Bilstereo, DVD, GPS mm...Tips och trix…ej modellspecifik

Moderator: Moderatorer

av Mokke
Har du 2x2ohm eller 2x4ohm spolar på basen?

Vad består din anläggning av i övrigt?

Vad har du för prio: spela högt eller fint?

Batteri?

Hur mycket kan du tänka dig att lägga på ett steg?

Ska du köpa ström-, signalkablar och säkring också?
av Pepparkakan
2x2ohm ligger basen på.

Har någon enklare variant av Pioneer som huvudenhet, två JBL 5.25" koaxialer i bakdörrarna. Sen har jag två DLS skrikare och två Canton 6.5" basar/midbasar? tillsammans med två delningsfilter bak i hatthyllan. Har tänkt köpa några roliga högtalare att sätta i framdörrarna senare också.

Jag har tänkt spela både hyffsat fint men ändå högt också om det går? jag ska inte tävla med ljudet utan vill bara kunna flytta lite mer luft i bilen. :P

Gällande batteri, så har jag inte värsting vad jag vet. Fast det verkar ganska friskt. men det lär säkert bli ett värre batteri framöver i så fall.

Som det är nu har jag inte så mycket pengar att lägga ut på ett steg. Jag känner att jag behöver lägga ut mer pengar på bilen då. Men hur är stegen jag länkade till där? stämmer watten? Duger de eller är det ren skit?

Jag ska fixa alla kablar och en lämplig säkring sen, ja.

Detta nedan borde väl annars funka:

http://www.sundsvalltuning.se/?ViewProduct=15580
av Mokke
De två första stegen du länkade till skulle jag undvika.

Sinus steget lämnar bra med effekt men jag tycker det är dålig kontroll på dem (basen bara fladdrar).

Det jag kommer på är DLS CA12 som lämnar 500w i 1ohm. Välkänt märke med bra suport om det mot förmodan skulle bli några problem med steget.

Det finns bl a hos http://www.blekingebilradio.se som tar 1749:- för detta steget. De har även ett komplett kabelpaket på 20mm2 för 399:-.
Senast redigerad av 1 Mokke, redigerad totalt 0 gånger.
av Pepparkakan
Men frågan är om en 12" bas som bör ha 600W RMS kan drivas av ett steg som lämnar 500W vid 1ohm?

På blekingebilradio.se såg jag att de hade ett Ground Zero steg som kostade 250:- mindre. och GZ är väl ganska kännt också? Steget leverar 500W RMS vid 2ohm? Men vad har dom där ohmen för betydelse egentligen?

Tack för svaren förresten
av Mokke
Ang GZ steget och DLS steget, så skicka iväg ett mail till Jimmy på Blekinge Bilradio så svarar han på dina frågor om de räcker till eller inte. Han kan säkert rekomendera något/några andra steg också.

dBakuten har ju även Mutant MT 800.1X.
Fel centerhögtalare?

Ja, precis. Så det är något som b[…]

Inte ett skit, sitt lungt i båten Skickat f[…]

Tätningsmassa ventilkåpa

halva.jpg Nu har jag ju förutsatt att det […]

Låter som ett problem jag hade med ABS styrb[…]