplade?

4. Visst är det diskanter i instrumentbrädan men högtalarna i dörrarna är bara mid eller? Var sitter delningsfiltret i så fall? Eller är dessa "full range"?

5. Hur får man bort gallret till högtalarna i stoplarna bak? (Dessa låter ju skräp)

6. Huvudenheten...är det egentligen något annat märke? JVC, Kenwood eller nått, tror ju inte Volvo har utvecklat egna cd/radio's.

7. Finns det lågnivå ut från min huvudenhet (SC-805) på något sätt?

8. Har fruktansvärt dålig radiomottagning...tips?

Hoppas någon har tid att svara på mina frågor.
av d(r)iver
Helt otroligt att ingen kommenterat...men men.
Jag har på själv hand lyckats lista ut att det "nog" sitter mid i dörrarna med
delningsfilter och stärkare eftersom det sitter en subba i luckan.

För att kunna uppgradera högtalarna så är det ganska relevant att veta var förstärkaren + delningsfilter finns gömmda då man i första hand byter högtalare OCH delningsfilter mot något vassare tex DLS.

Verkligen ingen som vet VAR dessa delar gömms om utrustningen fabriksmonteras? Kablaget går väll att dra om utan större åverkan...

@lennarte , Precis, det är 3500 kg på […]

Du kan köpa satsen själv, hårdvara[…]

Volvo V50 mugghållare?

Tack, hade googlat en hel del, men den dök al[…]

Stort tack för tipsen, jag skall börja g[…]